Een rijbroek gekocht, wat een ellende!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jelle99
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Regio Rotterdam

Een rijbroek gekocht, wat een ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 18:33

Ha meiden,

Ik ben net nieuw in de paardenwereld en heb net al mijn spullen gekocht voor de lessen, heel leuk om spullen te kopen, word je enthousiast van! Alleen de broek... vond ik een drama. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Sorry alvast voor mijn lange tekst, ik hoop dat jullie efkes tijd hebben! Knipoog

Ik heb een eurostar diana gekocht, maar zit eigenlijk net tussen 2 maten in. Tja, wat doe je dan, de kleinere maat kopen of juist de grotere?? Echt heel vervelend. Ik had voor de kleinere gekozen omdat die lekker strak zat.

Maar thuisgekomen een paar uur aangehad, vond ik het toch niet zo lekker vinden dat strakke: ik voelde de naad aan de achterkant erg en kreeg last van de stevige stof in mijn knieholte als ik mijn been lang boog.

Ook had ik een beetje het idee dat de broek ietsiepietsie naar beneden trok als ik ging zitten (heeeel weinig maar hoor, maar het leek me niet goed) en toen ik de broek uittrok zag ik toch een afdruk van de naden in mijn been. Ai, toch te klein? HIj zat zo strak als een wetsuite bij surfers zeg maar.

Ik ben toch maar teruggegaan naar de winkel, want was bang dat als ik hem de eerstvolgende les aan zou doen ik misschien wel een uur pijn zou hebben van het een en ander, bijvoorbeeld van de stof in mijn knieholte en ik heb gehoord: let op broeken met naden bij paardrijden, naden kunnen schuren en pijn doen.

Het is een hele fijne winkel waar ik kom, echt goede service, meiden daar dachten echt heel goed met me mee maar vonden het ook moeilijk: de broek moet strak zitten, dat wel, maar je moet ook die nemen die lekker zit.

Ik na veel dubben de grotere maat toch maar genomen. Zucht. Die zit wel stukken losser, dus wat dat betreft lekkerder, ik voel de naden niet. Maar deze is weer wat wijder in mijn taille, als ik er iets op verzin dat het daar wat strakker zit zit de broek goed. Wel zie je dat hij wijder is dan die kleinere maat, je ziet nu hier en daar wat rimpeltjes door de ruimte zeg maar. Pffff wat een ellende!

Hebben jullie dit ook of zitten de broeken bij jullie altijd als gegoten?

Hoe behoort een rijbroek nou eigenlijk te zitten? Strak? Losjes?

En nog een vraag, op het kaartje bij de kleinere maat stond R34, bij die grotere broek stond op het kaartje naast de maat R36, wat is dit? Een lengtemaat? Geen idee!

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen (heb wel net alle topics over rijbroeken van jullie gelezen, maar las nog niets over hoe de broek nou eigenlijk behoort te zitten o.i.d.) en hoop dat jullie me kunnen zeggen waar ik nou goed aan heb gedaan... of niet.

Groetjes,
Jelle

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:59

Met rijbroeken ben ik nooit zo moeilijk, meestal heb ik gewoon de eerste de beste die er leuk uitziet. Paardrijbroeken moeten idd strak zitten, maar niet té strak. Misschien was het ook wel niet zo'n rekbaar stofje. Mijn broeken zitten gewoon aangesloten, maar ik heb wel strepen op mijn benen als ik ze uittrek. Ik heb ook broeken met een hoge band, dat zit veel fijner, en voorkomt dat je broek afzakt.

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:09

Ik heb ook een eurostar diana. Zit inderdaad best stevig, dat komt door de stof. Ik heb zelf de maat genomen die niet te strak zit, maar wat losser, dan kan ik er in de winter nog een T-shirt instoppen. Goed besluit van je om dan toch maar die grotere te nemen. Tijdens het paardrijden zit een broek vaak strakker dan als je m gewoon aanhebt. Ik heb trouwens een R34, dat is volgens mij de lengtemaat. Veel succes met je nieuwe broek!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:39

Een ander merk kan ook schelen.
Een rijbroek moet aangesloten zitten, maar niet strak. Hij moet ook niet ergens teveel stof over hebben, want dat gaat gegarandeerd irriteren met rijden. Broeken met een hoge tailleband zitten bij mij ook fijner.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:27

