een veulen? beter voor je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

een veulen? beter voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:32

het schijnt dat jonge paarden die een veulen krijgen sneller volwassen zijn en breedere boeg krijgen enzo.
Maar is een moeder van 3 niet wat jong?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:37

Ik vind het zelf veel te vroeg, laat eerst het lichaam maar eens volgroeien voor het door zoiets zwaars als een drachtigheid heen moet. Bovendien begrijp ik niet dat mensen met een merrie fokken waarvan ze nog niet eens weten hoe ze onder het zadel is... Beter voor je paard? Daar geloof ik niets van.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:46

Da's niet helemaal waar, lees het stuk maar eens over Charites de ster preferente prestatie merrie van Roemer. Die is nog nooit onder het zadel uitgebracht, maar fokt wel goede rijpaarden. Ze staat op nummer 1 in de merrieindex van het KWPN.

Maar te vroeg met een merrie fokken vind ik ook niet zo slim. Soms doen ze het wel om de groei te laten stoppen, als een merrie echt groot gaat worden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:51

Ik bedoel dat ik niet begrijp hoe iemand wil fokken met een merrie voordat ze weten hoe ze onder het zadel is. Misschien is ze wel vreselijk moeilijk! Van een hengst wil je toch ook meer weten als 'wie was z'n vader' voordat je ermee gaat fokken?
Zowieso vind ik 4 vroeg genoeg om te laten dekken. Liever nog een jaar later.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:06

Dat is dus wat ik zeg Haha! Die merrie is uberhaupt nog nooit onder het zadel geweest. Echte fokkers (met prestatiemerries enzo) hechten daar niet zo'n grote waarde aan, omdat het vaak veel geld kost. Als zo'n merrie zichzelf bewijst met het fokken, dan hoeft ze niet onder het zadel uitgebracht te worden. (Moet dan wel een aanwinst zijn voor de fokkerij natuurlijk).
Maar met een gewone merrie met gewoon papier zou ik ook eerst rijden. Fokken kan later altijd nog.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:14

bij sommige fokkers is het toch de gewoonte om de merrie op 2 jarige leeftijd doen dekken,ze krijgt haar veulen, wordt 3 weken na de geboorte opnieuw gedekt, wachten totdat het nieuwe veulen geboren wordt en afgespeend wordt, maken haar dan zadelmak,en brengen haar eventueel uit, en als ze niet goed genoeg is voor de wedstrijden fokken ze ermee,of verkopen haar, of als ze wedstrijdmoe is fokken ze ermee verder
of ben ik nu heel mis?
heb dat namelijk al gezien bij meerdere merries

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:26

ik ken ook iemand die haar merrie heeft laten dekken om juist te zorgen dat haar merrie stopte met groeien... merrie was drie jaar en nu al rond de 1.77... ook was deze merrie compleet niet handelbaar onder het zadel en ze wouden er graag "op" dus hebben ze ervoor gekozen om de merrie te laten dekken zodat ze ophield met groeien en hoopten dat ze wat rustiger werd...

tsja of dit gaat werken bij deze merrie ik betwijfel het want volgens mij is ze er nog helemaal niet aan toe maar goed we zien het in 2004 wel ze staat nu drachtig ....

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:47

ik vind drie ook wel wat aan de vroege kant hoor!ik zie het zo dat die dan in de puberteit nog zit! Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:53

Hmmz, ik kan mij nog topic's herrinneren dat 't voor de grote van een merrie helemaal niet uitmaakt. Na het krijgen van 't veulen groeien ze gewoon door.
drie vind ik wel een goede leeftijd, ze worden dan ook al in gereden op 3, 3.5. In de natuur zal die leeftijd ook rond 3 liggen dat ze een veulen krijgen of gedekt worden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:53

Ik vind het lastig, zo'n jong paard met een veulen - behalve als je de merrie gewoon hebt voor de fok. Maar in andere gevallen: je moet wachten met aanrijden en kunt in ieder geval niet doorrijden.
Ik vind dat de meeste merries er ook niet mooier op worden, vooral als ze niet zo goed ontwikkeld zijn, dan houden ze vaak toch een buikje. Een iets ouder paard kun je vaak ook makkelijker bijtrainen met veulen, da's met zo'n jonkie best wel lastig.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:53

