Stal normaal inlopen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Stal normaal inlopen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 16:59

Hoe leer je een paard, dat zich een keer flink gestoten heeft en nu bang is om de stal in te gaan, normaal naar binnen lopen??
Want nu gaat hij ontzettend hard met het gevolg dat hij zich soms weer stoot of dat ik niet meer mee kan komen en hij dan op ze touwdje gaat staan en dus nog meer in paniek raakt...
Ben er al een tijdje mee bezig ben nog nooit boos op hem geworden en soms lijkt het bijna goed te gaan en dan begint hij weer van voor af aan...
Wie kan me helpen??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:03

Bang om de stal in te gaan?
Ik denk dat als ze bang was er helemaal niet meer in wilde

Staat ze niet langs een paard wat boos naar haar kijkt en wil happen wanneer ze langs komt?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 17:16

Dit gaat over Simba.. En die is bang omdat hij zich nogal heeft gestoten tegen de muur.. En hij wil er ook inderdaad niet meer in.. Ben er zo elke dag een half uur mee bezig en om dan je gedult niet te verliezen is soms wat moeilijk... En nee hij kan geen andere paarden zien als hij naar binnen moet...

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:19

een paar keer achter elkaar het in en uit stal lopen oefenen (een keer of tien achter elkaar). En als het goed gaat belonen en proberen het beestje zo wat vertrouwen te geven.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 17:24

Ja dat doe ik wel maar ik wou ook eigenlijk meer weten op wat voor manier(en) ik hem naar binnen kan laten gaan...Kijk dat ik vaak moet oefenen snap ik wel en dat het lang kan duren ook.. maar ik wil even een goeie manier weten...

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:25

Misschien achterwaarts erin laten lopen Verward

Misschien helpt het.
Raar idee, maar misschien Haha!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:05

mijn paard doet dat ook, heel hard zijn stal inrennen. ik kan er verder niks aandoen ik heb het wel geprobeert hem rustig erin te laten gaan maar dan doet hij het al helemaal niet

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:09

Noureyev schreef:
Misschien achterwaarts erin laten lopen Verward

Misschien helpt het.
Raar idee, maar misschien Haha!


Daar is hij iets te slim voor.. Heb het namelijk al geprobeert toen hij het een keer echt vertikten... Toen heb me moeder daar 1 1/2 uur met hem gestaan.. Dus toen ben ik vanaf me werk maar daar heen gegaan en het achterwaarts geprobeert zonder effect.. Toen nog maar een keer voorwaarts met alleen me moeder erbij (omstanders weggejaagt) en toen ging hij wel naar binnen...

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:09

anydale schreef:
mijn paard doet dat ook, heel hard zijn stal inrennen. ik kan er verder niks aandoen ik heb het wel geprobeert hem rustig erin te laten gaan maar dan doet hij het al helemaal niet



Dat doet Sim ook of hij gaat giga hard of helemaal niet..

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:12

Misschien hem mee lokken de stal in met iets wat hij erg lekker vind?
Tegen houden bij snel de stal in rennen houd je niet tegen helaas

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:17

Probeer hem al te lokken met wortels dan gaat hij heel voorzichtig tot en met zijn schouders naar binnen maar geen stap veder... En na een tijdje schiet hij weer achter uit.. En nee als hij rent hou ik er niks aan dan moet ik altijd aan de kant springen...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:27

Heb je het ook eens geprobeerd om hem in een andere stal te zetten?
Flanna heeft ook een x een stal gehad waar ze bijna niet in te krijgen was
en met de stal die ze nu heeft heeft ze geen enkel probleem.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:32

Heb je al geprobeerd hem voor de boxopening stil te laten staan en dan zelf in de box te gaan staan?
Als jij er in staat en hij netjes stil staat zeg je kom of zoiets dergelijk, hij zal zijn baasje wel in zoverre vertrouwen dat hij er dan gewoon inloopt.

Normaal gesproken loopt een opgevoed paard je niet zomaar omver.
Dus als jij er al in staat kan die netjes achter jou aan naar binnen.

Als die niet wilt ook goed, paar minuten wachten, hij komt vanzelf wel.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:36

Op mijn vorige stal was er ook zo'n paard maar die was gewoon niet opgevoed.

Sily wat jij beschrijft kan wel gevaarlijk zijn, op het moment dat zo'n paard naar binnen of naar buiten schiet is hij even in paniek.
Dus heb je kans dat hij jou over het hoofd ziet.

Ik zou het toch eens in een andere stal proberen.

Verder zou ik het zo snel ook niet ff weten.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:52

Jouw paard is bang dat het weer pijn zal doen als hij door de stalopening loopt. Als bovenstaande dingen niet lukken kun je eventueel met een emmertje voer de stal inlopen, zodat je zelf het tempo bepaald en hij (al etend) zijn angst vergeet. En anders.......eh, twee kussens in de stalopening hangen? Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:56

De bocht ruim maken dus dat hij recht voor zijn box uitkomt... dat is zowizo het belangrijkste, touwtje zonder druk helpt ook genoeg en zelf zelfverzekerd doorlopen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:06

mijn dikke koudbloed deed het ook, op zoek naar.....VRETEN!!!

Ik heb hem een tijdje met een hengstenketting (onderlangs, bovenlangs heeft ie maling aan) de stal ingelopen, omdraaien en halster af.

Nu is het niet meer nodig en loopt ie fatsoenlijk mee.

Nu heeft ie weer iets nieuws, als het eten op is en ik wil nog even de box in om de zweetdeken af te doen of zoiets, wil ie de box weer uitstormen......zweepje mee dus.

Opvoeden die hap!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:22

mijn paard doet dit ook!
Heel erg lastig. HEt helpt om hem met een jas over zijn hoofd er uit te halen. Maar zorg dat je met zijn 2en bent!
Of achterwaarts. Of voetje voor voetje. Jij zet de voetjes langzaam aan vooruit.

En anders zet je de rest van de paarden vast buiten. Laat hem daarna even staan en probeer het dan nog es, niet? Weer laten staan. Al staat ie de halve dag op stal, dit werkt wel

Slaan werkt in dit geval vaak niet. Dit heb ik namelijk ook geprobeert, gevolg: Een paard wat geen kant meer uit durfde.

Dus het heeft niet altijd met opvoeden te maken.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:23

o, ja altijd voorzichtig blijven met erin en eruit halen. Want als je even niet oplet en hij stoot alleen al zijn neus, kun je weer van voor af aan beginnen.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 09:24

Heb een andere stal al geprobeert maar das net zo erg..
En ik heb ook al een stal die net naast de gang ligt dus ik kan gewoon helemaal rechtuit lopen..
Achteruit doet hij ook niet..
En dat rennen is echt uit angst hij doet het ook alleen daar voor de rest is hij heel makkelijk in de omgang want ik laat niet zomaar over me heen lopen..
Als hij stil staat voor de stal en ik binnnen ga staan durft hij wel tot achter zijn schouders naar binnen maar dan schiet hij weer net zo hard achteruit...