Hoelang poetsen jullie VOOR het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoelang poetsen jullie VOOR het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 18:36

Hoelang duurt jullie poetsbeurtje VOORDAT jullie gaan rijden? En merken jullie verschil in lengte van wintervacht en zomervacht?

Ik doe er al snel een half uurtje over! Ik doe lekker rustig aan en ook veel met mijn vingers. Ook pluis ik regelmatig de hele dikke staart uit. Ik merk nu wel dat ik minder lang bezig ben met de wintervacht ookal dacht ik dat ik juist dan langer bezig zou zijn! maar ik kan moeilijk die vetlaag weg gaan poetsen!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:43

Soms wel 3 kwartier. Gewoon omdat ik het lekker vind om met haar bezig te zijn, lekker een beetje kroelen en tuttelen. Nee, Sandy is niet verwent Haha! .

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:49

half uurtje Lachen ff goed de beentjes snel hoefjes krabben maantjuhss Tong uitsteken en altijd het neusje mooi laten glimmen goed bij het zadel en dan ook nog vlik op de bille rossen Tong uitsteken Schijnheilig Bloos

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:52

Ik poets net zo lang totdat ie schoon is. Meestal ben ik ook wel een half uur bezig.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:53

Lang, maar ligt er ook aan hoe vies het paardje is waar ik op ga lessen.
En aangezien op een manege de dieren meerdere keren op een dag worden gepoetst zijn ze over het algemeen niet zo vies.
Wel poets ik altijd extra voor de ontspanning. Niet alleen voor het paard, ook voor me zelf.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:55

euh, vijf minuten Bloos! Donja staat in het land met een deken op en is erg schoon van zichzelf. Ik borstel haar lijf helemaal en doe haar hoeven. Ik mag van de eigenaar niets aan de staart doen omdat die maar heel dun is en ze bang zijn dat ik er een hoop haar uit trek. Ik haal de plukjes hoor en bladeren eruit, meer niet.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:55

Ik ben ook meestal een half uur bezig met poetsen, tenzij Uck echt heel vies is. Ik ben nu wel langer bezig met poetsen dan als het mooi weer is. Uck houdt er namelijk van om in de modder te gaan liggen rollen. Morgen wordt hij geschoren en gaat het gelukkig weer allemaal meevallen met de vastgestrengelde modder in de haren.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:57

Ee kwartier tot een half uur, hangt er van af hoe vies hij is.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:57

um ik denk ook een half uur.
Ik moet er 2 doen dus kwartier per paard
hoeven krabben
ijzers controleren
benen poeten en helemaal lekker rossen
manen+ staart ff lekker doorpoetsen

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:02

Zeer verschillend en afhankelijk voor welk doel en wedstrijd. Normaal bij de training worden ze elke dag 2x gepoetst en de gemiddelde poetstijd is zo'n 20 minuten. Ze zijn zeer schoon en hun stal wordt ook 2x per dag uitgemest.Maar als de hengst naar de show gaat, duurt het poetsen uren!
Twee zijn nog zeer kort in hun haar, daar we het dragen van de dekens snel aanpassen aan het weer. De oudste is sinds zijn wedstrijden in het middenoosten(meermalen moeten scheren, vanwege de hitte (35-38 C) 's winters altijd zeer dik in zijn haar en dan kost het wel wat meer tijd hem droog en schoon te krijgen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:03

Op een normale doordeweekse dag?
Zo lang als nodig is om een toonbaar paard te krijgen. Klein half uurtje ofzo, inclusief opzadelen.
Staart uitpluizen, toiletteren e.d. komt wel als ik uitgebreid de tijd heb.
's winters kost het minder tijd dan 's zomers omdat ze onder dek op stal schoner blijven dan wanneer ze 'bloot' in het land staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:05

Een paar minuutjes ofzo,
swinters is het helemaal eitje aangezien ze dan onder dekens staan en ze staan beide erg dun in het haar.

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:06

Uhm tja hoe lang weet ik niet precies maar voor een gewone dag zorg ik gewoon dat hij overal schoon is vooral waar het zadel ligt! Maar daar doe ik zeker geen half uur over eerde 5 à 10 minuten ofzo

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:06

Als ik haast heb of het regent/gaat regenen (moet buiten opzadelen/paarden staan in de wei) dan ben ik in 10 minuutjes klaar, even borstel erover, hoeven krabben, snotoogjes wegpoetsen.

