massage bij paarden (ervaringen gevraagd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

massage bij paarden (ervaringen gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 20:16

Ik weet niet zeker of deze vraag hier thuis hoort, maar ik wsit anders ook niet waar ik het kwijt moest'.
Ik vandeweek een boek (Je paard in topconditie) gekregen waarin uitvoerig wordt ingegaan op het welzijn van ruiter en paard (warming up, palpatietechnieken, massage e.d.). Zijn hier mensen die ervaring hebben met het masseren van paarden? Zo ja, alle tips en ervaringen zijn welkom.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:37

Ik masseer mijn paard voor z'n chronische bronchitus, ik masseer z'n rug (bovenste meredianen) en hals.
Zijn rug en longpunten doe ik om z'n longen goed doorbloed te krijgen en te versterken zodat hij genoeg kracht heeft om het slijm goed op te hoesten, z'n rug masseer ik ook om de nierwerking te verbeteren, door de vele venterinaire medicijnen die hij gebruikt heeft, zitten er veel afvalstoffen in z'n nieren.
Z'n hals masseer ik om hem lekker ontspannen te houden, soms doe ik z'n oren er ook bij, ik kan tijdens het rijden merken als hij een tijdje niet of weinig gemasseerd is, alles gaat wat moeilijker en hij spant z'n rug en hals vrij snel, iets wat hij anders niet doet of in mindere mate.

Ik doe dit dus in eerste instantie vanwege gezondheids redenen van m'n paard, maar veel mensen doen het ter ondersteuning voor de spieren.
En om het paard lekker los en ontspannen te houden.
Het contact met je paard wordt er overgens ook veel beter van, als ik in de wei loop, komt hij vaak bij me staan zo van, kom op! ik wil wel gemasseerd worden, hahaha maar helaas kan hij het niet terug doen, dat was wel lekker geweest.

ik weet niet of dit soort info bedoelde, hoplijk heb je er iets aan.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 20:54

Dank je voor de info.
Ik wilde eigenlijk ook wel gaan masseren, gewoon voor de ontspanning en om anders met mijn paard bezig te zijn. Voor mezelf wil ik dan gewoon nog even de bevestiging hebben dat anderen dat ook doen, gewoon om zeker te weten dat ik het niet fout kan doen ofzo.
Hoe ben jij dan op het idee gekomen om met massage te beginnen? Door de da, door de fysio of ook door een boek?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:06

Door de fysiotherapeut, hij is daar onder behandeling zij heeft mij verschillende technieken aangeleerd.
Je moet wel oppassen als je je paard wilt gaan masseren vanuit de theoretische kennis uit een boek, het beste is als iemand je kan laten 'voelen' of je het goed doet en of je de juiste punten te pakken hebt, het kan in sommige gevallen ook schadelijk zijn als je het onjuist toepast,

veel succes!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 21:12

Oke, dankjewel. Ik wilde sowieso eerst een keertje iemand met ervaring vragen om mij de praktijk een beetje uit te leggen. Het lijkt me wel heel leuk/ interessant om op zo'n manier met je paard bezig te zijn.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:16

Ja dat is het ook zeker!

Wat wil je gaan masseren? of met welk doel?

suc6

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:13

Ik massseer mijn pony ook vaak.
Ik heb eerst een paar methodes van TTouch gebruikt,
en heel veel mijn gevoel gebruikt en op mijn pony gelet. Ze vindt het heerlijk. Sinds kort heb ik het boekacupressuur en paardenmassage. Daar ben ik nog niet mee begonnen.

Ik deed/doe het omdat mijn pony niet graag werd aangeraakt, zo leerdde ik haar, dat aanraken ook heel fijn/ lekker kon zijn. Vaak raakt ze met d'r neus aan, waar ze verder wil worden gemasseerd, dat is erg makkelijk. Haha!
En voor mij een zekerheid dat het goed gaat, en ze het lekker vindt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:19

Wij hadden het idee dat Kev rechtsachter niet helemaal lekker was. Niet kreupel oid, maar gewoon niet echt 100%. Toen de fysiotherapeute weer eens op stal was heeft ze Kevin eens bekeken en gemasseerd.
Hij bleek aan de rechterkant, vlak voor zn heupbot, een behoorlijke spierknoop te hebben waardoor hij rechtsachter ging ontlasten.