Mijn merrie heeft toen ze 3 was op een paardenmelkerij gestaan en liep op haar 3 jaar met een veulen rond.
Ik heb geen last van slechte gevolgen, maar weet ook niet of ze volwassener ofzo is, want kende haar ervoor nog niet.
Maar ze is nu allesinds heel volwassen (is ondertussen ook al 6) en heeft een brede boeg (en buik Schijnheilig )

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 10:49

juah ik denk zoiezo dat ik ngo wacht tot na de training, dan laat ik haar wel dekken rond een jaar of 4 a 5

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:19

Vaak doe mensen het toch ook omdat de merrie daar relaxed'er van (schijnt) te worden?
Ik heb wel een merrie gekend bij wie echt een duidelijk verschil was - voor het veulen was het echt een ididoot van een paard, daarna niet meer.

De merrie die ik nu rijd, is ook met drie jaar gedekt, toen dat veulen 3 maand oid was zijn we begonnen met zadelmak maken. Ze is wel weer opnieuw onder de hengst gegaan en ik moet nu idd erg oppassen dat ik niet te veel doe, want ze groeit nog, is drachtig, en dan ben ik er ook nog mee aan het werk.....(maarja, niet m'n eigen paard)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:40

Soms heb je van die merries die de hele zomer aan het drammen en dreinen zijn, steeds een beetje hengstig, enz. Als je zo'n merrie wel een keer goed hengstig kunt krijgen en laat dekken, worden ze vaak rustiger omdat ze van die 'halve eieren' af zijn.
Dat ze van een veulen zelf rustiger worden ken ik niet zo, dan komt het meestal toch omdat zo'n veulen vrij veel van de merrie vraagt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:53

Valerie16 schreef:
het schijnt dat jonge paarden die een veulen krijgen sneller volwassen zijn en breedere boeg krijgen enzo.


Dan heb je toch mooi pech als je een ruin hebt. Knipoog
Lijkt me een fabeltje

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:59

In de natuur worden merriejaarlingen al gedekt ...... (en ik zeg niet dat het goed is, maar het is zo).

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:06

Mijn pony heeft ook op drie-jarige leeftijd een veulen gekregen. Ze heeft er volgens mij niks nadeligs aan over gehouden. Het enige probleem was dat ik haar pas na het afspenen echt in ben gaan rijden. Ze was toen inmiddels 4 jaar oud, breed, sterk en superdominant. Ik heb aardig wat met haar te stellen gehad.

Ze stond samen met haar veulen op het land met een twee-jarige merrie met veulen. De eigenaar had haar laten dekken om de groei te stoppen. Het paard was twee jaar en 1.70 hoog. Alles was ook uit verhouding. Echt een slungel. Of het gewerkt heeft weet ik helaas niet....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:08

sonjabelgium schreef:
In de natuur worden merriejaarlingen al gedekt ...... (en ik zeg niet dat het goed is, maar het is zo).

Gebeurt niet vaak, omdat de jaarlingmerries vaak nog in dezelfde kudde lopen. Als ze dan zouden worden gedekt, is het door hun eigen vader. Als er een nieuwe hengst is kan het dus wel.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:11

Kendra"]
[quote="sonjabelgium schreef:
In de natuur worden merriejaarlingen al gedekt ...... (en ik zeg niet dat het goed is, maar het is zo).

Gebeurt niet vaak, omdat de jaarlingmerries vaak nog in dezelfde kudde lopen. Als ze dan zouden worden gedekt, is het door hun eigen vader. Als er een nieuwe hengst is kan het dus wel.
[/quote]

Ik heb juist eens gelezen dat merries niet door hun eigen vader worden gedekt. Dat er een soort natuurlijke weerstand is om inteelt te voorkomen.
Dat jaarlingen in de natuur worden gedekt, betwijfel ik. Of in ieder geval dat twenters met een veulen rondlopen. De merries kunnen hengstig worden, maar de kans dat de merrie drachtig wordt is kleiner dan bij een oudere merrie.
Bovendien zie ik het nog niet gebeuren dat zo'n merrietje een hengst kan houden...maar ja.

