Teer vraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaspa
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Lissebroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 12:26

Ik heb een vraag die misschien een beetje onnozel is hoor, maar ik vroeg me af of het kwaad kan als je de gehele onderkant v.d. hoef teert en niet alleen de straal en straalgroeven? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:29

Mmmmm,
ik teer helemaal niet,
kan je het ook niet fout doen Haha!

Maareh, zonder grapjes;
ik weet niet of het wel zo verstandig is om de hele hoef te doen, je hebt kans dat de hoef uitdroogt...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:31

overleg het met je hoefsmid.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:56

mijn ex verzorgpony had straalkanker.
ik moest elke dag (!) de straal interen, verder niet. En stukjes stukjes touw in de stralen proppen en die met teer insmeren.
oow en dat spul heeft zo'n sterke geur
ik rook altijd ernaar en ik kreeg het ook niet onder mn nagels vandaan, dus elke keer als ik ging eten, rook ik die geur

yak

maarja...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:36

ik doe altijd de hele hoef maar ze staan bij ons ook wel op een erg natte wei en ik doe het niet elke dag gewoon als het erg nat is Koe Party!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:18

Mijn merrie staat ook veel op de natte wei. Daarom doe ik zeker 3x per week haar zooltjes in het teer. Dus hele onderkant inclusief achterkant van de hoef. Dit deed ik volgend jaar ook en ze heeft prima hoeven. Party!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:34

ik doe ook de hele hoef

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 17:48

De hele hoef zou ik dus niet doen, dan sluit je hem helemaal af en dan kan ik ook de vochtigheid die ´ie nodig heeft, niet opnemen. Alleen af-en-toe de onderkant is meer dan voldoende! (Voor de zekerheid de smid nog even vragen Lachen !)

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 17:52

Mijn paard staat ook wel eens hele dagen in een natte wei, maar ik heb nog nooit de hoeven ingeteerd! En ik heb ook nog nooit problemen gehad met de hoeven. Als je de hele onderkant inteerd kan de hoef helemaal geen vocht meer opnemen en dan drogen ze uit. Als je teert, zou ik alleen de straal doen (tegen rotstraal).

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:02

de hele hoef bedoel ik dus de hele onderkant he Lachen

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:22

Ik kijk gewoon waar Odessa haar hoeven nat zijn en daar doe ik dan hoefteer op. Soms is dat alleen in de straalgroeven maar op hele natte dagen moet ik het dan in heel de hoef doen.
't is wel een smerige boel, dat teer. Ik doe meestal rubberen handschoenen aan want je krijgt het maar heel moeilijk van je handen afgewassen Frusty

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:34

starfish ik heb het in een spuitbus misschien ook een optie voor jouw zo te leze
krijg je geen vieze handjes van hoor Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:08

Volgens mijn vorige hoefsmid gebruik je beter helemaal geen teer. Het sluit af, en de bacteriën waar het om gaat doen het juist goed in een zuurstofarme omgeving. Daarnaast is het gewoon goor spul. Hij heeft me een kaliumpermanganaat oplossing gegeven toen mijn paarden te lijden hadden onder het slechte uitmestbeleid van mijn oude stal Boos! dat werkte heel goed. Hoef & zool van de paardendrogist is hetzelfde spul.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:29

Als mijn paarden zachte hoeven hebben teer ik ze wel eens in.
Als je de onderkant inteert sluit je echt niet de hele hoef af hoor.
De buiten kant neemt ook vocht op. Rainmaker smeer je toch ook op de buitenkant, niet alleen op de onderkant.
Daarnaast heb ik hele goede ervaringen met stockholmteer en rotstraal. Ik heb een paard behandeld die eigenlijk geen straal meer had, alles was roze en pus(niet mijn paard)
Ik heb echt elke dag lopen teren en na van loop van tijd vormde zich weer hard hoorn.
Helaas gooide de eigenaar toen het paard op het land Frusty Frusty Heb het dier daarna ook nooit meer terug gezien.
Maar ze is er nog wel.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:47

Volgens mij en mijn hoefsmid moet je een paard met een gezonde straal niet te vaak teren. Maar met nat weer is het toch sterk aan te raden, en ook bij stalpaardjes zo nu en dan.
Teren is niet slecht in die zin van dat er bacterien gaan zitten kweken, mits je eerst goed de straal schoon maakt en het niet te vaak doet. Straalinfecties komen namelijk vaker voor bij paarden waarvan de stralen niet geteerd worden en dus zachte plekken waarin allerlei micro organismes zich gaan vermenigvuldigen. Maar kijk altijd naar het paard zelf, het ene paard heeft eerder een teerbeurt nodig terwijl andere paarden eigenlijk helemaal niet geteerd hoeven te worden.

gillian

Berichten: 4417
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 23:19

argh teer Frusty Misselijk Lips are sealed
troep is het.
maar ja das ieder zn keus vind ik Haha!
zelf teer ik nooit Schijnheilig
vind het ontzettend stinken en nutteloos.
als je de hoeven goed verzorgt(iedere dag uitkrabt, regelmatig schoonschrobt en invet) is dat ook helemaal niet nodig.
het sluit de zool alleen maar af en das slecht.
maar ja zoals ik al zei ieder zn keus he...
toedeledoki
gillian