Zelf hooi kopen ipv vol pension

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Zelf hooi kopen ipv vol pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 21:12

Ik lag zonet nogal in de clinch met de staleigenaar. Eldina was aan de diarree, een paar andere paarden ook en één had zo'n koliek dat de veearts is geweest. De enige verandering is, dat we heel ander hooi hebben. Nou is eldien totaal niet moeilijk qua voer, ze eet alles. Op mn stageadres stond ze zelfs op een rantsoen van grasbrok, basisbrok en stro (!) en dat was geen probleem.
We hebben ook nog oud hooi, kleine baaltjes. Ook nix mis mee. Op het oog is het nieuwe hooi prima, we hebben al een paar van die grote balen opgevoerd, ook geen problemen gehad. Maar dít eet eldientje niet. Ik gooide haar vanavond een plak in de stal, ze had net brokken gehad, die ze zo op had. En ze raakte het hooi niet eens aan. Toen gooide ik een plak van het oude hooi erin, en daar begon ze gelijk aan te eten. (dit heeft ze trouwens nog nooit gehad, dit is 'speciaal' hooi, dat krijgen de pensionpaarden niet)
Het nieuwe hooi is op het oog prima. Stengelig, niet stoffig en ruikt goed. Maar mn pony wil t niet... Bovendien had ik vanavond dus al flink ruzie omdat ik haar enkel een beetje had gegeven om te checken of ze helemaal geen hooi wilde... (Ze gingen er vanuit dat ik het voor vast voerde en zaten al compleet op de kast voordat ik ook maar iets kon zeggen... Bovendien hád ik t al uitgelegd...)
Ik betaal nu 150 euro all-in. Als ik nou mn eigen hooi ga kopen, hoeveel gaat me dat dan kosten? (E-pony) En hoeveel kan ik dan van de stalhuur af trekken?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:20

Moeilijk geval hoor. Bij ons op stal krijgen ze kuilgras. Vorige week kregen ze van de eerste snede en stonden er een aantal paarden met dikke benen. Na wat uitleg aan de eigenaar, heeft hij dit opgevoerd aan de koeien en krijgen de paarden nu derde snede. Probleem opgelost. Wij mogen de paarden overigens geven wat we willen. Hij heeft een vaste prijs van € 157,- per maand en wil daar 2x per dag brok en kuilgras voor geven. Wil je extra geven, dan moet je het zelf kopen, wil je gewoon hooi geven, dan moet je dat ook zelf betalen. Hij wil het wel voor je opslaan.
Ik ben bang dat je manege eigenaar geen genoegen zal nemen met minder geld. Doet hij dat wel, dan heb je mazzel Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 21:27

Nah, wat dat betreft issie niet héél moeilijk... De eigenaar is eigenlijk het probleem niet zo, het is meer de 'bedrijfsleidster' (een muts die de hele boel loopt te dirigeren, niet weet wat aanpakken is en alles voor dr zelf op eist), daar had ik dus vanavond direct een smsje van dat ik niet aan dat hooi mocht komen... ) de eigenaar had haar gebeld, en dan gaat zei dr direct achteraan.... de staleigenaar is ook al wat ouder en gaat totaal op haar af, terwijl ze gewoon misbruik maakt van de hele situatie. Wij voerden eerder ook kuil, maar dit jaar is het hooi veel goedkoper...
de staleigenaar verhuurde eerst ook wel stallen waar je zelf alles nog bij moest kopen...

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:40

Ben bang dat het dan slikken wordt voor je, of een andere stal zoeken. Die afweging moet je natuurlijk zelf nemen. Rot situatie voor je, heb je een eigen paard, kan je nog niet zelf alles beslissen. Huilen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:09

Tja....wat het je gaat kosten, hangt er natuurlijk van af waar je je hooi koopt. De meeste balen zullen tussen de 2 en 3 euro per stuk kosten en hoe lang je daarmee doet hangt natuurlijk af van de hoeveelheid die je voert.
Als er meerdere paarden aan de diarree zijn (waarschijnelijk) door het hooi, dan neem ik aan dat de andere eigenaren ook wel zullen klagen over het hooi ?
Bovendien: in het hooi kan nog een giftige plant o.i.d. zitten en toch lekker ruiken en er goed uitzien. Om te weten wat ermee aan de hand is zou je het moeten laten onderzoeken, wellicht dat je zelf iets kan ontdekken ?
Ik hoop voor de staleigenaar dat hij beseft dat dit klanten kan gaan kosten....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 22:43

het paard met koliek is van hemzelf, en de andere eigenaren nemen t niet zo nou volgens mij. hij denkt dat t een 'virusje' is... wel héél toevallig...