mishandeld => achtervoeten niet willen geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

mishandeld => achtervoeten niet willen geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:53

wij hebben een paardje staan sinds kort dat van een handelaar komt. magnifiek beest, draver-achtig, quarter-kont, echt prachtig. maar naar het schijnt is zij vroeger geslagen geweest (kan best zijn, wordt beetje zot van een zweep), je kan haar achterhoeven niet oppakken. vanaf de hak begint ze als een gek alle kanten uit te slaan, zelfs naar voor en opzij, springen en doen. als je rustig blijft proberen en strelen wordt ze steeds nerveuzer en gekker. je kan zeggen, even doorbijten, maareh, probeer maar. een bokkende kont en een gerichte hoef is geen pretje. slaan is verreweg geen optie, want dan wordt ze steeds banger... echt een probleem... wie kan helpen?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:05

Pak een stokje en ga daar mee wrijven, over haar hele lichaam, kont en uiteindelijk ook de benen. Als dat helemaal goed gaat pak je dat verder op met je hand! Blijven belonen en vriendelijk blijven

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:29

Het klinkt afgezaagd en is waarschijnlijk is het niet wat je wilt horen maar mijn advies, blijven proberen en je geduld (proberen te) bewaren. Veel oefenen en belonen als ze stil blijft staan en niet dreigt naar je..In plaats van met een stokje aaien (??) waar ik het nut niet zo van in zie, zou ik gewoon mijn handen gebruiken.. Wat je al zei. Met slaan en of schelden haal je haar angst niet weg.. Sukses.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 12:38

het stokje is idd een goeie manier, zimmie, omdat ik niet zou geraakt worden, dat bedoelt ze Haha!

geduld, wil ik wel, maar zij niet. ze wordt er supernerveus van, op den duur kan ik niet meer aan haar billen komen of richting achterhand bewegen omdat ze al weet wat er gaat gebeuren...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:00

Als jij stopt omdat zij gaat draaien, heeft zij gewonnen. Dan bevestig je haar in haar angst.
Inderdaad zou ik niet proberen de achterbenen met de handen aan te raken. Pak een handdoek of een zacht halstertouw, en probeer daar de achterbenen mee op te tillen. En blijf het zolang proberen tot ze niet meer vecht.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 13:04

Cassidy schreef:
Als jij stopt omdat zij gaat draaien, heeft zij gewonnen.


ik kan moeilijk anders. als je die gespierde kont boven je hoofd ziet hangen is je volgende gedachte een schietgebedje. ik ga het inderdaad proberen met een touw oid. lijkt me nog het beste.
een paar mensen hebben al gezegd 'eens goed doorpakken', dus gewoon eropaf, die hoef pakken en vasthouden. het is al wel een paar keer gelukt, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat je zomaar haar hoeven kan oppakken en daar is geen verbetering in te merken.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:06

Ja ik zou niet zomaar mijn handen op offeren voor een bok die als dank ze wel eventjes verbouwd! Ik ben al menig keer erg blij geweest dat ik met een stokje begonnen ben i.p.v. mijn handen!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:08

Heel veel geduld en vertrouwen opbouwen, begin eerst maar eens met aairen en/of poetsen van hele paard en ga totdat ze nerveus wordt. Hou daar op, na verloop van tijd en dat kan weken duren! gaat ze het waarschijnlijk meer accepteren en kun je steeds een stukje verderkomen. ALs ze al bang is voor de zweep/stokje zou ik dat niet gebruiken. Enneh veiligheid voor alles!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 13:10

stokje is ze niet echt bang voor, eerder de zweep ja. ik kan haar verder overal poetsen, en voorhoeven oppakken gaat na wat aandringen ook.
geduld, ik weet het, maar het is al een paar maand zo. ze stond er eerst een tijdje, dan weer even niet en nu is ze definitief aangekocht, dus nu moet ze ook leren dat ze sowieso die voetjes moet geven.
veiligheid voor alles ja, stel dat er eens een kind te dicht komt als ze in de gang staat, brrr...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:16

En hoe doe je dat met de smid? Is er al die tijd geen smid bij geweest?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 13:19

dat weet ik niet. ze is in ieder geval niet beslagen. (loopt ook enkel op zand, in het algemeen), dat was niet nodig. maar voor bekappen, ik weet het niet. zal het zeker eens vragen.
ik ken de smid en weet dat hij het absoluut niet heeft op moeilijkere paarden, dus dat moet zeker zijn opgemerkt. vermoedelijk pakt hij gewoon die voet vast.

had ik echt nog niet bij stilgestaan. hij komt, dan staan er bepaalde paarden op de lijst. maar of royal tulip er al bij stond, geen idee.

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:04

Sorry als ik mensen voor het hoofd gestoten heb en na het teruglezen van mijn reactie staat het er ook wat onduidelijk maar ik bedoelde dus niet dat je gelijk met je handen aan haar achterbenen moet gaan zitten maar langzaam beginnen te aaien bij bijv. haar hals en zodoende steeds verder naar dioe achterbenen toe te werken.. Het is natuurlijk nooit de bedoeling om je eigen verrot te laten slaan. Hoop dat je aan die andere tips wel wat hebt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 15:23

ja, maar dat vindt ze niet erg. ik kan haar overal aaien. behalve een plekje tussen de voorbenen, moet ik ook nog eens onderzoeken

ga het dus met verlengstuk + geduld proberen. thanks Haha!