overbelaste knieen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 18:38

hoi!

ik rijd de laatste tijd best wel veel, 1 of 2 paarden (soms meer) per dag, maar eigenlijk heb ik altijd al veel gereden
maar nu krijg ik met rijden steeds heel erg last van mijn knieen
eerst was het vooral als ik wilde wijken, was het net alsof mijn knie verdraaide
later was het bijna de hele tijd tijdens het rijden
en nu ook al als ik gewoon loop of zelfs zit
zijn mijn knieen overbelast?
dit hoop ik dus echt niet , want ik ben eigenlijk niet van plan om minder te gaan rijden....

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 19:23

wie heeft dit ook gehad of weet wat het is of weet er wat tegen te doen?

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:32

Ik heb dat ook soms, wel niet tijdens het rijden, dat mijn kniëen precies naar binnen draaien...Bij mij gaat dat na een tijdje over. Maar ik denk niet dat het echt goed is voor je kniëen dat je ze belast, hoe minder hoe beter. Maar het is wel vervelend dat je dan niet zoveel kan rijden...Ik zou eens naar een kinesist gaan als ik jou was...die zal je oefeningen geven zodat je kniëen beter worden....
veel succes Party!!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:02

Tja zo van achter mijn computertje kan ik moeilijk een juist diagnose stellen. Is het aan de binnenkant van je knie dat het pijn doet? Het kan ook gewoon zijn dat je voeten niet helemaal te goei staan (komt vaak voor hoor Lachen ) en dat daardoor een bepaalde kant van je knie extra belast wordt. Scheve mond\ Maar als ik jou was zou ik toch maar een kinesist raadplegen hoor, want hoe vroeger je het probleem aanpakt, hoe mindererg de gevolgen en de schade...
gr.marijke
PS: hoe oud ben je?

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:03

Oh ik zie juist dat je 15 bent. Wel het kan er ook wel iets mee maken hebben dat je nog volop aant groeien bent.
gr. marijke

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:29

Ik heb er ook wel eens last van, vooral met langere ritten. Zou kunnen door een onnatuurlijke houding van je knieen. RSI? Misschien kun je van die flexibele beugels gebruiken, die dwingen je voeten en benen niet zo, en daardoor bealst je ze minder. Ze zijn wel duur by the way...

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 22:07

hoi!!

ik heb wel iets aan mijn knieen, dat heb ik al zo'n 2 jaar. dit komt doordat ik een groeispurt had, mijn botten enzo zijn wel gegroeid, maar de spieren in mijn knieen niet, dit gaat nog bijgroeien, zou zo'n jaar duren, maar is dus langer, als ik veel ren en fiets krijg ik hier last van. met paardrijden nooit, ik heb wel parcoursverkend op krukken, en toch lekker gesprongen zonder ergens last van te hebben

maar dit wat ik nu heb is wat anders, dit is echt door het rijden gekomen, alsof ik mijn knie steeds verdraai, heel raar, doet ook erg pijn

ik wil eigenlijk niet naar een dokter toe omdat ik denk dat hij zal zeggen dat ik minder of niet meer rijden kan, en dat wil ik nou juist niet

wat moet ik nu?

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 09:50

het is echt heel irritant en ik wil dus niet naar een dokter, heeft niemand tips of oefeningen ofzo voor mij?
ik ben vandaag ook niet naar school. zodat ik rustig aan kan doen en vanavond wel met me paardje naar de les kan...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:02

Niet naar de dokter toegaan is leuk voor nu, maar wil jij over een paar jaar met een paar slechte knieen rondlopen, alleen maar omdat je nu dacht slim te zijn en niet naar de dokter te gaan?
Nee toch!

Gewoon naar de dokter gaan! je bent nog maar 15, het kan van alles zijn wat niet ernstig is nu, maar eenmaal verwaarloost wel! En paardriijden is helemaal niet een zware belasting voor jouw kniegewricht. Sterker nog, ik mocht niets meer anders dan fietsen, wandelen, zwemmen en paardrijden! (na een ocd-operatie/revalidatie). Misschien valt het allemaal reuze mee, heb je slechts een ontstekinkje...Daar wil je niet mee blijven rondlopen, want daar wordt het echt niet beter van. Hup meid, grijp jezelf in het nekvel en GA NAAR DE DOKTER!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 10:17

nee, je hebt wel gelijk
ik had precies hetzelfde gezegt tegen iemand anders...
maar ik weet wel bijna zeker dat dit van het rijden komt
en je weet waar ik bang voor ben...
vandaag ben ik ook niet naar school, moet ik steeds lopen en trappen op ( k heb toetsweek....)
vanavond wil ik wel naar de les, doe ik ook
het doet nu al zeer als ik gewoon zit, sorry dat ik zo zeur hoor!
ik kijk het nog even aan en denk dat ik dan wel naar de dokter ga, misschien valt het mee....

