Mijn paard schrikt zo vaak!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Mijn paard schrikt zo vaak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 14:32

hey iedereen,
Ik heb dus een paardje(arabiertje) dat al 3 jaar bij men thuis"woont".Overdag staat ze bijna(behalve als het regent) altijd buiten.Ze staat samen met nog een pony.Maar achter mijn wei is een bos,en als mijn paard samen met die pony staat gaan ze helemaal vanachter (tot aan het bos) en dan schrikt ze totaal niet.Maar van het moment dat ze opgezadeld is en ik ga rijden schrikt ze haar iedere keer als ik voorbij dat bos kom. Ik heb ook al geprobeerd om samen met men pony te rijden,zodat ze niet alleen is,maar dat helpt dus ook niet.Ik weet niet wat ik moet doen,moet ik gewoon doorrijden en doen alsof er niets aan de hand is?moet ik haar telkens als ze verschiet een tik met de zweep geven?moet ik haar geruststellen?Ik weet dus ook niet of ze echt schrik heeft,misschien speelt ze gewoon met men voeten.Maar het begint echt vervelend te worden,vooral in de galop,telkens als ik vanachter in de wei voorbij galopeer voel ik haar gewoon onder mij doorschieten.Ik heb ook al geprobeerd om haar te longeren op de plek waar ze schrikt maar dat helpt ook niet.Ze heeft haar nooit echt op haar gemak gevoeld als ik voorbij het bos reed,maar de voorbije week is ze echt verergerd.En ze ontspant haar zowiezo al heel moeilijk tijdens het rijden.Maar nu spant ze haar echt op.wat zouden jullie doen?En waarom schrikt ze na zoveel jaren dat ze daar staat nog?
Sorry voor het lange verhaalnmaar ik hoop dat jullie me kunnen helpen
xxx

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:18

ik heb ook een arabiertje en als die schrikt, negeer ik het gewoon, dat werkt bij mij het best, zeker als je niet weet of het 'nep' is of echt. en als ik haar op haar kop ga geven, wordt ze helemaal hysterisch, dus dat is ook geen goed idee.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:50

Ilkkah heeft ook arabisch bloed, maar die schrikt ook wel eens van de meest rare dingen, en dan elke keer.
Bijv. is ze bang van een hoek.
Ik geef niet op zolang ze niet door die hoek gaat.
Het is over het algemeen gewoon aanstellen wat ze doen.
Zelf vooral niet gespannen gaan zitten en nerveus worden, dat heb geen zin, je paard voelt (zeker een arabier) haarfijn aan.
Ga anders gewoon een keer op een ander paard rijden, en laat iemand die echt heel ervaren is met dit gedrag op jou paardje rijden.
Meestal moet een paard maar 1 keer op zun plek gesteld worden, en duidelijk worden gemaakt dat jij daar zeker neit van gedient ben, en dan is het gewoon over, maar zolang dat niet gebeurt, blijft je paard het proberen (heb het zelf gehad met een paard waar ik vroeger op reed)
Gewoon 1 keer je paard terugzetten op de plek onder jou in de rangorde.
Maar nooit gaan slaan, je paard word dan alleen maar drukker en drukken, en daar heb je helemala neits aan, laat staan dat je er iets mee opschiet....
Suc6!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:26

Je moet er zelf niet op in gaan, gewoon lekker negeren. Fraeva schrikt vaak van hele stomme dingen... een stuk plastic ofzo Verward Bij dat soort dingen moet je het gewoon negeren en laten zien dat jij niet bang bent en een stuk plastic doodnormaal vind, gewoon doorlopen en niet laten ruiken ofzo...
Maar bij jou is het natuurlijk een heel ander verhaal. Probeer het in ieder geval te negeren en blijf zelf rustig. Veel suc6 Knipoog

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:14

negeren en er blijven doorgaan. Zeker niet opgeven en wanneer ze dan niet schrikt haar eens goed belonen. Praat ook tegen haar als je aan het rijden bent. Dat doe ik ook met mijn merrie en dan wordt ze ook rustig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:50

Nergeren zeg ik ook. Maar om nog verder te gaan. Net doen of je niks in de gaten heb en dat je naar wat anders aan het kijken bent.

Op het moment dat je bij het bosje komt. Adum je diep in en uit, en laat je lekker ontspannen in het zadel zitten. Knieén los, teugels los en mischien zelfs wel beugels uit.
Het klinkt gek, maar het werkt. Het paard voelt jouw spanning en schrikt daardoor. Van mijn vrouwtje vind het eng hier. Dan is er vast wat. Dan gaat ze dus wachten op een beweging of een schaduw enz. Omdat jij onbewust aangeeft dat er iets engs is.

heb je wel is het verhaal gehoort van een militair. Het is echt gebeurd.
De militair zat op een avond in een café. Naast hem zat iemand die de leiding had over een groep. Deze man had een paard die vals en niet te bereiden was.
In een dronken bui hadden ze een weddenschap af gelegt, van als jij morgen mijn paard rijd in het appel dan mag je hem houden en krijg je van mij 500 euro.
De militair heeft de hele nacht bij het paard gezeten. En de volgende dag bij het appel kwam hij zitten op dat paard naar het appel. De ander die zijn geld zag vedwijnen. Gaf de opdracht om de vuurwapens in het wilde weg af te schieten. Alle paarden gingen er van door. Behalve dat van de militair. Wat had deze man gedaan. Hij had zijn beugels uit gedaan en lekker onderuit gaan zitten. Onder tussen had hij zijn pijp uit zijn zak gepakt en die gaan opsteken. Het paard bleef rustig volkome ontspannen staan. Het had geen reden om weg te rennen omdat zijn baas die hij vertrouwde rustig bleef. De anderen hadden de teugels goed stevig vast gepakt en zich goed in het zadel gezet.

Het werkt heel goed. Zelf doe ik het ook met alle paarden die ik train of waar ik les mee geef.
Probeer dan ook vooral met je gedachten niet naar het schikken te zijn. Maar naar iets wat leuk was. Of nog beter helemaal geen gedachten

Gewoon is uit proberen.

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:00

vervelend probleem, ik herken het helaas maar al te goed. Mijn arabier heb ik mede daardoor ook verkocht. Hij bleef maar schrikken om de meest onbenullige dingen, een lekker ontspannen ritje zat er nooit in met hem. Ik heb het 10 jaar geprobeerd, maar er kwam weinig tot geen verbetering in zijn gedrag. De manier van Josien werkt misschien wel, maar dat durfde ik echt niet aan, ik ben een paar keer niet al te zacht van hem afgevallen, dus zat inderdaad denk ik veel te gespannen op hem, het wederzijdse vertrouwen was weg.
Ik wil je veel sterkte wensen en ik hoop dat jouw paardje wel veranderd.
sterkte

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:10

De manier van Josien werkt bij Cheyenne ook. Als ik lekker ontspannen blijf zitten en geen aandacht schenk aan haar spoken, dan is het direct over.
Ze vertrouwt me wel heel erg, dat is ook belangrijk.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:11

zelf geen aandacht aan geven en er vooral niet op gaan letten of anders doen dan normaal, miss wat meer stelling vragen en haar aandacht erbij houden en bij mijn pony (3/4 arabier) helpt het vooral als ik hem gewoon flink aan het werk zet zodat ie geen tijd meer heeft om ernaar te kijken...

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 00:06

thanx voor de reacies allemaal Lachen
ik zal eens proberen om ehct ontspannen te zitten en beugels uit.Hoop dat het lukt
xxx

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:47

We zijn henieuwd.

Succes