ervaring met equibrest of paarden BH gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

ervaring met equibrest of paarden BH gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 08:47

Een van mijn paarden heeft enorme schuurplekken op zijn borst en nu zelfs doordat er een sluiting van de deken stuk is gegaan een kleine drukking. Huilen Had gelukkig nog andere deken liggen die goed is aan de voorkant, maar zou hiervoor een equibrest oid helpen?

Van verschillende kanten heb ik gehoord dat men er tevreden mee is en geen schuurplekken meer ontstaan en anderen die het helemaal niets vonden omdat het niet blijft zitten.

Wie heeft ervaring en welk merk moet ik dan kiezen en waar is dat op korte termijn te koop??

Veel van de dekens hebben zowel klittenbandsluiting met daarover of onder een haak of gespsluiting. Bij mijn paarden gaan die bijna allemaal openstaan. Het klittenband is de weinig of de haaksluitingen zitten te ver weg zodat er toch te veel spanning op komt en het klittenband niet meer houdt. Van twee dekens laat ik nu de voorkant met gespen dichtzitten en doe die over het hoofd aan en af, dat vinden de paarden best. Hoe los ik dit op. Overigens zijn de deken van verschillende merken en een goedkope blijft eigenlijk beter dan dure Verward

De beter liggende dekens (aan de voorkant dan) zijn van Harry Horse de regendeken (niet gevoerde) en de Pagony Stable 200 grams.
De Rambo Wug turnout (met halve hals) gaat, maar klittenband blijft niet zitten onder de musketons. De Bucas Verona is een ramp en de Pagony Stable 300grams is ook niets, daarvan is na drie weken gebruik de bovenste sluiting voor al stuk.

WIE WEET RAAD????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:04

Jammies zijn het fijnste, en die hebben ook een fijne sluiting. Cornelie op bokt maakt ook zelf die dingen.

ANKY dekens en Mark Todd dekens hebben verstelbare haaksluitingen voor. Zoek het in de engelse merken. Wij hebben er ook 1 op een paard liggen met een heel uitgebreid verstelbaar systeem voor, en een halve hals. Maar dat is een Zweeds merk geloof ik. Verder is het met dekens toch altijd een kwestie van uitproberen wat het beste ligt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:20

Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik heb een site gevonden www.wunderwear.com met paarden BH's die er goed uit zien. Mjn probleem is dat Pablo elke dag in de stapmolen gaat met deken. De Rambo's met een gladde voering geven geen problemen. Maar als het kouder wordt (zoals de afgelopen dagen met de vorst) gaat er een dun staldekentje (weliswaar van Rambo) eronder en krijgt hij van die deken schuurplekken. De Bucas met die coup naden gaat ook goed (tot nu toe). Dus zeker tijdens de koudere dagen als er een deken onder moet krijgt Pablo schuurproblemen en voor die dagen zoek ik een oplossing.
Bij ons op stal staat nu een met een Anky deken sinds twee weken en tot nu toe met goede resultaten.


Wie heeft ervaring met wunderwear en met de goedkopere varianten?

Het punt van klitteband heb ik ook, echter heb ik het nooit gezien als een probleem. Voornamelijk met de Rambo met halve hals en de gekruiste muskatons voor heb ik dat probleem. Met de andere Rambo's gaat het uitstekend. De Bucas (nieuwste model) heeft een betere voorsluiting dan de Rambo's (dat is mijn ervaring tot nu toe). Van Harry en Pagony heb ik alleen maar drama's van gezien, gespen die snel stuk raken en dekens die continue scheef liggen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:31

Goedkope BH's: NIET DOEN! Je paard heeft misschien geen schuurplekken op de borst maar krijgt er witte manen en een drukking op de rug voor terug Boos!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:36

De HH en Pagony blijven goed liggen, wellicht mede doordat ik altijd elastische beenkoorden gebruik. Heb ik ook speciale ringen voor aan de Rambo laten zetten.

