Hoeveelheid voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 11:19

Tja, een oude bekende discussie, wil hem toch weer opnieuw starten.

Met mijn 4 jarige ruin rij ik (of Linda) 4 keer per week 30 tot 45 min, een keer goed longeren 30 min, een keer longeren rustig werk 20 min en een dag vrij.

Hij krijgt drie keer per dag kuil. S'ochtends 1 kg sport brok, s'middags 1,5 kilo Meusli zonder haver en s'avonds weer 1 kg sport brok. Ondanks ik niet veel rij is het rijden wel intensief maar krijgt hij toch een rond buikje.

De ene zegt, minder kuil, de andere weer minder brok. Zelf heb ik zoiets, omdat hij in de groei is, liever minder kuil en voldoende brok omdat daar meer voedingswaarde in zit. Wat zij zo jullie ideeen hierover?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:21

staat hij ook in de wei?vaak krijgen paarden een ronde buik van gras.als hij niet in de wei staat dan denk ik minder kuil en aanvullen met hooi.of alleen hooi.staat hij wel op gras dan iets minder uren op de wei,of afwisselen in de paddock

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 11:26

Nee, hij staat niet op het land. Naast het werk probeer ik zoveel mogelijk met hem te wandelen, maar omdat ik 40 uur werk is dat meestal in het weekend. Doordeweek komt hij s'ochtends los in de buitenbak tijdens afmesten van zijn stal. Bij ons mesten ze elke dag de stal af.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:31

ik denk ook minder kuil......
in brok zitten de voedeingswaarde die ze nodig hebben dus dan maar iets minder kuil.... of wat sanderijn zei op hooi over gaan

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:44

Ik vind dat hij veel brok krijgt,
dat zou ik zowiezo terugbrengen!
Kijk bijv. naar Levant van mij, die krijgt niet meer als 2 kilo op een dag en een aantal x hooi.

ik vraag me ook af waarom je muesli voert en waarom je voor een sportbrok hebt gekozen....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:48

Ik denk dat je net zo goed onderhoudsbrok kan geven en ik weet niet hoeveel kuil hij krijgt per keer, maar misschien kan je die hoeveelheid wat terugbrengen?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:50

Over het algemeen geef ik de jonge paarden 4x daags 3/4 kg brok dus dat is dan 3 kg per dag en dan krijgen ze 's ochtends en 's avonds kuilgras. Het aantal kg brok ligt tussen de 2 en 4 kg wat ik de jonge paarden voer, het ligt er aan hoe dik ze zijn. En tussendoor nog een plakstro om op te eten over het zaagsel.

Als ik jou was zou ik heb op 2,5 kg brok zetten en iets minder kuilgras.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:15

Als je krachtvoer voert met een VEP waarde tussen de 800 en 900, dan kan je uitgaan van een halve kilo per 100kg lichaamsgewicht, hooi is dan een kilo per 100kg lichaamsgewicht. Per uur redelijke arbeid mag je een halve kilo per dag extra voeren.
Een paard dat ik de groei is (en dan vanaf spenen tot/met 2 jaar) mag 2x meer krachtvoer dan zijn gewicht aangeeft, van 2 t/m 4 jaar 1,5x zoveel.
Ikzelf voer gemiddeld tussen de 2 en 3kg krachtvoer per dag per paard (850 VEP). Ik voer sportbrok omdat dit ook voor de opfok gebruikt kan worden. De shets krijgen geen krachtvoer. Verder krijgen de paarden zoveel kuil als ze opkunnen, vooral de paarden in de groei krijgen veel kuilvoer (en hooi, want ze kunnen kiezen, maar eten liever kuil).
Ik heb geen van de paarden te dik (behalve een loge, maar die mag hier afvallen door het rijden), maar ook niet te dun.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:24

Je moet er in ieder geval voor zorgen dat je verhouding ruwvoer-krachtvoer in verhouding is. De regel is 60/40. Dus meer ruwoer dan krachtvoer geven, dit houdt de darmen aan de gang.
Ik kan alleen maar illustreren a.h.v. mijn eigen situatie, dit krijgen ze bij mij:
3-jarige hengst, wordt 4 keer per week +/- 30-45min ''gewerkt'' (rijden, longeren, stappen, bosritten); krijgt 's ochtends 2kg Pavo-2 sportbrok en 1/2kg Herbasan, op werkdagen krijgt hij ipv Herbasan 1/2kg haver. s' avonds krijgt hij hetzelfde, dus ongeveer 5 kg krachtvoer per dag. Daarnaast krijgt hij 2maal daags 5kg kuil en 'smiddags in de wei waar hij zelf wat gras bij elkaar kan sprokkelen.
Mijn grote ruin van 1.75m, wordt 5keer per week gewerkt en krijgt in de ochtend en avond 2kg Pavo-2 en 1kg Pavo Gold + 1/2 haver of Herbasan. Ook 2 keer per dag 8kg ruwvoer (kuil). Hij begint er nu een beetje vetter uit te zien maar echt dik krijgen zal niet lukken bij zo'n lange slungel. Ik heb ze allebei vroeger op veel minder voer gehad maar ze waren toen veel te mager. Het zijn ook nog eens Franse slanke bloedjes dus die kilo's hebben ze echt wel nodig. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:33

Je beschrijft niet hoeveel kilo kuilvoer je paard krijgt... je voert al heel gauw te veel kuil, wat naast een dik paard ook wat andere risico's met zich mee kan brengen.
Daarnaast, een dikker paard dat niet al te veel doet zo veel sportbrok geven is ook een beetje vragen om moeilijkheden... die extra vitamines D en E bijv. die in sportbrok EN muesli in hoge mate aanwezig zijn, moet het paard wel kunnen benutten op de dag....
ik denk dat je rustig kunt gaan denken aan een wat karigere brok, je paard heeft met 3 tot 4 keer in de week op die leeftijd echt geen hoogwaardige sportbrok nodig... zeker niet in die hoeveelheid. Dat is echt voor paarden die wekelijks prestaties neerzetten in de ring... Je moet een brok kiezen die past bij lichte, enigszins sportieve prestaties...
Verder kan je best wel wat minder royaal met de kuil. Daar worden ze gauw dik van, dus minderen zal resultaat geven. Je kan een deel van de kuil vervangen door hooi, dan geef je toch goede ruwvoer maar niet meer zo'n dikmaker.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:48

Hoi Eleonoor, tja, een item waar ik ook mee zat. maar ik vind ook niet dat hij weinig krijgt aan brok en muesli nee. Want je noemt het werk, maar wat is nou eigenlijk werk? Daar blijven de meningen over verschillen tja....moeilijk. Ik zou toch minder brok geven/minder muesli. Dat kuilgras is juist zo lekker ook om de lange uurtjes die ze binnen moeten staan te verdrijven! Maar het blijft altijd moeilijk en de een zegt minder brok en de ander zegt minder kuil. ja, dan weet je nog niets he grinnik.
Een kwestie van uitproberen is dat. Succes!