Paard eet stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Paard eet stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:41

Wat doe je eraan ?Ja andere bodembedekking leggen natuurlijk Knipoog.Maar kan je er iets anders aandoen er iets doordoen dat het niet meer smaakt ofzo *LOL* ?

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:44

euhmm ik vraag me even af waarom je paard geen stro mag eten Verward

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:47

Je kunt het oude en verse stro een beetje doorelkaar husselen.. Maar ja.. als ie echt graag wil eten dan vist ie het nieuwe er wel weer tussenuit denk ik..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:48

Ja ik vraag me ook af wat er erg aan is dat ie stro eet? Ik wil mn paard juist op stro hebben zodat ie wat te eten en te doen heeft..

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:49

Teveel sto kan belastend zijn voor de darmen.. een beetje is inderdaad niet zo erg Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:52

Ja maar ja wat is te veel? Ik ken genoeg paarden die de hele dag stro eten, en heb er nog nooit 1 ziek door zien worden.. Maar ja miss is haar paard er gevoelig voor ofzo..

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:53

Ja hoorde er ook van iets met de darmen dat het gevaarlijk is... .Ze laten hun hooi liggen om verder te eten van het stro Knipoog.En omdat ze stro niet goed kunnen kouwen is dat gevaarlijk ofzoiets... .

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:54

Btje azijn over het stro spuiten.K heb gehoord dat het helpt, maar als je paard zoveel stro eet zal dat ook wel nie helpen!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:00

gewoon, meer hooi geven, grofstengelig hooi( daar heeft hij meer werk aan) zodat hij de hele dag en nacht te kauwen heeft, en al dat nog niet helpt, azijn over benevelen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:05

Ik zou je er niet te druk om maken, ik heb nog nooit gehoord dat een paard er ziek van werd. Op alle stallen en maneges die ik ken staan de paarden de hele dag op stro en daar is nog nooit wat gebeurd. Tuurlijk kan het gebeuren, maar zo kan je wel op alles gaan letten..

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:10

Je kan idd proberen om er azijn over te verstuiven (plantenspuit)
Spikkel schreef:
..En omdat ze stro niet goed kunnen kouwen is dat gevaarlijk ofzoiets... .

Mijn paarden staan op zaagsel, omdat ik ook van die types heb die anders hun hele box leeg eten Clown !
Wat Spikkel zegt klopt niet helemaal; een paard kan erg goed kauwen en juist omdat ze stro langer moeten kauwen, is het erg goed voor de spijsvertering! Door het kauwen wordt er meer speeksel geproduceerd, wat weer enzymen bevat die de spijsvertering bevorderen! Het is dus een van de redenen dat mijn paarden 2 x per dag een plak stro naast hun hooi krijgen. De tweede reden is idd dat ze door het knabbelen, langer wat te doen hebben Knipoog !
Teveel stro is weer niet goed, omdat ze daardoor weer verstoppings-kolieken kunnen krijgen Scheve mond !

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:43

Spikkel schreef:
.Ze laten hun hooi liggen om verder te eten van het stro Knipoog.En omdat ze stro niet goed kunnen kouwen is dat gevaarlijk ofzoiets... .


Misschien dat dat iets zegt over de kwaliteit hooi bij jullie?

En waarom zouden ze stro niet goed kunnen kauwen? ik kan het niet bedenken..........

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 01:01

Mijn paard eet ook veel stro. Ik verdeel het hooi wat ze krijgt nu wat meer over de dag, maar afdoende is dat ook niet. Over het eten ervan maak ik me op zich niet zoveel zorgen, maar ze drijft me wel tot wanhoop omdat haar stal er altijd als een zwijnenstal uitziet. Alleen het vieze blijft liggen... Scheve mond

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 01:21

kay27 schreef:
.. Alleen het vieze blijft liggen... Scheve mond

Wat dan wel weer makkelijk met uitmesten is Knipoog !

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:51

Zolang je paard er niet gevoelig voor is kan het geen kwaad. Als ze er wel gevoelig voor zijn kan het zijn dat de darmen verstopt raken met als gevolg koliek.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:13

ik wil net zeggen!mijn verzorgpaard eet ook af en toe eens wat stro!van mij mag hij hoor...zolang hij de hele stal maar niet leeg eet *LOL*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:25

Bij drachtige merries kan veel stro verstopping geven en zeker als ze te weinig hooi krijgen. Sarabande kreeg tot 2 keer toe koliek op haar vorige stal, daar gingen ze ook met azijn in de weer. Maar dat hielp dus niks, ze gaven gewoon niet voldoende hooi. Later stond ze op krullen, bleek ze zelfs krullen te eten. Waar ze nu staat is het prima voor elkaar, een beetje te goed eigenlijk ze ziet er weelderig uit Knipoog .
Een van mijn merries thuis vreet ook al haar stro op, terwijl ik 4x per dag voer. Ze staan op krullen en stro, maar bij haar is het een smerige rommel, want ze mest ook door de hele stal.
Het ziet er s morgens vies uit, maar daar is weinig aan te veranderen, helaas

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, EspaƱa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:40

Matje at ook veel stro en toen maa op zaagsel gegooid...nu eet ze het zaagsle Verward maar goed ddaar kun je weinig aan veranderen en ze is nog nooit een keer ziek geworden...

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 19:28

Jah ik hoorde dat ze dan koliek krijgen , en 1 shetlander is drachtig die haar eten dus laat liggen de rest gaat gewoon hun hooi eten Knipoog.Ze krijgen wel genoeg eten , maar zodra het stro op is komen er terug krullen.En omdat stro harder is als hooi moeten ze dus langer kauwen en als ze niet lang genoeg kauwen is dat gevaarlijk dat zoiets in hun darmen geraakt.Maar blijkbaar kan stro dus wel Knipoog.De meningen verschillen dus ook wel.Dus zal misschien maar een fabeltje zijn dat stro slecht is ?