Ze heeft ons voorgedaan hoe we hem moeten masseren (rug en broekspieren) en dit doen we nu elke dag voor het rijden. Soms ook daarna. De knoop is nu al een stuk minder geworden en het lijkt ook wel alsof hij een stuk sneller ontspant als je aan het rijden bent (mn losrijtijd is iig geslonken van 40 minuten naar een 25 minuten Haha!).

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:05

Ook voor de Fysio kun je bij de NVVR terecht *LOL* www.recreatieruiter.nl Guy Blom is namelijk lid en geeft af en toe weekendcursussen dierfysiotherapie voor de NVVR. Hij leert je niet alleen te voelen hoe het er onder het paardenvelletje aan toe gaat, hij leert je ook door te kijken wat je zoal onder dat vel kunt verwachten. ik vindt het nuttige cursussen waar ik, zoals gewoonlijk, steeds bij aanwezig ben. Het geeft je een verfrissende kijk op paarden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 23:49

Ik heb net even op de site van recreatieruiter.nl gekeken, maar kan niet ontdekken waar en wanneer die cursussen dan gegeven worden. Staat dat op de site? Zo ja, waar dan? Of lees ik er nu weer gruwelijk overheen.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:39

He, ik heb net een cursus paardenmassage achter de rug, errrg leuk, een dierenfysio heeft dit gedaan in Wernhout, zij komt van Breda.
Ik masseer hem nu iedere dag, maar wat ook heel leuk is, Ttouch paardenmassage, uit deze boeken kun je echt heel veel halen, de paarden vinden het ook zelf heel fijn!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:00

Mikkie schreef:
Ik heb net even op de site van recreatieruiter.nl gekeken, maar kan niet ontdekken waar en wanneer die cursussen dan gegeven worden. Staat dat op de site? Zo ja, waar dan? Of lees ik er nu weer gruwelijk overheen.


Nee hoor, daar lees jij helemaal niet overheen. We hebben in september cursus gehad. De persoon die dit mede organiseerde gaat daarmee stoppen. Mogelijk neem ik dit stukje van hem over, daar hebben we over gesproken, maar we zijn er nog niet uit hoe een en ander aan de steel te gaan steken.
Guy heeft echter te kennen gegeven het heel leuk te vinden om te doen en er zijn ook altijd ruim voldoende aanmeldingen, dus dat vervolg gaat er wel komen.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:42

Er zijn hele goeie boeken te koop over het maseren van paarden,maar het beste kan je er denk ik gewoon een keer een dierenfisio bij halen die kan je ook gelijk vertellen welke plekken jouw paard massage nodig heeft.Linda Klein komt altijd voor mijn paard.Heb ik het tellefoon nmr. wel van als je wilt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 10:46

ikke"]
[quote="Mikkie schreef:
Ik heb net even op de site van recreatieruiter.nl gekeken, maar kan niet ontdekken waar en wanneer die cursussen dan gegeven worden. Staat dat op de site? Zo ja, waar dan? Of lees ik er nu weer gruwelijk overheen.


Nee hoor, daar lees jij helemaal niet overheen. We hebben in september cursus gehad. De persoon die dit mede organiseerde gaat daarmee stoppen. Mogelijk neem ik dit stukje van hem over, daar hebben we over gesproken, maar we zijn er nog niet uit hoe een en ander aan de steel te gaan steken.
Guy heeft echter te kennen gegeven het heel leuk te vinden om te doen en er zijn ook altijd ruim voldoende aanmeldingen, dus dat vervolg gaat er wel komen.
[/quote]

Zijn dat cursussen die in, bijvoorbeeld, twee dagdelen gegeven worden? Of bijvoorbeeld een aantal zaterdagen? Zo ja, dan heb ik interesse in de cursus. Voor een hele dag wil ik wel naar Heeze rijden. Voor (10x) een avondje wordt dat natuurlijk al wat moeilijker.