ik heb een hernia, en dan nooit meer paardrijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

ik heb een hernia, en dan nooit meer paardrijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 23:25

heyhey, ik ben er na anderhalf jaar achter dat ik een hernia heb (nou of eigelijk 2 hernia's dan!!)
zo gebeurde het: ik ben anderhalf jaar geleden (nou bijna 2 jaar al!) in de winter met een paard achterover gevallen, het beestje moest leren om achteruit te lopen, maar het jonge beestje was bang voor zwepen! en ik deed 1 pasje achteruit dus was al dolblij, maar dat vond die instructrice niet genoeg, dus die pakte een zweepje, en ik zei nog niet met die zweep erbij dan gaat ze flippen, maar dat was al te laat, de instructrice raakte haar voorbeentjes aan met het zweepje, dus mijn paardje ging recht omhoog op dr achterbenen, en kon zichzelf niet op de benen houden en viel achterover, en kwam bovenop mij terecht, op mijn rug! ik ben toen naar de dokter geweest, ik had nooit last van mijn rug, alleen van mijn heup, oke fysiotherapie, hielp niet werd alleen maar erger! even rust en niet fysio of dokter, later kreeg ik steeds meer last, was ondertussen nog steeds bezig met jonge paarden, was er 3 keer afgevallen, een keer een jong paard dat niet rechtvaardig was behandeld, ik wilde opstappen, paardje rende van angst weg, boem ik op de grond, juist en weer op mn rug, even paar weken niet rijden op jonge dieren, later hindernissen van 1.50 springen met paard van 1.78, paard kwam niet uit, ik aarzelde, paard stopte, ik viel op de hindernis, en daar had ik weer last! paarden zadelmak maken, ook een keer heftig gelanceerd, toen was de maat vol volgens mijn moeder, en moest ik naar het ziekenhuis, ondezocht, leek niets ernstiges, was een peesbladontsteking, ging vanzelf weer over, maar mijn moeder vertrouwede er niks van, ze dacht aan een oude fractuur mischien in de heup of in de rug, en wilde nader onderzoek, dus zo gezegd zo gedaan, er werden rontgenfoto's gemaakt, niets op te zien, toen dachten ze aan een goed aardig gezwel in de rug dat de bewegingen belemmerde, er werd een botscan gemaakt, ook niets op te zien, toen weer naar de othopeat (bottendokter), ja dan zou het toch die peesbladontsteking zijn dacht hij, maar mijn moeder geloofde het niet, omdat mijn rug ook erg afwijkte als ik moest bukken met gestrekte knieen, die wijkt dus naar links met een bocht!?, dan maar een mri scan (magnetisch straling) dan kunnen ze alle pezen, botten, en spieren zien, en daaruit kwam dus de uitslag dat ik niet 1 maar 2 hernia's had! en dara loop ik dus al bijna 2 jaar mee! ik snap niet dat ze dat niet eerder zagen, msichien odmat ik nooooit last had en heb van mijn rug, alleen maar van mn heup, maar het blijkt dus dat hernia in zone L4 en L5 uitstralen naar het bovenbeen! ik hoef niet geopereerd te worden omdat ik nog maar 17 ben, en veel mensen juist meer klachten overhouden aan hun rug na de operatie! ik mocht in iedergeval niet meer paardrijden zei hij! dus ik voreg of ik nooit meer mocht paardrijden? nee inderdaad nooit meer, want je rug blijft een zwakke plek zei hij! nou moet ik naar speciale fitness waarbij een fysiotherapeut aanwezig is, die je helpt met je klachten, en aan de hand daarvan een speciaal schema klaarmaakt, en ik sta dan altijd onder begleiding zodat er niets fout kan gaan met mn rug. zwemmen schijnt ook goed te zijn, dus wild at ook af en toe erbij doen, maar ik ben niet zo'n waterrat! de komende 3 maand fintnessen, en dan terugkomen voor onderzoek.... maar ik weet niet of dat dan al over kan zijn, dat neem ik niet aan toch ofwel? mischien moet ik dan alsnog wel geopereerd worden....
maar eerder als ik last had van mijn heup (rug) ging ik juist altijd op mijn paard zitten dan voelde ik me fijner en had ik daarna geen pijn meer!! is paardrijden niet goed voor je rug dan?? maar er zijn toch ook paarden die hun rug haast niet gebruiken? ik zeg ijslanders!! dat lijkt me geweldig een ijslander! maar ik wilde altijd al zo graag een wat robuuster paardje, western zadeltje erop, en lekker buitenrijden, en een westernzadel, is dat ook niet beter voor je rug dan? dat zit veel comfortabeler vind ik dan een engels zadel! als niks meer mag/kan ga ik wel mennen ofzo, lekker in de natuur! maar ik weet niet, is paardrijden dan zo slecht voor de rug?? mij lijkt dat je op een ijslander perfect kunt rijden met rugproblemen! daar kan je bij sommige wel een kopje thee vasthouden zonder te morsen! die bewegen dan dus alleen hun pootjes haha! ik hoor graag reakties van mensen die hetzelfde hebben of hebben gehad, of hier meer van weten! dan kan ik die orthopaet dat eens voorleggen over 3 maand, en dan kijken wat ie ervan vindt! of het is gewoon een egoist die niet van paarden houdt en mij er niet op wil hebben!! ik hoor het wel, groetjes sanne



XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 16:07

bedankt allemaal! hier heb ik zker wat aan, en ik ga het de dokter ook zker voorleggen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S_Figo en 72 bezoekers