Dit moet je lezen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Dit moet je lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:53

Ik ben voor Brooke Hospital naar Pakistan geweest in 2001 (vlak voor de oorlog, daar.)
Toen heb ik een dagboek bijgehouden voor de jeugdleden van Brooke, de Brookies.

Ik kwam het vandaag weer tegen en lees het weer met de tranen in mijn ogen.
Mensen lees het en doneer wat geld aan Brooke, ze kunnen het zo hard gebruiken!

http://www.brooke.nl/juniorclub/dagboek.html

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:59

P.s. Fuego was destijds mijn eigen paard hier in nederland.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:38

wat een prachtig verslag........ Verdrietig
OK dan!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:49

Citaat:
Er strompelt een dier door de wei van de kliniek. Het is een paard, alleen ik kan het paard niet meer in hem ontdekken. Totaal kromgegroeid, vol met brandmerken en littekens en broodmager slijt hij hier zijn laatste dagen. Twee dagen geleden liep hij nog voor een kar. Een ezeltje met zó'n vergroeide hoef dat hij er niet meer op kan lopen wil door ons gekriebeld worden, ook hij heeft tot het laatst gewerkt. Hier zien we wonden en leed in de ernstigste vorm en ook hier moeten we slikken en vechten tegen onze tranen. We moeten filmen en niet huilen, we moeten laten zien wat voor super werk deze mensen verrichten en niet zeuren.


hierbij hield ik het niet meer droog Verdrietig

Ik heb ooit eens een documantaire gezien over wat ze in india en het midden oosten allemaal doen , zo hadden ze bijv. elke week (of maand) een wedstrijd waarbij het bestverzorgde en versierde paard en wagen een nieuw (goed tweedehands uit het westen) tuig kreeg...zo mooi om te zien hoe die mensen hun best deden om goed voor hun paarden te zorgen.
Brooke doet een heleboel goeds...vandaar dat ik een deel van het geld wat ik verdien met tekenen maandelijks aan brooke doneer .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:51

echt een 'mooi' verslag!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:35

Ik ben meteen maar Donateur geworden, roep ik al langer, maar heb het nu gedaan.
Mooi verslag Vera, echt verschrikkelijk om te lezen, maar net als je zei, Het moet gelezen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:39

En geloof me, als je zelf eens bij een Brooke bent geweest in het buitenland, dan zit je dus echt helemaal met het kippenvel op je armen.....

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:46

Echt goed van je Vera. OK dan!
Ik ben al jaren lid van Brooke, en ben vorig jaar in Egypte bij hun geweest. Ze doen echt geweldig werk.

Dus kom op iedereen, doneren.. Ze hebben het hard nodig..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:49

jeetje wat een mooi verslag zeg..
wat zal dat veel indruk gemaakt hebben..

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:01

Wat mooi geschreven Verdrietig

ik kreeg er ook tranen van in mn ogen, wat is dat toch erg...
Ooit heb ik zo'n reportage daarover op tv gezien Huilen zo ontzettend zielig voor die beestjes

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:34

Ik krijg ook aardige tranen Verdrietig in mijn ogen

Mooi verhaal, goed geschreven.

Ik weet nu wel dat als er een paard in Nederland slecht wordt behandeld dat, dat 1000 de malen erger is dan daar.

Daar weten ze niet beter.

OK dan! Super verhaal

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:51

Wij zijn ook al een tijdje donatuur!!
Heb het pas op Teevee gezien.. echt goed werk wat ze doen! OK dan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:55

Ik heb het gelezen, erg mooi geschreven.
Wat zal je geschrokken zijn daar..

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:09

kippenvel.
Heel mooi geschreven.
Je kan het je gewoon niet voorstellen hoe mens en dier zo kunnen leven. Het moet heel onwerkelijk zijn geweest

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 14:59

Leonie_M schreef:
kippenvel.
Je kan het je gewoon niet voorstellen hoe mens en dier zo kunnen leven. Het moet heel onwerkelijk zijn geweest

Dat kun je je inderdaad niet voorstellen totdat je het met eigen ogen hebt gezien, geroken en gevoeld. Het is nu bijna 3 jaar geleden maar ik weet alles nog als de dag van gister.

Het werk van Brooke is niet alleen belangrijk voor de dieren, maar net zo belangrijk voor de mensen. Door de dieren te helpen, kunnen de mensen een klein stapje vooruit en hebben ze wat meer eten en geld om bv. hun kind naar school te laten gaan.

Ik ging er naar toe voor de dieren maar ben me daar gaan realiseren hoe belangrijk het is dat de mensen daardoor ook geholpen worden. Moet je voorstellen dat je helemaal NIETS hebt. De tuigen van de paarden hangen van lapjes en touwtjes aan elkaar.

Om een paard te kopen moeten de mensen zich diep in de schulden steken. Tegen de tijd dat ze dat hebben afgelost (meestal zijn ze pas halverwege de aflossing) overlijdt het paard. Een paard leeft gemiddeld 3 jaar. Hierdoor hebben ze weer een schuld, of in het ergste geval nog meer schuld. Een uitzichtloze situatie.