Ik overweeg om al mijn dekens aan de voorkant dicht te (laten) stikken en ze gewoon over het hoofd aan/uit te trekken. Heb al eens geïnformeerd naar dichte voorkant dekens, maar alleen hele stuggen amerikaanse dekens gevonden.

De Bucas (verona) heeft een te ruime hals. Het gekke is dat dit zowel bij mijn merrie, die fors en breed is aan de voorkant als bij de ruin, die heel smal is aan de voorkant een probleem is.
De merrie heeft meestal een maat grotere deken dan qua lengte nodig zou zijn, om te voorkomen dat de voorkant niet lekker zit. Aan de bil steekt de deken dan een stukje over. Dat vind ik geen probleem en levert ook geen probleem voor de staart op.

Heb ook nog overwogen om schapenvacht aan de voorkantbinnenkant te zetten tegen het schuren, maar weet nog niet hoe ik dat goed vast moet maken, zodat het ook nog te reinigen is. Heb al wel een aantal schapenvachten liggen (worden vaak in de buurt bij winkels aangeboden voor E 10 a E 15) en hebben een mooi formaat.
Tips zijn welkom, ook voor zelf maken van een borst/schoft beschermer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:36

Als mijn deken scheef ligt, trek ik hem altijd gewoon ff recht. Verder heb ik altijd huis tuin en keuken dekens erop, meestal Canvas zodat het sloopgevaar wat minder is. En dat bevalt prima, paarden blijven mooi in vacht, deken blijft liggen, geen schuurplekken.

Voor dat ik een ANky deken koop:(

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:44

Het probleem van schuren ligt niet zozeer op de schouder/boeg punten maar meer middenvoor bij het bot dat daar zit. Links en rechts daarvan zitten twee 'kuiltjes' en die zijn nu helemaal kaal. Een gladde binnenvoering helpt derhalve volgens mij maar ten delen. Ik heb overigens geen probleem met slopen van de dekens door de stalmaatjes, hoewel ze wel elke dag in de koppel buiten komen. Ze zijn echt niet altijd lief voor elkaar, maar daar zijn mijn dekens wel tegen bestand.

Ik heb best geld over voor een goede deken, maar dan moet het ook wel echt goed zijn en blijven. Aangezien ze iedere dag buiten komen, moeten de (top)dekens in elk geval waterdicht zijn. Vandaar dat ik nu in lagen werk om de kosten nog enigzins beperkt te houden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:32

Fitzroy schreef:
Goedkope BH's: NIET DOEN! Je paard heeft misschien geen schuurplekken op de borst maar krijgt er witte manen en een drukking op de rug voor terug Boos!


Deze ervaring heb ik ook. Toen Dennis de zijne 1 dag om had vielen zijn manen al giga uit terwijl ik hoopte dat het wat minder schuurde(dekens liggen hij hem zo'n 10 cm over zijn giga bos manen en dat schuurt natuurlijk een beetje).
Hij heeft er ook een wit plekje in z'n manen aan over gehouden. Hij heeft dus bij zijn schoft een wit plukje tussen zijn zwarte manen zitten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:40

Ook mijn paard heeft een wit plekje op zijn ruggegraat overgehouden van die goedkope BH.
Overigens kreetg hij alsnog schuurplekjes op de bovenkant van zijn benen, van de rand.
Op de stal waar ik altijd les kan je de paarden die zo'n ding hebben omgehad zo aanwijzen, hebben allemaal witte plekken, daarbij vergeleken heeft die van mij een plek ter groote van een speldenknop...

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 12:55

Wat verstaan jullie onder een goedkope ? en waar koop ik dan een die wel voldoet?
Bij mij in de buurt zitten de volgende zaken:
DIvoza; Horselover (hyporama); Van Rijs; Mr Ed; Verhoeff (Ruitergilde)

Wat kost een bruikbare? Welke andere oplossingen zijn er??

alvast reuze bedankt voor de reacties,

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:06

Volgens mij licht het niet aan het merk maar aan het paard...

Ik heb div. soorten dekens en div. paarden.
De ene heeft er met zijn goedkope deken geen last van, de ander met zijn dure deken wel...