maareh, waar woon jij dan in friesland? ik woon namelijk ook in friesland

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:39

Het zou je knieen helpen als je met kortere beugels ging rijden. rij maar eens zonder beugels, en wacht dan maar eens het resultaat af. Ik heb dat namelijk ook wel eens, met name bij het springen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:44

Maaike heeft dit ook gehad, volgens de dokter kwam het door overbelasting ofzo. (weet het niet precies) omdat je knieen nog volop in de groei zijn kunnen ze snel overbelast raken, (maaike legt het wel uit als ze terug is dus ik dnek zaterdag) zij mocht iets van 4 weken niet paardrijden, en liep met een ondersteuning van der knie rond (weet geen naam). ze had het trouwens wel voor elkaar gekregen dat ze 2 jaar niet mee heet gedaan metd e gymles.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:48

Ik had dus ook klachten tijdens het rijden (toen was ik een jaar of 16/17) bleek dat de kapselbanden van mijn knieeen te kort waren geworden (dokter dacht overbelasting o.i.d.) op mij 18 ben ik eraan geopereerd omdat ik van de pijn geen trap en paard meer op kon....

Heb na operatie fysiotherapie gehad, de heer in kwestie raadde me toen na de revalidatie spierversterkende oefeneningen te doen... die doe ik nu nog steeds! Af en toe heb ik nog wel pijn bij het rijden (voornamelijk aan de buitenvoor-kant van de knieen) en dan weet ik dat mijn oefeningetjes moet doen... Dus....

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 10:53

t is bij mij vooral de binnenkant en voorkant

korte beugels zal niet veel helpen denk ik
bij chris heb ik mijn beugels redelijk kort

op orlando heb ik ze langer, dressuurzadel, dan heb ik er evengoed last van

maar ik denk dat ik binnenkort toch maar naar de dokter ga

wish me sterkte... Verdrietig

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:35

Toen ik een jaar of 14/15 was kreeg ik altijd tijdens het fietsen last van de binnenkant van mijn kniën. Ik heb wel vaker gehoord dat fietsen ook niet zo goed voor je kniëen is. Maar nu 5 jaar later heb ik er eigenlijk nooit last meer van tenzij ik weer hele lange stukken ga fiettsen waarbij ik veel kracht erop moet uitoefenen.
Ik denk dat mocht je er weer last van krijgen je het beter wel eventjes rustiger aan kan doen anders worden ze nooit sterk. Maar je bent idd. nog in de groei dus ik zou je niet al te veel zorgen maken maar ik denk dat je zelf wel aan kunt geven wanneer het wel en niet meer gaat en als je erg twijfelt ga je toch effies langs de dokter.
Groetjes van Jessica

_________________
Lekker belangrijk!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jessica op 2001-10-18 17:03 ]</font>

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:56

Zelf heb ik ook weleens last van mijn knieën, vooral na een lange buitenrit (maar die van mij gaan al wat langer mee Haha! ).
Toch kan je echt beter even bij de huisarts langs gaan. Nu zit je jezelf er druk over te maken terwijl het misschien heel onschuldig is. En hij/zij komt echt niet controleren of jij blijft paardrijden hoor Knipoog . Bovendien wil je denk ik toch wel blijven paardrijden, kan je beter nu zuinig zijn op je lichaam.

Groetjes Alexandra

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 13:54

jullie hebben echt gelijk hoor, ik ga binnenkort ook wel naar de dokter (denk ik) als het zo blijft

maar ik heb er nu een banage omheen (waar die dingen wel niet goed voor zijn Haha! ) en dat helpt wel!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:48

Euhm.. een bandage gaat het enkel maar verergeren hoor. Verdrietig Wat jij nodig hebt zullen waarschijnlijk wel oefeningen zijn om de banden en spieren rond je knie te versterken (en de te korte desnoods te verlengen). Een bandage maakt je knie enkel 'lui' en gaat een omgekeerd effect hebben. Dus maar naar de dokter en die zal je wel doorsturen naar een kinesist (fysiotherapeut is dat bij jullie zeker? Verward ). Maar denk er aan: hoe langer je wacht, hoe slechter hé. Je hebt maar 1 paar knieën gekregen en daar moet je het nog een hele tijd mee doen!!!
gr. marijke (kinesiste in spe ) Lachen

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 21:43

hoi

hier heb/had ik ook vaak last van
ik had het vooral met fietsen en met een verkeerde beweging ook met lopen, Frusty
nu heb ik mijn zadel van mijn fiets hoger gedaan nu hebben mijn benen ff meer ruimte heb geen last meer. dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is.
groetjes heleen

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 22:08

oke, ik denk dat ik wel overgehaald ben, ik moet denk ik maar eens een dokter opzoeken
maar ik ben echt heel bang dat ie zal zeggen da ik niet meer rijden mag (voorlopig) en van mijn ouders mag ik dan ook echt niet meer
en dat zou ik echt heel erg heel erg heel erg erg vinden!