3 jaar vind ik overigens vroeg genoeg.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 03:17

Rieja schreef:
Vaak doe mensen het toch ook omdat de merrie daar relaxed'er van (schijnt) te worden?
Ik heb wel een merrie gekend bij wie echt een duidelijk verschil was - voor het veulen was het echt een ididoot van een paard, daarna niet meer.

De merrie die ik nu rijd, is ook met drie jaar gedekt, toen dat veulen 3 maand oid was zijn we begonnen met zadelmak maken. Ze is wel weer opnieuw onder de hengst gegaan en ik moet nu idd erg oppassen dat ik niet te veel doe, want ze groeit nog, is drachtig, en dan ben ik er ook nog mee aan het werk.....(maarja, niet m'n eigen paard)


Ik "pik" er maar even deze reaktie uit ...
Het zou best eens zo kunnen zijn dat drachtige dan wel merries met veulen gedurende een ruime tijd anders behandeld worden door de MENS, met als gevolg een gedragswijziging van de merrie zelf.
Raar dat niemand daaraan denkt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 07:54

Is hengstig worden niet (net als menstruatie bij de vrouw) afhankelijk van voeding en gezondheid? Ik kan me zo voorstellen dat een *echt* wild paard gewoon nog niet volgroeid en weldoorvoed is om hengstig te worden voor haar tweede ofzo. Daarvoor heeft het lichaam alle (schaarse) bouwstoffen nodig voor het groeien.
(dit weet ik overigens niet zeker, maar het lijkt me niet onlogisch)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:15

Westernfreak"]
[quote="Kendra"][quote="sonjabelgium schreef:
In de natuur worden merriejaarlingen al gedekt ...... (en ik zeg niet dat het goed is, maar het is zo).

Gebeurt niet vaak, omdat de jaarlingmerries vaak nog in dezelfde kudde lopen. Als ze dan zouden worden gedekt, is het door hun eigen vader. Als er een nieuwe hengst is kan het dus wel.
[/quote]

Ik heb juist eens gelezen dat merries niet door hun eigen vader worden gedekt. Dat er een soort natuurlijke weerstand is om inteelt te voorkomen.
[/quote]

Dat zeg ik dus . Meestal blijft dezelfde hengst een aantal jaren bij de kudde en dekt dan dus niet de jonge merries om inteelt te voorkomen. Maar als er dus een nieuwe hengst komt, gebeurt het soms wel - die is nl geen familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:29

lageveld"]
[quote="Rieja schreef:
Vaak doe mensen het toch ook omdat de merrie daar relaxed'er van (schijnt) te worden?
Ik heb wel een merrie gekend bij wie echt een duidelijk verschil was - voor het veulen was het echt een ididoot van een paard, daarna niet meer.

De merrie die ik nu rijd, is ook met drie jaar gedekt, toen dat veulen 3 maand oid was zijn we begonnen met zadelmak maken. Ze is wel weer opnieuw onder de hengst gegaan en ik moet nu idd erg oppassen dat ik niet te veel doe, want ze groeit nog, is drachtig, en dan ben ik er ook nog mee aan het werk.....(maarja, niet m'n eigen paard)


Ik "pik" er maar even deze reaktie uit ...
Het zou best eens zo kunnen zijn dat drachtige dan wel merries met veulen gedurende een ruime tijd anders behandeld worden door de MENS, met als gevolg een gedragswijziging van de merrie zelf.
Raar dat niemand daaraan denkt.
[/quote]

Ik kend eeerst ook een chagerijnige merrie, werd gedekt met de 3 en was braaf.
Toen ook maar zadelmak gemaakt Lachen
Wij hebben er toch echt niks anders mee gedaan.
Ken er trouwens ook die juist chagerijniger werden, ook daar deden we niks anders mee.

Verder geloof ik niet dat ze volwassener worden en ook niet dat de groei stopt.
Ik heb eerst op een plek gereden waar ook regelmatig 2 jarige werden gedekt en het jaar erop na het spenen zadelmak werden gemaakt.
Zo had het paard toch nog wat inkomsten geleverd voor het geval ze in de sport niet deed wat er gehoopt werd.

Geen van deze paarden bleef kleiner dan dat er van te voren verwacht werd.