paard kopen? kosten per maand of jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 15:22

Hoi,

Ben er al heel lang over aan het denken om een paard te kopen...ook alle voor- en nadelen heb k aan gedacht...

Nu zou k een gewoon paardje willen kopen, niet om wedstrijden mee te rijden ofzo, maar puur om recreatief mee bezig te zijn, wandelen e.d.
Ik zou een wei willen zoeken (hier zijn er redelijk veel in de buurt dus moet te doen zijn) en dan als het mogelijk is stal thuis of in die wei...

Maar k raak er nie uit uit wat een paard nu kost per jaar...en hoeveel ik aan de kant moet zetten per maand enzo...

kosten voor voer, onderhoud van t paard, die dingen...

dan kan ik alles eens tegoei uitrekenen en kijken of het haalbaar is...

Thanx

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 15:30

nou ik heb een jaarling, die op de wei staat. Voor de wei betaal ik 100 gulden per maand. Dus 1200 gulden per jaar. Ze krijgt in de winter hooi bijgevoerd, maar dat betaal ik niet extra. Verder tja, DA-kosten is altijd onvoorspelbaar. Hoefsmid, ben ik zo 1 keer in de 3 maand 40 gulden voor kwijt, dat is dus 120 gulden per jaar.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 15:35

hier zijn al veeeeeel topics over geweest.
Okee, ik zit denk ik in dezelfde situatie als jij wou willen.
Ik heb een fjord, die staat 24/7 buiten (vanaf volgende week Tong uitsteken ), dus aan voer ben ik niet veel kwijt. Een fjord word snel dik. Ik doe 2 maanden met een zak mueslie en 3 maanden met een zak biks (allebei iets van F17,-)
1 x per jaar injectie (65,-)
om de 2 maanden wormenkuur (25,-)
Om de 2 maanden hoefsmid (ligt eraan wat je wilt, bekappen 50,-)
en de stalling natuurlijk, dat is F150,- per maand
En ook ziektekosten verzekering, 450,- per jaar

en als je nog lessen wilt nemen, moet je dat ook optellen.
dus reken maar uit

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:11

Ik denk dat je gemiddeld zo'n 250 a 300 gulden kwijt bent in de maand als je hem bij een boer zet.
Als ik dan nog eens de hoefsmid enz er bij doe dan zal je toch wel 400 gulden per maand apart moeten hebben.
Misschien iets te ruim gedacht maar beter zo als te kort.
_________________
**Voor een dier naar het asiel**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-10-14 16:12 ]</font>

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:48

ik denk dat je rond de 450 gulden kwijt bent als je er van uit gaat dat de stalling 150 is zonder voer en strooisel laat zeggen dat je elke maand 100,- voor de DA weg legt en 50,- voor de hoefsmid en 100,- voor je voer en strooisel en 50 voor overige zoals les of de wormenkuur

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:53

ja ik ben per maand F300,- kwijt geloof ik

maar dan ben ik er nog niet, ik moet nog sparen voor heel veel dingen;longeergerei, zadel en hij moet ingereden worden volgend jaar

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:15

tja ligt eraan waar je woont he.
Bij ons in overijssel betaal ik 150,00 per maand en 3 zak brok er bij zelf ben ik 195,00 per maand kwijt!!!
Bij de huur van de stal zit hooi en stro bij.
En kappen 1 keer in de 3maand!
en wormen kuur om de 2 of 3 maanden.ben dus niet veel kwijt!! *LOL* *LOL* Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:25

natalie, doe het niet. Hou gewoon Robin aan, rij daar zo goed mogelijk op. Doe iets goed of doe het helemaal niet. Als je het half moet doen, ga je na verloop van tijd toch meer willen. op stal heb je het gezelschap van de andere meisjes, je hebt les in de ponyclub zodat je vooruit kan, als je geen tijd hebt voor Robin, geeft dat niets. Je weet immers dat hij toch wel verzorgd wordt en in de wei wordt gedaan en weer terug op stal gezet. dat scheelt effe een zorg hoor. als je aan een paard begint, neem dan een paard waar je altijd mee vooruit kunt. ik weet overigens wel een leuke kleine merrie te koop die M gelopen heeft, 8 jaar oud en volgens mij nog geen f 5000,- hoeft te kosten...... (oeps, had ik natuurlijk weer niet moeten zeggen, grinnik).

