Met een trailer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Met een trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 20:21

Is het heel moeilijk om met een trailer te rijden, want we krijgen woensdag een haflinger , maar door omstandigheden kan ze hem woensdag niet brengen. We kunnen hem wel zelf komen halen, maar mijn ouders hebben nog nooit met een trailer gereden is het dan wel verstandig? Verward

Groetjes Denise

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:29

Zolang ik niet achteruit hoef, vind ik het wel makkelijk ha ha.

Zolang je ouders erg rustig rijden hoeft het geen probleem te zijn.
Houd veel rekening met bochten en drempels.

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 20:30

Bedankt voor de reactie

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:43

Afhankelijk van hoe groot de trailer is neem je de bochten wat ruimer anders ketst de trailer over een stoeprand. Stel je spiegels zo af dat je de wielen van de trailer kunt zien in een bocht, dat maakt het makkelijker.
Ver, heel ver, vooruit kijken zodat je kunt anticiperen en niet bovenop de rem hoeft. Rustig remmen, rustig optrekken, soepel schakelen.
Na een bocht pas weer gas bij geven als de trailer recht achter de auto is, anders krijgt de trailer een zwieper (wel zorgen dat je trekkend de bocht doorgaat!).
Als je een fietser of voetganger inhaalt ga er dan ruim voorbij, ze verwachten vaak niet dat er nog wat achter je auto hangt en schrikken.
Bij het wegrijden bij bijv. een stoplicht altijd even controleren of er niet iemand (voetganger, fietser) zo stom is geweest om tussen trailer en auto in te gaan staan.

En controleer ook of de combinatie qua papieren de weg op mag (gewichten, rijbewijs etc.).

Als je een trailer leent, altijd even een remproef doen (zonder paard erin!!) om de oplooprem te controleren, wel zo veilig. Verlichting controleren spreekt voor zich.

Kortom: gebruik je ogen en je gezond verstand heel goed!

Persoonlijk zou ik liever niet gelijk de 1e keer een paard achter m'n auto hebben, eerst maar eens oefenen met een lege trailer. Kun je niet iemand vinden die het vaker gedaan heeft?

Ik heb m'n E-rijbewijs gehaald met een combinatie die flink aan de maat was, daarna een paar keer met een lege trailer gereden en ik vond het maar wat spannend de eerste keer met een paard op pad! Nog steeds ben ik altijd blij als ik weer heelhuids thuis ben, je hebt het niet altijd zelf in de hand wat er onderweg gebeurt.

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 20:50

Ja misschien moet ik eerst maar ff iemand zoeken die kan helpen ofzo. Bedankt voor de reactie!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:09

Als ik jou was zou ik inderdaad even iemand vragen die wel ervaring heeft met een trailer te rijden. Als er onderweg iets fout gaat doordat de chauffeur door onervarenheid een verkeerde inschatting maakt ofzo, heb je kans dat je nieuwe paardje straks niet meer op een trailer durft! Als je niemand kunt vinden is het misschien beter even te wachten tot de eigenares hem zelf wel kan brengen.

Enneh, veel plezier met je nieuwe paardje hè!

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:19

Vooruit rijden valt inderdaad wel mee, vooral als je de tips van Margreet goed in je hoofd houdt. Achteruit wordt wel een stuk minder. Dat is wel echt lastig. Maar het belangrijkste is volgens mij ook wel dat je goed nagaat of je ouders de trailer mogen trekken en of ze het goede rijbewijs hebben. Vroeger kreeg iedereen die zijn B-rijbewijs haalde meteen een E erbij, dus ga dat in ieder geval ook nog even na. Als ze dat niet hebben en je combinatie is te zwaar (en dat is al snel het geval) dan rijdt je namelijk onverzekerd rond!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:23

Rijden alsof je een tot de rand toe met water gevulde emmer vol over moet brengen en verder denk ik dat Margreet heel veel goede adviezen heeft gegeven.

Suc6!
=^.,.^=

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:14

als je de tips van Margreet opvolgt, komt het wel goed, verder nog zo weinig mogelijk remmen, als je een 2-paards trailer leent, zet het paard dan links, de weg loopt altijd af naar rechts en dan gaat de zaak erg scheef hangen.

Ik vervoer hoofdzakelijk wedstrijdpaarden van anderen, omdat de mijne het verrekt de trailer op te lopen Stoom uit je oren en ben altijd weer blij al het afgelopen is en het paard weer rustig thuis op stal staat

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 10:41

Bedankt voor alle reacties! Ik denk toch dat we eerst maar even vragen of de eigenaar hem echt niet zelf kan brengen.