Spierbevangen en voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 08:56

Tot mijn grote schrik bleek mijn pony afgelopen zaterdag ineens niet meer te kunnen lopen. De veearts constateerde dat ze spierbevangen is. Dat schijnt te maken te hebben met omzetting van glucose in de spieren en dat heeft weer te maken met wat je voert. M'n pony is niet te dik, maar heeft kennelijk te rijk voer. Wie weet er wat voor voer wel geschikt is (voor als ze straks weer krachtvoer mag)? Kan ik haar alleen op ruwvoer houden? Ze moet natuurlijk wel genoeg vitaminen enzo binnenkrijgen. Graag advies!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:18

Uiteindelijk kan je wel weer wat krachtvoer geven... begin met heel eiwit-arm onderhoudsbrok, liefst ook niet zo'n meusli, maar gewone karige brok. En dan nog niet de helft van wat je voorheen voerde.

Je moet het lichaam van je pony laten ontgiften, dus je meot hem eerst heel karig voeren, hij moet eerst de afvalstoffen kwijt. Daarna ga je weer heel voorzichtig wat meer voer geven. Geen kuilvoer, geen sportbrok, gewoon droog hooi (liefst overjarig) en dus die basisbrok.
Over een maand of drie zal je pony weer in conditie kunnen raken, dan mag je voeren NAAR ARBEID... dus een dag gewerkt is meer voer, een dag niet gewerkt, half voer. Wees daar heel strikt in, want de bevangenheid kan heel snel terugkomen.

Mijn dierenarts schreef Herba-Cure van Simicur voor, om de darmflora weer te herstellen. Heeft grandioos geholpen. Mijn paard is volledig hersteld, al was ze nog wel in staat om te lopen op ons dieptepunt. Dus ik denk dat ons uitgangspunt beter was. Toch, zodra er ietsjes mis is met het voer, merk ik het meteen! Dikke voetjes en een neergeslagen humeur... een plakje hooi teveel kan dat al teweegbrengen....
Succes!

pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 10:11

Dank voor je reactie! Hoe lang heeft het bij jou geduurd voor je er weer op kon? En ben je meteen begonnen met herba cure? Heb je ook tips voor soorten eiwitarm biks? Want ik wil wel zo zuiver mogelijk voeren, weinig bijproducten enzo, als ze eenmaal "schoon" is. En in de meeste soorten biks zitten juist erg veel bijproducten heb ik begrepen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:07

Hoe gaat het nu met hem??? Heel veel sterkte iniedergeval!!! Groetjes Monique.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:46

Nou, dat 'ontgiften' heeft toch wel een maand of twee geduurd...Ze begon met een heel stram lijf, en moest dus al die afvalstoffen afvallen....na een maand of twee had ik een heel mager paard, maar wel met losse spieren, vandaar uit kon ik dus weer rustig gaan bijvoeren. Beweging is goed om afvastoffen uit het lichaam te krijgen, ik heb wel min of meer, zij het rustig aan, door kunnen rijden. De spierpijn kwam door het voer, niet door de beweging. Ik weet niet of het verstandig is om met jouw pony door te rijden, vraag dat aan je dierenarts (ik denk dat jouw pony er erger aan toe is dan mijn paard was, omdat mijn paard altijd nog heeft kunnen lopen), maar ik zou er wel mee gaan stappen als het half mogelijk is. Beweging is goed, stilstaan niet.

Die herbacure ben ik meteen mee begonnen. Ik sneed wat appeltjes en worteltjes, poeder erover (ruikt lekker Tong uitsteken ) en voeren. Paard lust het graag met een appeltje. Was een grote bus, heb er wel drie maanden over gedaan om het op te voeren. Kostte ongeveer 50,-- gulden, dus dat is niet erg duur.

Biks, tja, in dat pension voerden ze Masters onderhoudsbrok, dus dat kreeg mijn paard ook gewoon. Slechts 1,5 kg per dag (voor een paard, dat is dus niet veel) naast een pluk hooi en vreetstro. ik zou als ik jouw was kijken bij Havens, dat is een geod merk zonder te veel 'rotzooi', denk dan aan die basisbrok, die is prima. Blijf beter weg van Subli voer, die kwaliteit wisselt nog wel eens en dat wil je niet.
Ik voer nu Equiral Stud, de basisbrok van Equiral die ietsjes neigt naar een sportbrok. Maar het is een geode brok, mijn paard doet het er goed op. Ik reed laatst wat intensiever, en toen gaf ik er wat meusli bij, maar dat was meteen mis. dikke benen, neerslachtigheid, dus dat heb ik er weer uit gegooid. ik denk dat je gewoon even moet uitproberen waar je pony het beste op reageert, als je goed op zijn lichaamstaal let weet je snel genoeg of je het goed doet of niet....

pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 12:53

Ontzettend bedankt voor al je advies! Daar ga ik mee aan de slag. Ik denk ook dat mijn pony het erger heeft dan jouw paard het had, ze kan echt bijna niet lopen. Ze staat wel op het land, daar wandelt ze in slakkengang naartoe en vandaan. Maar er komt hopelijk wel wat vooruitgang in en dan ga ik gauw weer wandelen met haar.

menda
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 15:24

je moet je paard geen kuilvoer geven en verder moet je letten op de eiwitten.mijn paard heeft het vroeger eens gehad en is er heel gevoelig voor geworden sinds dien heeft ze het bijna elk jaar zielig he
nou succes met de tips en sterkte met je paardje