hoeveel voeren jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 20:58

Hoi,

Hoeveel voer krijgen jullie paardjes per dag?
Ik heb namelijk een beetje een meningsverschil met de mensen waar mijn paard (voorlopig) nog gestald staat!
Wat zouden jullie een 5-jr ruin van 1.68m voeren die elke dag beweging krijgt? (4 keer rijden(waarvan 1 x springen) en 2 keer longeren en 1 dag rust op de wei) Hij heeft het afgelopen jaar weinig gedaan en is nu spieren en conditie aan het opbouwen.

Alvast bedankt!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:05

mijn pony (12 jaar oud en 1.55 m) staat (nog) dag en nacht op de wei en krijgt een paar plakken hooi, een kilo biks (basisbrok van subli) en twee handjes musli per dag.
hij krijgt ook bijna iedere dag beweging; rijden of longeren.
hij ziet er gezond en glanzend uit en ik ben tevreden met de resultaten.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:09

mijn paardje krijgt op dit moment alleen nog hooi. Hij staat 24 uur per dag buiten en binnen nu en een paar weken word hij weer bijgevooerd.
Op dit moment krijgt hij alleen nog maar 2/3 plakken hooi per dag. Zo gauw ik weer ga bijvoeren krijgt hij een maatbeker bix wat in de winter anderhalf wordt plus dan driekwart emmer mais (van dat gehakte mais).
Meestal krijgt hij er dan per dag nog een kilo wortels bij.

Op dit moment krijgt hij dus alleen nog hooi maar hij werkt nu ook niet.
Natuurlijk krijgt hij wel elke dag wel wat lekkers, een paar appels, een komkommer wat oud brood enz.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:18

Ik heb een paard van 1.70cm. Hij staat de hele dag op de wei, staat 3 tot 4 keer in de week een uur in de stapmolen, en wordt zes dagen in de week nog bereden of gelongeerd aan de pessoa.
Hij krijgt drie kilo biks op een dag, een kilo muesli en wat hooi. Daarnaast nog elke dag wortels.
De hoeveelheid hooi ligt eraan. Als hij afvalt dan krijgt hij meer hooi. Hij heeft dit nodig. Krijgt hij dit niet dan wordt ie magerder. Het verschilt per paard. Het ene type paard moet je ook meer voeren dan het andere type.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:19

mijn 2.5 jarige haf merrie staat overdags op de wei, en 's nachts binnen.
Ze krijgt volop hooi, en daarnaast 1.5 kilo basisbrok.
Dan krijgt ze elke dag nog 5 kopjes zemelen, met water en fenegriek (omdat ze anders de fenegriek dus niet binnen krijgt)
Af en toe krijgt ze wat appels/wortels, of muesli.
Ze verricht licht werk, en is nog in de groei.

Dan heb ik nog een 7 jarige shetland merrie, die volledig op de wei staat.
DIe krijgt hooi bij, en dagelijks 3 kopjes zemelen met fenegriek.
Als het gras straks echt niks meer is krijgt ze ongeveer een kwart emmer lucerne per dag, of 2 a 3 handjes (ongeveer kwart kilo) basisbrok.
Deze pony verricht matig werk

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 00:00

Ik denk dat je een beetje moet "expirimenteren. Het ligt er ook heel erg aan of je een paard het wat slecht/goed z´n voer verbruikt. Als ´ie regelmatig werkt, mag ´ie natuurlijk ook wel wat hebben.
Alhoewel Dikke vaak meer doet dan Beer, krijgt Beer meer voer, gewoon omdat ´ie anders snel vermagert. Bij Dikke moet ik juist oppassen dat ´ie niet (te *LOL* ) dik wordt !

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 10:33

Dankjulliewel voor de reacties!
Ik heb zelf wel ongeveer een idee wat hij aan voer zou moeten hebben. Het probleem is alleen dat ik hem niet meer MAG voeren dan 1 kilo per dag! Boos!
En dat is gewoon veel te weinig, hij kan zo niet eens spieren opbouwen! En hij is ook nog wel een beetje in de groei!
Ik ga nu dus echt zeuren!!! Ze beweerden gewoon dat ik er geen verstand van had omdat ik uit de stad kom Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:04

In jouw situatie lijkt 1 kg krachtvoer per dag me veel te weinig, ik zou dat minimaal verdubbelen, mogelijk verdrievoudigen. Maar ja, het is zo moeilijk te zeggen zonder dat je zo'n dier ziet....