Ligt helemaal aan de rijbroek. Een bandplooi hoort losjes te zitten, niet alleen bovenaan maar ook ter hoogte van je bovenbenen. Een andere broek weer strakker.
Een broek die striemen achterlaat is in mijn ogen te klein.
Ik heb ook zo'n broek gehad en op een gegeven momen werden die striemen steds erger en werden het heuse schaafwondjes. Na een uur op het paard kon ik amper m'n broek uitdoen omdat het nogal pijn deed.
Darom heb ik nu alleen maar bandplooi (hoge band) broeken, die zitten mij het lekkerst...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:27

misschien toch maar een ander merk proberen.
ik heb liever dat een rijbroek ietsjes losser zit dan heel strak (ook weer nie te los natuurllijk)

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:02

Mijn broeken sluiten gewoon aan? als ik eraan zou trekken zou die meegeven dus hij zit niet strak.
Ik had eerst een broek die te groot was, maar na het wassen is dit al veranderd..
Ik heb er trouwens van Harry Horse

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:17

Erg he, die broeken en hun maten. Ik denk dat als ik jou was ook de grotere maat zou hebben genomen. Ik heb nu een broek en heb eigenlijk hetzelfde probleem, bij mij zie je ook afdrukken van de naden maar toch zakt hij af. Nu heb ik een nieuwe broek nodig maar welke maat zou ik dan nemen? iig niet kleiner ik denk 1 maat groter (ofwel overstappen naar de dames) want dan is de lengte weer iets beter. Ik heb wel altijd die wat lagere broeken en bij een iets te groet kun je nog altijd een riem in doen!
Ik hoop dat deze nu wel goed zit!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:23

In het begin zitten ze altijd wel wat strak, maar dat veranderd wel als ik gereden heb. Ik was hem dan ook niet iedere keer (ik rij iedere dag, t is wel goed Bloos!) en hoe viezer hoe beter Lachen Maar misschien een ander merk?

Vind je het rijden wel leuk?

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:27

Ik heb dit ook met mijn Eurostar. Met mijn goedkope eigen merk broekie heb ik hier helemaal geen last van.
Die goedkopere is na het rijden altijd wel wat uitgerekt, maar na 1 x wassen zit hij weer als gegoten.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:37

Ik heb een hekel aan die hele strakke broeken. Soms is dat niet zozeer te wijten aan de maat, maar aan het model. Misschien moet je eens een ander merk of een ander model proberen, dat kan al veel verschil maken.
In ieder geval moet de broek comfortabel zitten, als de naden in je been staan, dan zit hij in mijn ogen te strak.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 02:18

ik had dat eerst ook met eurostar, zelfs nog geprobeerd hem helemaal te verbouwen, maar toch maar overgestapt op een ander merk (kentucky) maar sinds kort toch weer een eurostar, en tot mijn verbazing zit deze wel goed Clown

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:59

Eurostart en RTS zijn toch echt mijn favo rijbroekmerken. Die zitten mij altijd als gegoten, dus eigenlijk alleen maar problemen gehad met andere rijbroeken, zoals HH en Horka. Die hoef ik dus niet meer. Een rijbroek moet van mij als een tweede huid zitten, die mag je niet voelen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:26

BEn sinds kort er achter gekomen dat mijn Eurostar met steekzakken en Hoge band SUPER OK dan! lekker zitten.

Weet even niet welke het is ik dacht ook Diana of Klara Verward
Ze zijn gemaakt van de 830 stof en zitten super.

Ga er deze maand 1 nieuwe halen, volgende maand, en DECEMBER Haha!

En dan ben ik arm Haha! Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:33

Overigens heb ik een Eurostar Diana, een Eurostar Karin en nu heb ik een Eurostar Sahra besteld. Haha!

jelle99
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Regio Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 09:44

Heel erg bedankt voor jullie reacties, daar had ik een hoop aan. Thanx!

Ik heb gisteravond les gehad en gelukkig zat de broek erg lekker. OK dan! Ben ik erg blij om!

Iemand van jullie zei ook nog dat het fijn is om een hoge taille te hebben, ja dat vind ik ook wel erg fijn aan deze broek en door inderdaad een T-shirt erin te proppen had ik ook een lekker warm ruggetje!

Pauline vroeg of ik het wel leuk vond het rijden. Ik denk dat je dat vroeg omdat het toch meteen een dure broek is?

Ja, ik vind het rijden erg leuk. Ik rijd trouwens bij Prinsenstad, Delft. Bij het kiezen van een manege heb ik er niet zulke positieve dingen over gehoord, maar ik heb het tot nog toe heel erg naar mijn zin. Allemaal aardige mensen, de stallen zijn schoon, paardjes zijn lief. Alles oke volgens mij.

