manen nu in de vlecht houden of los laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

manen nu in de vlecht houden of los laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 14:23

Mijn haf heeft erg veel manen nu vlecht ik hem heel los in in 7 dikke vlechten.Haal de vlechten elke dag meer met de vingfers los en doe er weer nieuwe vlechten in is dit goed of doen jullie het anders? Scheve mond

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:27

Volgens mij wel goed Lachen
Pas alleen wel op als ze met een vlecht gaan schuren....

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:32

Je kan ook losjes een hengsten vlecht maken werkt bij die van mij super en schuurt niet!! en zijn manen worden ook niet dunner nu hij onder een deken staat OK dan!
Gr.Danie

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:12

Ik heb nu alleen aan de voor en achterkant van de manen een kleine hengstenvlecht in, zodat de denken niet gaat schuren en ze de manen met grazen niet in de mond krijgt. De rest heb ik (voor de warmte) los hangen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:02

waarom moeten zijn manen vast ? Sorry, misschien heb ik het niet goed begrepen....

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:05

De tinker van mijn vriendin heeft ook een aantal vlechten in maar zij haalt ze er volgens mij zo'n beetje 1 keer per week uit om te borstelen en weer opnieuw in te vlechten.
Elke dag eruit halen lijkt me niet erg .........maar wel veel werk !
Maar als je het ook leuk vindt om te vlechten maakt dat niet uit.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:18

Het is inderdaad verstandig! Anders zit het vol klitten, en trek je er iedere dag een paar plukken uit!! Scheve mond Haha! Toen ik op vakantie was (en mijn paard dus minder intensief verzorgd kon worden) had hij ook vlechten in z'n manen. Zo bleven ze toch netjes. Lachen

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:28

Ik heb luna's manen ook in vlechten, gemiddeld zitten ze ongeveer een week.
Nu ze in vlechten zitten blijven ze veel schoner, voller en groeien ook langer.
En ze klitten natuurlijk minder.
Als ze los hangen zit je er automatisch meer aan en als je een klit ziet dan heb je al snel de neiging die eruit te halen, waarbij er dan vaak plukken haar meekomen.
Ook vind ik het makkelijker bij het aan doen van een hoofdstel/halster, geen geklooi meer met manen die dubbel zitten onder diverse riempjes enzo.
Luna vind het ook fijner heb ik het idee, anders werd het tijdens het rijden al snel te heet onder de manen en nu niet.
Je moet ze idd niet te strak doen, dan gaan ze schuren en heeft het juist het tegenovergestelde resultaat.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:33

oke, ik snap !

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:31

als ik vlecht doe ik het eens in de twee weken ofzo, echt niet vaker!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:38

Dagelijks de vlechten eruit? Helemaal niet nodig! Eens per week is voldoende (twee weken vind ik te lang)
wat ik wel zou doen is, als je gaat vlechten, de manen met Mane & Tail in te spuiten. Zo breken ze minder snel af....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:48

Mander zijn manen vlecht ik ook, ik laat het meestal een week zitten, dan 2 dagen niets en dan weer vlechten.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:23

Ik laat ze los hangen, alleen de pluk bij zijn schoft vlecht ik in, dan schuurt het wat minder. Nou moet ik wel heel eerlijk zeggen dat hij nu wel een hengstenvlecht inheeft, omdat ik een beetje moedeloos word van elke keer die blubber in z'n manen...

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:21

Als ik de manen van mijn haf los laat hangen zijn ze zo weer kort omdat ze op een of andere manier overaan blijven haken en breken snel af.
De beste manier vind ik om gewoon een losse hengstenvlecht in te doen wat ik zelf ook altijd doe en dan om de 3 a 4 dagen een nieuwe in te doen.

Als ik vlechten bij mijn haf in doe gaat hij altijd heel erg schuren als ik ze wat langer dan een dag erin houd. Dus heb maar gekozen voor een hengstenvlecht. Maar het verschild nogal bij haflingers wat het beste voor de manen is, de ene kan wel goed tegen langer vlechten inhouden en de andere niet.