Nifty heeft nu een marktodd deken, heeft nu voor het eerst geen plekken.
Maar Naiade heeft met de zelfde deken wel al plekken...
Ze hebben bijna de zelfde bouw, hoe kan dan dan???

Pas heeft een hele dure deken van BR en heeft dus ook al plekken, ook haar dunne rhino deken gaf plekken... dus bij haar geloof ik niet meer in dure dekens (al haar dekens hebben gladde voor/binnenkant).

De fjordjes en welshjes lopen met goedkope staldekens, hebben bijna geen last.... vaag toch???

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:23

de wunderwear's paardenbh's zijn e cht goed.

Ik had hier voor ook eengoedkope en dat was in 1 woord knudde.

Ik heb de wunderwear nu al weer een jaar en helemaal geen problemen meer. Blijft net zo goed zitten

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:00

Fitzroy schreef:
Goedkope BH's: NIET DOEN! Je paard heeft misschien geen schuurplekken op de borst maar krijgt er witte manen en een drukking op de rug voor terug Boos!


Ik weet niet of je 45 Euro goedkoop noemt voor zo'n BH-geval, maar ik heb voor dat bedrag er vorig jaar eentje gekocht omdat Odin zijn schouders kapotgeschuurd waren. Die BH hielp hier prima tegen, maar inderdaad kreeg hij na een paar dagen al witte haren op de schoft en in zijn manen. Die op de schoft zijn gelukkig weer verdwenen, maar in zijn manen zitten ze er nog. Ik vind dat echt lelijk en gebruik het onding dus nooit meer!

Nu heb ik een deken van Global gekocht, waar ook een losse hals op kan, en deze deken heeft voor gladde stof in plaats van de normaal gebruikte katoen. Vooralsnog zijn zijn schouders en borst nog niet kaal, hopelijk blijft dat zo.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:20

er is laatst een heel topic over paarden beha geweest.
daar stonden heel velel negatieve reacties in. en ook een merk wat veel mensen wel goed beviel, dus misschien ff zoekfunctie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:36

Fitzroy schreef:
Goedkope BH's: NIET DOEN! Je paard heeft misschien geen schuurplekken op de borst maar krijgt er witte manen en een drukking op de rug voor terug Boos!

Dezelfde ervaring.
De mijne was 49 euro, maar dat valt ook in de categorie goedkoop heb ik later vernomen op bokt, al was het de duurste in de winkel.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:43

Ja maar Kawa, die witte manen bij jouw paard waren toch niet zo erg Knipoog Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:45

Nee die niet, maar een witte schoft had hij nog niet Verdrietig
Maar nu zeg ik dat hij daar gewoon al meer schimmel is geworden Tong uitsteken


BTW, je bedoeld toch niet mijn witte manen hè
Want mijn bh heb ik nog niet op mijn kop gedragen Haha!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:57

had ook een bh en bij mijn paard was het ook knudde. hij bleef erge schuurplekken houden en heeft een drukking op zijn rug gehad en een kale plek aan de zijkant. verder ook een plek op zijn schoft en witte manen ( op een donkerbruine.. lekker dan), voor mij ook nooit mee zo'n ding. maar bij ons op stal staan wel meerdere mensen die zo'n bh gebruiken en het merendeel bevalt het wel goed.
nu is mijn paard zowiezo gezegend met een gevoelig huidje...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:19

Lange leve de Amerikaanse Winterdeken! Voor mij nooit meer iets anders: pasvorm perfect, en een gladde voering van binnen zodat er geen afgebroken haren ontstaan.

By the way, ik heb een Big D en twee Lamicells.

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:15

Hoi

Z'n paarden Bh is echt zonde van je geld z'n 1 kost iets b\van 50 euro en het is NIET goed voor je paard. je paard krijgt hele erge last van z'n shoft soms zoerg dat je paard 3 maanden niet bereden kan worden dat is bij ons op stal gebeurt. en ja dan vind je dat nog erger als die kale plekken van een deken. Ik hbe liever kale plekken op de borst bij de paarden dan een paard met een zere shoft