Gisteren wel pas mijn 6e les gehad hoor! Maarreh, het eraf vallen heb ik al gehad, meteen de tweede les, dus blijf ik vast wel doorgaan.

Ik had een paardje dat op zich heel erg fijn reed, maar een beetje oud aan het worden is. Het was best zielig, hij zakte door zijn voorbenen heen. De leraar zei dat ik geen fout had gemaakt, het paard op zich ook niet. Gelukkig maar. Ik vloog zo over zijn oren heen en lag op de grond en zag het paard ook echt helemaal op de grond liggen. Zielig he?

Normaal als ik met skaten een keer val ben ik gelijk even helemaal onwel van de adrenaline, maar ik had nu helemaal niets! Niet eens trillende benen! Ik dacht alleen, oliebol ben eraf gevallen! Nou ja, hop weer verder! En zag het als een goede oefening om weer een keer op te stijgen.

Iedereen uit mijn groepje, die dan die les op dat paard heeft gereden, komt na de les naar me toe om te zeggen dat het inderdaad wel griezelig is om op dat paardje te rijden: je voelt hem een paar keer een beetje door zijn beentjes gaan/struikelen. Je schrikt dan elke keer even. Maar verder rijd hij heel erg fijn.

Oja, en dat ik meteen voor een wat duurdere broek heb gekozen komt uit ervaring. Twee vriendinnen van me hebben met rollerskates kopen ook bezuinigd om te kijken of ze het wel leuk vonden door eerst een goedkoper type te kopen, maar die vinden door de slechtere skates het skaten nu niet leuk. Jammer. Daarom dacht ik hierbij: ik weet nu al dat ik het leuk vind en beter meteen een goede broek die lekker zit en lang meegaat, dan een slechte. (Hoewel prijs - kwaliteit niet altijd alles zegt natuurlijk).

Groetjes,
Jelle

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:49

Zelf geef ik de voorkeur aan Pikeur en dan hoge taille bandplooibroek (steekzakken) kan ik echt in wonen, al heb ik ook 2 strakkere broeken van dikke elastische stof, een Pikeur en een Eurostar Diana (witte rijbroek).

jelle99
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Regio Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 09:55

Ja, ik zag dat Cavallo, Pikeur en Eurostar toch wel zo'n beetje jullie favorieten zijn.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:03

Hahahha en meteen ook de duurste broeken natuurlijk! De goedkopere merken zijn goed te doen als je op een manege rijdt, maar mijn ervaring is dat als ik een goedkope broek koop ik hem ook vaak snel helemaal versleten heb!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:08

Ja, HH vind ik dus helemaal niet lekker rijden, dat lijkt me wel een vereiste voor een broek Haha! dan had ik eens een Premiere, een B-merk van BR en die was na 3 maanden tot op de draad versleten Scheve mond
Horka, is een goed en degelijk merk als je manege paarden rijdt!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:46

Eerst vond ik die steekzakken niets, omdat daar eerst automatisch bandplooi bij hoorde. Nu heb ik dus die Eurostar Karin en die heeft steekzakken én gewone hoge band! OK dan!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:53

ik heb ze ook liever niet te strak.. ik wil nog wel een beetje kunnen ademhalen... kon je geen ander model pasen?

jelle99
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Regio Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 14:58

Ze zocht nog wel even naar een ander model voor me, maar die had ze niet. Ik vond een dikke stof/thermo wel lekker. Toen ik thuis was, dacht ik nog, gek eigenlijk dat ze me geen andere merken heeft laten passen. Ik weet niet waarom eigenlijk. Ik denk dat alles boven die eurostar diana vet veel duurder wordt??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:04

jelle99 schreef:
Ze zocht nog wel even naar een ander model voor me, maar die had ze niet. Ik vond een dikke stof/thermo wel lekker. Toen ik thuis was, dacht ik nog, gek eigenlijk dat ze me geen andere merken heeft laten passen. Ik weet niet waarom eigenlijk. Ik denk dat alles boven die eurostar diana vet veel duurder wordt??


Wat is de prijs van een Eurostar Diana? Die van mij heb ik al zo lang, dat ik het niet meer weet.
Die Eurostar Sahra die ik nu besteld heb, is met een kunstlederen kont (zit wel 10x zo lekker) was €109.00. Niet echt duur, vind ik, voor een broek met lederen zit.

jelle99
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Regio Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 19:14

105 euro heb ik ervoor betaald. Weet niet of het model door de jaren heen wat veranderd is? Het is een stofje geworden die in de zomer koel zou zijn en in de winter warm. Geen leren kontje erin.