Vraagje over "inrij-tijd" van een Torsion

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Vraagje over "inrij-tijd" van een Torsion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 21:00

Over een aantal weekjes heb ik eindelijk mijn nieuwe Torsion Standaard in donkerbruin Nubuck leer... Haha!

Nu komen er toch nog een paar vraagjes op.....

* Zit een nieuwe net zo lekker als een gebruikte? (het zadel van de proefrit was dus lekker goed ingereden)
* Hoe lang duurt het eer een Torsion goed is ingereden?
* Geeft een Torsion qua kleur af op je rijbroeken? (dat hoor ik van de "gewone" zadels nl. wel)

Torsion kan in deze trouwens vervangen worden door Barefoot, of elk ander merk boomloos zadel... Lachen

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:15

Ik weet alleen wel dat je m de eerste dagen goed moet poetsen omdat hij anders gaat piepen!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:43

Ik heb dus een Barefootzadel, helaas nog niet zo heel veel mee gereden i.v.m. kreupelheid van mijn pony.
Ik had het gevoel dat het zadel beter ging zitten hoe vaker je er mee rijdt, het leer wordt soepeler.
Ik kan je door die kreuplheid niet vertellen hoe lang het "inrijden" duurt, ben er zelf nog mee bezig Haha!
Er werd bij de Barefoot wel gewaarschuwd dat het kon afgeven, maar ik heb er niets van gemerkt.

In ieder geval heel veel plezier met je Torsion.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:53

het inzitten duurt maar eventjes en afgeven deed mijn zwarte barefoot ook niet.
QuijoSavan, wat bedoel je met piepen?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:05

mijn bruine Barefoot geeft ook niet af, zelfs in de regen niet.
Ik heb hem nu een maandje en ik rij ongeveer 2 x per week (jong paard) en ik denk dat ie wel aardig ingereden is.

Piepen doet ie wel als een gek, maar wat je eraan kan poetsen ontgaat me......nubuck achtig spul ga je toch hoop ik niet invettten en kunststof fenders ook niet Verward

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 22:12

Ron van Buitenzinnig zei dat ik mijn Torsion het beste kan "insmeren" met walnoten-olie.... misschien ook een tip voor Barefoot?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:14

weet je hoe dat stinkt: walnotenolie???? Haha! daar smeren ze bij ons bankjes mee in die ze maken van boomstammen.

Lijkt me heerlijk om op te zitten

maar Torsion zal wel ander materiaal zijn als Barefoot, anders zouden ze ook niet zoveel duurder zijn Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:52

Nog nooit van zo'n zadel gehoort??? Maar als ik zo lees ligt het wel lekker op het paard /de pony !

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:58

piepen?!?!?! wát dan? het leer ofzo? bij mij piepte niks.

ik heb op beide gereden en kan me geen kwaliteits verscil herinneren. De barefoot wordt van leer uit India gemaakt, en ik weet het niet zeker maar volgens mij ook in India zarlf, vandaar het prijsverschil??

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:04

het piept als een gek in draf, ik denk dat het de fenders zijn, maar ik heb het nog niet goed onderzocht. Ik krijg ook erge gebruikssporen onder de fenders.

Maar ja, ik rij er maar hooguit 2 x per week op, naar de les mag ie er niet op, moet er een dressuurzadel op en dan voel je het verschil pas echt, ik heb er altijd 3 dagen spierpijn van en mijn paard bokt enorm met het Engelse zadel op en met de Barefoot bokt ie nooit!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:33

Mijn eerste barefoot was na zo'n 20 uur wel helemaal ingereden. Vooral wat de bobbels van de fenders betreft.
Nu heb ik net een nieuwe en die voelt weer vreselijk stug aan (hmm, nieuw is niet altijd fijner....) dus ik vrees dat ik ook daar weer een flink aantal uurtjes op moet doorbrengen voor hij lekker zit.

Walnoten-olie? nooit van gehoord. Lijkt me ook wel heel erg duur!
Bij de action hebben ze speciaal spul voor nubbuck/suede e.d. , rond de 3 euro voor een flesje dachtik.

Piepen heb ik nog niet meegemaakt. En slijtplekken van de fenders ook niet. Misschien komt dat door het nieuwe model van de Fenders?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:04

welke is dan het goedkoopste? Torsion of barefoot?

Ben nl. blond weet ge Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:54

De Barefoot is goedkoper .