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:15

he hallo
mijn paard 9 jaar 1.62
krijgt op dit moment 2 kilo biks en een hapje
hapje bestaat uit meuslie met lucerne daarvan krijgt ie allebei een half schepje
ook krijgt ie 2x per week ipv meuslie slobber
en ik rij (train) hem om de dag de andere dagen word hij gewerkt aan de dubbele longe
nou veel succes ermee

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:18

Mijn paarden (3 jaar en 10 jaar) krijgen allebei 2x een halve kilo Pavo brokken en nog een halve schep muesli/slobber en hooi/kuilgras.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:03

Hoi,
1kg lijkt mij erg weinig voor een paard wat in de groei is en gewerkt wordt.
Mijn 3-jarige (volop in de groei) en hengst krijgt 2kg Pavo-2 en 1/2 kg Herbasan (kruidenmix). Zowel 's ochtends als 's avonds, dus 5kg per dag krachtvoer en daarnaast +/- 10kg ruwvoer (kuil).
Hier doet ie het erg goed op.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:54

Ik heb een 5 jarige ruin van 5 jaar en word 5 dagen in de week gereden.
Hij krijgt nu per dag 5 kilo biks en 2 kilo sport-musli.
Binnenkort ga ik per dag naar 6 kilo biks per dag.
Hij is dan wel heel erg groot +- 1.80m hoog.
Als ik een paard zou hebben van 1.68m hoog en 5 jaar dan had ik ongeveer 3 tot 4 kilo biks per dag gevoerd!!
1 kilo per dag is net voldoende voor een c-pony laat staan voor een groot paard dat jij hebt.
1 kilo per dag is NOOIT genoeg en al helemaal niet als hij 5 a 6 keer per week getraind word!!!
Groetjes:Corina

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 13:00

Je kan een paard heel goed houden hoor op ruwvoer en een kilo onderhoudsbrok per dag.... Je moet alleen niet willen trainen enzo, en ook niet verwachten dat het paard een uur na het rijden alweer fris en soepel is.
Een paard dat wordt gehouden op 1 kilo brok per dag heeft een heel matige aanvoer van vitamine D en E, welke belangrijk zijn voor het aanmaken en herstel van spieren en het afvoeren van afvalstoffen van oa verzuring en eiwitten. Een paard dat wordt gehouden op 1 kilo brok per dag is gewoon geen gebruikspaard, maar een paard dat hooguit in leven wordt gehouden. Hij gaat er neit dood aan, alleen meer is het ook niet.

Het is een typische veehouders-instelling om te vinden dat een paard moet leven op ruwvoer en een heel klein beetje brok. Mensen die zo voeren zien een paard niet als atleet, maar als vee dat geen prestatie hoeft te leveren. Het is een meningsverschil waar je waarschijnlijk niet uit gaat komen, want jij als ruiter ziet een paard nu eenmaal anders dan die mensen. als je klant bent moet je gewoon op je strepen gaan staan. JE paard moet gevoert worden naar GEBRUIKSDOEL, doorrijden op zo'n karig gevoerd paard is vragen om problemen.

Een paard zoals die van Gomir zou het prima moeten kunnen doen op 3 kilo onderhoudsbrok, wat minder als het sportbrok betreft. Stuntelen met vitamine-toevoegingen is geen geode oplossing, meer brok is beter. Let wel op de eiwit-gift. Teveel kuil met name kan gevaarlijk zijn bij een hogere brokgift.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 13:44

Chinouc krijgt 3 x dgs 1 kilo bix en 1 kilo franse mix.Daarnaast krijgt ze 2 x veel hooi.
Ik rij vrij veel..bijna elke dag wel en dan 1 a 2 uur.
Dus ze heeft ook wel vrij veel nodig.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 14:19

[quote]
Op 2001-10-17 10:33, schreef gomir:
. Het probleem is alleen dat ik hem niet meer MAG voeren dan 1 kilo per dag! Boos!
En dat is gewoon veel te weinig,

[/quote
Hi,
Eeeh.... van WIE mag je hem niet meer geven?? Staat je paard op een pensions-stal? Als jij van mening bent dat hij meer moet krijgen, moeten ZIJ hem meer geven, of je moet er desnoods zelf nog een zak voer bijkopen (hetzelfde als wat ´ie altijd krijgt, of een -kruiden-müsli oid) en hem een maaltijd meer geven. Als je dat in een luier-emmer of zo´n "oscar"tonnetje voor de box neer zet, hoeven ze het er alleen maar in te kiepen!
Succes en laat ze maar rustig weten dat jij vind, dat je paard te weinig krijgt!
Sterre

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 17:40

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik zal dit alvast even uitprinten en onder hun neus duwen!
Mijn instructrice zei ook dat hiji 4 tot 5 kilo brok per dag moest hebben, maar ja, die heeft er natuurlijk ook helemaal geen verstand van! Wat leer je nou in Deurne en in 15 jaar ervaring hè?! Boos!
Ik sta nu nog bij een vriendin van me en dat ging allemaal goed totdat ik een nieuw paard kocht Verward Ik weet niet wat het is maar ze doen nu echt moeilijk. Gelukkig gaan we in december naar ons eigen plekkie *LOL* Ik voer hem nu zelf bij maar dat is ook niet de ideale oplossing, het kost me nu nog meer(en ik betaal al genoeg aan hen) en ik kan maar 1 keer per dag heen. Dus dan krijgt hij ruim 2 kilo in een keer.

