Graag advies over luchtzuigers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucy

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 09:18

Hoi iedereen, in de forum eenmaal, andermaal, verkocht staat een welsh-cob hengst te koop die een luchtzuiger is.
Zou iemand mij precies willen uitleggen wat daar nou het nadeel van is. Wij hebben op stal ook een merrie die het doet, alleen daar hebben we niet zoveel last van, staat in de winter alleen op stal, maar mag dan meestal wel een paar uurtjes per dag naar buiten.

Graag jullie meningen/adviezen.

Groetjes Dian

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:26

Mijn pony zuigt ook lucht. inprincipe heb je er geen last van. Maar bij sommige pony is de conditie slechter door het luchtzuigen. Ik vind het helemaal niet lastig dat hij het doet, en zo'n leren band helpt perfect. Bij mij is het alleen wel zo dat veel mensen (op concours en soms thuis) vinden dat een luchtzuiger 'slechter' is dan de rest, maar daar trek ik me niets van aan. Als je de hengst wil, zou ik hem gewoon kopen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:29

luchtzuigen kan koliek veroorzaken, en ik vind het buitengewoon irritant (dat geluid!!!!)
Een luchtzuigband werkt meestal voldoende

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:34

ik zal eens vragen of ze al zo`n band geprobeerd hebben. en ofdat het een hele erge luchtzuiger is of niet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 11:26

Ik weet niet of je, als je de pony koopt, deze op een pensionstal wil zetten of zo?
Sommige mensen zijn bang dat andere pony's daar dan ook gaan luchtzuigen, doordat ze het uit verveling bijv. overnemen van jouw pony.
Dus willen ze niet dat jouw pony bij de anderen op stal staat...
Een manegepony die ik ken doet het ook, gelukkig nemen de anderen het niet over, maar de leren band die ze omheeft helpt bij haar dus totaal niet, ze doet het best wel erg.
Ik zou zo'n pony niet kopen als ze het erg deed, en of het erg is kun je beter zelf controleren, liefst met iemand die er verstand van heeft.
De verkoper zelf zegt toch altijd 'het valt wel mee'.
Veel succes in elk geval!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 11:34

je kunt toch kijken ho erg hij het doet? MAar het belangrijkste lijkt me zijn conditie: istie mager of ingevallen? Ik heb een luchtzuiger gehad en de hele wereld ergerde zich rot behalve ik: hij had er geen last van en ik ook niet hoor. Is dus een afweging die je zelf moet maken: heeft hij er zichtbar last van, vind jij he tvervelend, kan je ermee omgaan dat anderen het vervelend vinen en er al-tijd voer liopen te zeiken. En ook als je hem wil verkopen is het iets lastiger...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 11:34

Je hebt een soort collar die kan voorkomen dat je paard luchtzuigt, als je die om doet, geeft dat bij de meeste paarden oplossing. Als ze in de wei staan doen ze het meestal niet. Als je er op tijd bij bent bij een luchtzuiger wordt het geen gewoonte. Eerst ontstaat het namelijk uit verveling (tja, de hele dag op een paar vierkante meter valt ook niet mee), en na verloop van tijd wordt het gewoonte en doen ze het zelfs in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 11:52

als je het beestje goed bezig houd met een paar x per dag een goede plak hooi en een speelbal lekker een poos rijden en gewoon bezig zijn met hem kan het minder worden zet hem ook lekker buiten en geef m wat te doen (een ander paard om mee te spelen, een beetje hooi, gras (als dat er groeid)gewoon bezig houden dus) en een luchtzuigband voor als je er niet met hem bezig bent . Zuigt ie lucht uit de lucht of vanaf hout?? smeer anders het hout in de stal in met groene zeep of maak er een ijzere balk over heen.....

susces met je beslising

groetjes

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:26

Ai ai...moet nu wel even iets kwijt. Die van mij aar hielp geen miracle collor tegen hoor...ik zag het altijd maar als roken. Ik houd ook van een peukje na het eten. Mijn peerd was niet van het zuigen af te brengen, niet dat hij het veel deed.
We hebben nu een driejarige die is begonnen met luchtzuigen. Hoeveel sambal we ook op de voerbak smeren, hij zuigt er toch aan. Hij kan het ook zonder zich vast te zetten. We geven hem zoveel mogelijk afwisseling, maar hij heeft t ontdekt en gaat ermee door.

Ik vind t dus niet erg maar het is niet iets wat je ze makkelijk weer afleert..

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:12

Al deze *tips* zijn natuurlijk te proberen maar wat deze dieren doen is zichzelf naar een andere wereld zuigen ze wekken een stofje op dat endomorfine heet .Dit doen ze niet voor niets,banden vind ik paardonvriendelijk ook!

Ik ken een paard die er vanaf is gekomen door hem met Bach Remedies in te stellen .In zijn geval de remedie Vervain.Het is ee nheel ander paard geworden ,veel vriendelijker ook naar anderen toe en most off all hij zuigt niet meer,!

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:57

Luchtrzuigen is in simmoge gevallen niet op te lossen met een band.
Luchtzuigen <B>is</B> geen probleem, maar mensen maken er een probleem van, paarden nemen het misscheih over, maar ze worden er niet slechter van.

Het komt vooral voor als uiting van verveling.

Wij hebben zelf een luchtzuiger, en het enige probleem dat je hebt is dat ze wat gevoeliger zijn voor zog. 'gaskoliek', maar verder nix. Die luchtzuiger die wij hebben loopt endurance wedstrijden van 60 en 80km. op d'r sloffen!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 08:00

Lois zuigt ook lucht en de enige die er last van hebben zijn ook weer anderen. Hij heeft sinds een maand een miracle collar en ik smeer de rand van de deur in met Cribox en dat helpt heel goed. Hij heeft gelukkig nog niet ontdekt hoe ie het in de lucht moet doen. De enige keer dat ie het probeert is als ik hem na het rijden vastzetr aan de balk om hem af te zadelen. Hij zet dan gelijk z'n tanden aan de balk totdat de band erom zit. Hij is nog nooit ziek geweest en heeft een superconditie. En mager is ie zeker niet Knipoog

Lucy

Berichten: 13
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-01 13:45

Dat zijn allemaal wel goede adviezen zeg!
Dan kan ik dat eens vragen aan die vrouw.
Ik denk er toch eerst nog even goed over na, en moet nog zien waar ik hem ga stallen. met omgeving, andere paarden enzo. dan heb je dus ook misschien de kans dat ze het overnemen.

Lindsay
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-09-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:57

Ik heb een slechte ervaring met een luchtzuiger dat paard stond bij mij op stal en had zo eens per maand hevige koliek van het luchtzuigen, hier moest
elke keer de dierenarts aan te pas komen. We hebben alles geprobeerd een band om zijn nek dat hielp niet en een muilkorf hielp ook al niet hij vond gewoon een manier om toch te kunnen zuigen.
Het paard zag er altijd wat magertjes uit, ik zelf zou je dus afraden om een luchtzuiger te kopen.