Maar normaal zowiezo wel 20 minuten, borstelen, hoeven uitkrabben, hoeven borstelen, manen kammen, staart vlechten, ogen en neus schoon. Vind ik wel zo schoon en fris dan van die plakkerige druppels die uit de ogen en neus komen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:11

5 minuten poetsen en 5 minuten om zadel te halen en op te zadelen.
Ik heb gewoon een snelle manier van poetsen (harde borstel, stofborstel, hoevenkrabben).

Ik deed er vroeger ook een uur over maar daar heb ik nu geen zin meer in.
Waarom zou je er zo lang over doen als je het ook sneller kan doen?

Op de manege hebben alle paarden een deken op dus dan ben ik meer tijd kwijt om het zadel te gaan halen (moet 2 bakken door en 3 gangen Bloos) dan om Stretcher een beetje toonbaar te krijgen Haha!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:12

Ik poets voor het rijden meestal 1/2 uurtje,en na het rijden 5minuten.Even borstel erover heen,hoeven uitkrabben klaar!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:16

Ik borstel net zolang tot Trix weer een beetje toonbaar is. Haha! Nu is dat gewoon even een beetje de modder eraf poetsen, hoeven krabben, even borstel door de manen en dan vind ik het wel goed. (Trix heeft haast geen staart dus daar is niet zoveel aan uit te pluizen Schijnheilig )
Ze staat ook gewoon buiten (met stal waar ze in kan wanneer ze maar wil) dus erg hard kan ik haar niet gaan poetsen.

Foxy poets ik maar heel weinig. Zijn mooie wintervachtje moet een beetje intact blijven. Haha! Maar goed, met hem doe ik ook niet zoveel, nu ie weer zo dik in z'n vacht zit. Scheve mond

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:18

paar minuutjes, hij is namelijk geschoren, dus even harde borstel, dan zo'n hele zachte en even de hoefjes en klaar Haha!
na het rijden even het ergste zweet wegpoetsen en dan gaat de deken weer op

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:18

5 minuutjes ofzo...vooral nu in de winter, met die dekens. ik kan dan wel een half uur poetsen, maar daar worden ze alleen maar koud van, en vies zijn ze toch niet...

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:24

hoeven doen, manen en staart doen, zachte en harde borstel over haar een en ik vind het helemaal best Haha! Ze staat ook dag en nacht in het land, zomer en winter, zonder deken en ik spaar haar huidvet een beetje Haha! hooguit 10 minuutjes

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:34

nu poets ik bijna niet omdat hij goed in zijn vacht en vetlaagje moet blijven, peoste wel die vieze vlekken eraf.

om toch aan de poets aandachte te doen friemel ik wat meer aan zijn manen en staart

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:36

Paar minuutjes, de staart zit in een vlecht, evenals de manen.
Ze staat onder een deken en is vrij schoon.

Dus zachte borstel eroverheen, hoefjes uitkrabben en wegwezen maar.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:42

Minuutje of 10. Dan ben ik nog meer met z'n staart en manen bezig dan met zijn vacht. Hij staat buiten, dus enkel de blub gaat d'r uit en het zand. Dat hij stoffig blijft is zijn probleem.
Zomers of als hij geschoren is ben ik veel langer bezig, lekker tuttelen enzo. Zomer ben ik kwa toieteren ook langer bezig. Nu is het enkel een stukje van zijn staart en de vieze plakaten uit zijn oren. Zomers is het ook pootjes opscheren, baartje scheren, oortjes wat netter bij houden en natuurlijk ook zijn staart(die ik zomers langer laat dan 's winters vanwege de blub 's winters).

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:47

20 minuutjes, en hou houdt zich vrij schoon (heeft nu een deken op). Als hij geschoren is korter.
Maar als t echt snel moet kan het ook in 2 minuutjes.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:52

In dit jaargetij doe ik niet veel meer als het grove vuil eraf halen. Onder de zadelplek ben ik iets nauwkeuriger, maar ik poets bewust zo min mogelijk - hij heeft z'n huidvet nodig met dit weer. Ik snap ook niet hoe iemand een half uur kan poetsen, dat lukt me alleen als ik z'n voeten erbij ga wassen enzo.