O ja Corina, ik ben het helemaal met je eens! Mijn zusje haar D-pony krijgt al 2 1/2 kilo per dag!
Wel apart trouwens dat je een 5-jarig paard van 5 hebt *LOL*


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gomir op 2001-10-17 17:41 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 17:52

mijn pony is 114cm en is 3,5 jaar.ik men haar 5 keer per week en ze krijgt dagelijks 1 kilo brok en een halve kilo eiwitarme muesli.
een 5 jarig paard zou ik toch wel ruim 2 kilo brok geven en een halve tot een hele kilo muesli

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:24

mijn paard krijgt per dag 5 kg krachtvoer en 2 dikke plakken hooi of 1 volle kruiwagen kuilgras.
Ik rijd haar gemiddeld 6 dagen in de week gemiddeld een uur.

Wat die van jou krijgt lijkt mij duidelijk veel te weinig.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:51

Mijn paardjes worden allebei van de lucht dik en zijn niet meer in de groei. Beiden zijn zeer forse paarden van 1,66m en 1,67m.

Kaminka is kreupel dus die krijgt 3/4 kilo biks per dag en twee handjes muesli om de medicijnen door te mengen. Ze heeft weer een giga hooibuik ontwikkeld, menigeen vraagt me of ze drachtig is... Frusty

Toon krijgt 2 kg bix en afhankelijk van het werk wat hij die dag doet, nog haver en muesli tot bij elkaar ongeveer 1 kg.

Verder krijgen ze 2 x per dag een enorme berg erg goed speciaal voor paarden gekuild gras.

Het is erg verschillend per paard wat zo'n dier nodig heeft, bovendien verschilt het ook per merk biks! Van het ene merk heb je gewoon minder nodig voor hetzelfde resultaat (bijv. Equiral) als het andere merk.

Ik heb ooit een Engelse Volbloed gehad, van 1,63m die echt bergen kuilgras kreeg, plus een schep lucerne en 2 kg bix (Equiral) met nog wat granenmix. Dit paard had energie voor tien, maar moest wel veel buikvulling hebben om rustig te blijven en niet te mager te worden.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:02

Het is moeilijk om aan ons een mening te vragen, zoals je misschien al hebt gelezen heeft het ene paard veel minder nodig dan het andere. Kijk goed naar je paarden, worden ze snel dik of vallen ze snel in.
Wat brok betreft kun je je heel goed laten adviseren bij een groothandel.

KDG
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:47

geef je paard in ieder geval 2 kilo basisbrok per dag. daar zit in wat ze minimaal nodig hebben. als je paard gewerkt heeft kun je muesli en/of extra biks bijvoeren

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:51

na het werk 1½ kilo muesli
en een 2 plakjes hooi

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:05

Hoi,
1 kg lijkt me erg weinig, zoveel voedingsstoffen zitten er niet meer in het gras nu. Ik zou ook even kijken hoe hij er uit ziet en eruit blijft zien bij zo weinig voer en het werk wat hij doet.
Ik denk dat 'ie toch zeker wel zo'n 3 kg mag hebben.

Fie is 1.62 en krijgt ong. 3 kg op een dag en nog wat extra als ze heeft gewerkt. Dan krijgt ze er nog wel 2 plakken hooi bij.
Quieta is 1.58 en krijgt 2 kg op een dag + hooi en wat extra als ze heeft gewerkt.

Succes ermee!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 15:17

HoiHoi!

Joh, 1 kilo is veel te weinig voor Ontario hoor!
Toen hij nix deed, en op de weide stond voerde ik hem nog ruim een kilo! Anders kon je z'n ribben tellen!
Zeker als hij veel bereden wordt heeft ie MINSTENS 3 kilo nodig!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 15:36

Mijn ene paard krijgt 3 kilo Havens draversbrok, 11/2 kilo granenmix, 1 schep lucerne en een 1/2 schep sprotmuslie van Havens, totaal 5 kilo. Hij is 1.65 en loopt Z. De ander 3 kilo Havens draversbrok, 1/2 kilo granenmix, 1 schep lucerne en een 1/2 schep sprotmuslie, hij is 1.70, 8 en loopt ook Z. Ze krijgen verder twee keer per dag hooi. Zelf vind ik niet dat ze echt veel krijgen. Ze lopen ongeveer 4 keer per week.