Nu leven de paarden langer door Brooke, hebben een beter leven en de eigenaren kunnen met recht trots zijn op hun prestaties. Ze hebben iets meer geld voor een beetje levenskwaliteit.

Grappig genoeg zit ik dit te typen terwijl de banner van Brooke boven aan de pagina prijkt OK dan!
Ze hebben onze hulp heel hard nodig en voor een paar euro kan er alweer een paard geholpen worden.
Laatst bijgewerkt door Vera op 05-11-03 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:59

Ik had het vorige week al gelezen (toen er op Prairie ineens iemand met die link kwam). Mooi geschreven! De tranen biggelden over mijn wangen. Maar dat heb ik ook altijd als ik naar die documentaires van Brooke kijk. Ik ben ook al een tijdje donateur. Ik vind dat ze super-goed werk doen!
Ik kan me, na jouw verslag gelezen te hebben, een beetje voorstellen hoe het moet zijn, om dit irl te zien.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:07

Ik zou het denk ik niet aankunnen om het met eigen ogen te zien!
ik vind het heel knap van je! en een erg mooi verslag.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:15

mooi verslag. kippevel en tranen in de ogen... je hebt het "prachtig" omschreven.
brooke doet goed werk. het is allang geen druppel op de hete plaat meer! proficiat brooke Verdrietig 't is schrijnend. arme dieren, arme mensen...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:29

een heel mooi verslag, maar jammer genoeg is het geen verhaaltje maar werkelijkheid, en kan je eigenlijk zien hoe wij hier strontverwend zijn. Hier krijgen paarden eten in overvloed, ze hebben ruimte, een lekkere wei, warme stal... en als ze ziek zijn wordt er onmiddelijk een DA bijgehaald om hem te doen opknappen. Als wij hier in West-Europa zo van die paarden zouden zien gelijk ze daar hebben, zouden we verontwaardigd de dierenbescherming bellen.

Maar zoals je er zelf bent achtergekomen aan het eind van je verslag, de mensen daar zijn al blij als ze zelf genoeg eten hebben om te overleven. Zij hebben die luxemogelijkheden niet die wij hier hebben, zij kunnen hun paard geen grote wei en warme stal aanbieden, en ze hebben het geld en de tijd niet om een DA er bij te halen. Ze kopen daar normaal gezien ook geen paard voor hun hobby of sportprestaties zoals wij hier, maar om noodzaak om het werk wat lichter te maken, vervoer.... En het spijtig hoe zovele paarden zo ziek en mager kunnen worden, maar zolang ze zelf honger moeten leiden kunnen ze hun paarden ook niets meer bieden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:34

Ook ik heb het niet droog kunnen houden bij dit aangrijpende verslag. Wat moet het vreselijk geweest zijn om dit met je eigen ogen te moeten zien en meemaken! Bloos! Echt knap dat je dit hebt kunnen doorstaan
Ook ben ik blij dat ik Brooke, die zoveel goede dingen doet, kan helpen met mijn donatie. Ik geef ongeveer twee keer per jaar een donatie (en dat twee jaar alng 'al')
Alleen krijg ik nu helemaal niks meer van brooke Zou dat komen door de verhuizing? Ik hoorde dat het administratieve gedeelte was verhuisd namelijk. Verward

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:23

prachtig verslag, het is toch bijna niet voor te stellen dat het verschil zo groot is tussen verschillende werelddelen,
wij roepen de hulp in van andere bokkers, dierenartsen en tandartsen als je paard niet lekker nageeft op de linkerkant. terwijl daar de mensen en dieren keihard moeten werken voor de kost en een ietsiepietsie te eten.ik heb al mijn oude hoofdstellen en halsters en dergelijke door een collega die naar egypte ging meegegeven, maar er moet nog zo veel gebeuren

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:37

Erg ontroerend...
Heb het niet droog gehouden....
We gaan waarschijnlijk een rit houden om geld op te halen voor brooke.... staat bij [BM] speciale boktmeeting (zelf kiezen) als ik het goed heb....

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:16

Prachtig verslag... Ik ben echt heel erg fan van wat brooke doet. Ik neem me ook nog steeds voor om donateur te worden, maar dan moet toch m'n bankrekening iets hoger boven het nulpunt komen te staan...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:21

jeetje, je weet wel duidelijk/goed over te brengen hoe het daar is zeg!
echt vreselijk die dieren daar... ook echt knap dat jullie daar werkelijk wat voor doen!!! echt ik bewonder jullie!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:22

Noureyev schreef:
Ik krijg ook aardige tranen Verdrietig in mijn ogen

Mooi verhaal, goed geschreven.

Ik weet nu wel dat als er een paard in Nederland slecht wordt behandeld dat, dat 1000 de malen erger is dan daar.

Daar weten ze niet beter.

OK dan! Super verhaal



pas ik me helemaal bij aan!!! OK dan!