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 17:28

Heb zelf ook echt beetje concreet zitten rekenen

tot nu toe heb ik

*wei 62.5 gulden/maand
*stro 25 gulden/maand
*hoefsmid 17.5 gulden/maand
*voer 7.5 gulden/maand
*enten 5.5 gulden/maand
*wormenkuur 8.5 gulden/maand
*verzekering 37.5 gulden/maand
PlingA 100 gulden/maand
*extra 50 gulden/maand

totaal : 314 gulden per maand

Heb zo gerekend dat ik weet wat ik aan de kant moet zetten per maand...

Let me know if I forget something

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 17:30

Desiree, kdenk dat je Nathalie voorhebt ipv mij...

Vergissinkje in naam denk ik...

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:38

Ik heb zopas al mijn kosten die ik dit jaar voor mijn paard al gedaan heb in een werkblad van Excel gezet en tot nu toe kom ik aan ongeveer 130 000 BEF (6 500 gulden) en dan moet ik nog niet betalen voor de stalling van mijn paard omdat ze bij mijn grootouders staat. Er zit wel 3 maanden stalgeld in (van de manège in de winter), de aankoop van een nieuw zadel, de inschrijving voor LRV, eten, strooisel, aankoop hooi, alle kleine spullen die ik aangekocht heb (hoevenkrabber, borstel, vlechtspullen, ...), veearts, hoefsmid, lessen, lederen laarzen, ...

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:14

Wat is het bij jullie allemaal goedkoop!!
Bij mij op de manege alleen al is de huur per maand 615,- voor een paard en dat is zo'n beetje de goedkoopste hier in de buurt en de stallen zijn niet eens echt mooi. Het is al een vervallen boel geworden!! En daarbij komt nog dat je alleen in de binnenbak kunt rijden als er geen manegelessen aan de gang zijn, de buitenbak is ook geen all-weather buitenbak dus met een beetje veel regen is daar niet in te rijden. Ergens daar in de buurt is een stal die er wel helemaal tiptop in orde uitziet en die is iets van 700,- per maand voor een paard. Daar heb je wel alle facilitieiten tot je beschikking zoals een binnenbak en een trainingsmolen.....
En de stallen bij de boer zullen ongetwijfeld goedkoper zijn maar wat ik van sommige stallen gezien heb vind ik verschrikkelijk!! Geen binnenbak, rotzooi op het erf, uitstekende voorwerpen in de stallen, laaghangende balken waar het paard maar net onder door kan.....Maar het zal wel aan de provincie en de stad liggen waar ik woon (Gouda, ligt in Zuid-Holland)......Groetjes van Jessica

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 09:34

Yep, heb me inderdaad vergist. Ik neem aan dat je dus nog helemaal niets van jezelf hebt om op te rijden.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 21:12

Heb idd nog niks van meneigen...
en ben er al zo lang over aan het denken...
dus vond ik het tijd om eens met concrete dingen tevoorschijn te komen zodat het niet bij dromen blijft...

Groetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:16

Natalie, ik heb het gisteren tegen Dorine ook al gezegd: je zou het eens uit moeten proberen. Er zijn maneges die verbonden zijn aan campings. Die paarden hebben in de winter niets te doen, en die kunnen dan geleend worden. In de zomer moeten ze dan weer terug maar gedurende de winter kun je ze ophalen en ergens in de buurt neerzetten zodat je er op kunt rijden. kosten zijn dan natuurlijk voor degene die het paard leent.