is 17 te oud om te laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

is 17 te oud om te laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 22:57

hay ik had een vraagje.
kimmy is 17 jaar.
is ze te oud om haar van het voorjaar te laten dekken?
want ik mag haar misschien van mn ouders laten dekkken van het voorjaar.
maar vroeg me af of 17 niet te oud is.
ik hoop dat jullie wat tips en weetjes hebben.

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:01

Hoi,
Voor een eerste veulen is het wel wat oud, maar als ze al eens een veulen gehad heeft, dan kan het wel. Ze moet natuurlijk wel in een goede conditie zijn. Mijn merrie is 17 jaar en heeft dit jaar een veulen gehad. Ze is nu weer drachtig en ik hoop nog een paar veulens van haar te kunnen fokken. Succes en groetjes hann.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:02

Dat is per paard verschillend. Er zijn paarden die liggen met 7 al helemaal afgeleefd in de box nadat ze vanaf hun 3e in 1x zijn door gereden naar de grand prix. Maar er zijn ook paarden van 25 die stijgeren en bokken nog van blijdschap als ze naar het land toe mogen. (mijne =)) Als ik jou was zal ik advies aan de dierenarts vragen als ie toch een keertje langskomt. Maar zowieso vind ik dat de merrie nog regelmatig hengstig moet worden voordat ze gedekt wordt en als het na 2x niet is aangeslagen dan niet meer laten dekken.
Groetjes Bar

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:04

Waarom wil je er een veulen van? Om eerlijk te zijn vind ik dat er zoveel afgedankte hobby-fokseltjes rondlopen (en vaak niet best aan hun eind komen, ga maar eens op een paardenmarkt kijken tegen het einde van de dag) dat je wel een verdomde bijzondere merrie moet hebben om het fokken te rechtvaardigen. Maargoed, het blijft jou beslissing.

Mits ze in goede conditie is kan het in principe, maar het blijft de vraag of ze niet gust zal blijven.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:10

Als de merrie in goede conditie is kan het makkelijk lijkt mij.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 23:13

nou ik wil er een veulen van om zelf te houden.
ze is zeker in goede conditie. ze is 17 maar lijkt net een puber. ze word regelmatig hengstig. (kan niet anders met alleen ruinen om haar heen.) Tong uitsteken
maar ik ga tuurlijk eerst goed nadenken en met de veearts overleggen.
he is nog steeds maar een idee en het is ook nog geen voorjaar.
ik wil alleen graag wat informatie erover

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:21

Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar weet je zeker dat ze 17 is? Want als ze toch wat ouder blijkt te zijn (ik las dat ze ook als 22-jarige te koop werd aangeboden), haal je je nog meer risico's op de hals.

Als ze 17 is, dan is ze komend voorjaar alweer 18, dat betekent dat ze op haar 19e een veulen gaat krijgen.. Ik zou het iig niet doen, teveel risico's.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 00:41

ArwenLune schreef:
Waarom wil je er een veulen van? Om eerlijk te zijn vind ik dat er zoveel afgedankte hobby-fokseltjes rondlopen (en vaak niet best aan hun eind komen, ga maar eens op een paardenmarkt kijken tegen het einde van de dag) dat je wel een verdomde bijzondere merrie moet hebben om het fokken te rechtvaardigen. Maargoed, het blijft jou beslissing.

Als zij er een veulentje van wilt, waarom niet!? Alsof alleen fokkers een veulen mogen fokken, omdat zij er 'verstand' van hebben? Of alleen goede paarden hebben? Lijkt me niet, de veulentjes moeten ook verkocht worden. Als zij een veulen wilt om haar oudere merrie op te volgen, laat haar dan toch.

18 is oud voor een eerste veulen, maar 't kan wel. Het zal waarschijnlijk moeilijker zijn om haar drachtigte krijgen of misschien wel helemaal niet. Als ze al eerder een veulen heeft gehad, dan gelden eigenlijk bovenstaande regels ook wel, maar je weet iig dat ze drachtig kan worden en de merrie heeft 't zelf ook al allemaal meegemaakt. Zorg wel zeer goed voor haar tijdens de laatste maanden, ze zal meer zorg nodig hebben en eerder stoppen met rijden is een must.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 07:56

DeesDeBest schreef:
Als zij er een veulentje van wilt, waarom niet!? Alsof alleen fokkers een veulen mogen fokken, omdat zij er 'verstand' van hebben? Of alleen goede paarden hebben? Lijkt me niet, de veulentjes moeten ook verkocht worden. Als zij een veulen wilt om haar oudere merrie op te volgen, laat haar dan toch.


Omdat fokkers veulens fokken waar vraag naar is. Als dat niet zo is hoop ik ook dat ze per direct de merries een jaartje ongedekt laten.

Het zal wel dat ik 'streng' overkom, maar god, ik zie het zo veel gebeuren. Ze laten de merrie dekken want ze 'willen wel eens een veulentje'. Dat de merrie misschien absoluut geen geschikt fokmateriaal is maakt niet uit. Ze houden het toch zelf? Hengst met een mooi kleurtje erop en hoera! Een veulen. Alleen is het een hengstje. En aan de opfok hadden ze niet gedacht (bovendien fok je een veulen om 'van te genieten' dus die moet in de achtertuin blijven staan) totdat er geen land mee te bezeilen valt en 'ie de andere paarden dwarszit, en dan moet 'ie toch maar weg. Naar een heel goed baasje hoor!
Maar wie koopt er nou een groen fokseltje van een ondoordachte ouder-combinatie en waarschijnlijk ook nog zonder papieren? En dan gaat zo'n beestje naar de markt. Je kan hopen dat 'ie ergens een goedhartig baasje vind, maar waarom zet je zo'n beestje op de wereld puur en alleen omdat je zelf een veulen wilt om naar te kijken?

Dit heet eigenlijk ook niet fokken maar "achtertuin-vermeerderen", en ik denk aan het welzijn van het veulen. Soms is het beter dat het er niet komt, hoe schattig het ook is om een veultje in de wei te hebben staan. Jij geniet er een seizoen van, maar het beestje staat wel ongunstig in het leven, een paardenleven lang.

Ik moet ook bekennen dat de woorden "ik houd het veulen zelf" uit de mond van pjotr niet ontzettend veel gewicht hebben.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 08:42

Zij wil hem toch zelf houden?? Maakt het dan nog wat uit of het een misbaksel is of een hele mooie?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:36

sting, lees nou eerst even het stukje van arwenlune.
(ben ik het trouwens helemaal mee eens) Het klinkt zo romantisch he, zelf een veulen fokken en dan samen opgroeien en een band voor het leven opbouwen. Helaas, bij de een komt het serieuzer over dan bij de ander.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:54

ten eerste vind ik een merrie van 18 laten dekken (waarschijnlijk voor het eerst) en een veulen laten krijgen op 19 (ook waarschijnlijk voor het eerst) vragen om problemen. Als je zoveel mogelijk risico wil lopen dat het verkeerd gaan moet je het zeker doen. Je hebt alles tegen.

Ten tweede ga ik met Arwenlune mee..........

Mijn advies, Niet doen! kijk tzt eens naar een ander leuk paard, misschien op de markt

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:22

ik zou het er eens met de dierenarts overleggen.. die zal er het meest verstand van hebben.. als hij zegt dat het in principe wel kan, maar dat je best veel risico loopt dat het misgaat, zou ik het niet doen..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:14

Je moet het zelf weten. Wij hebben het ook geprobeerd bij Apollon, ze kon alleen niet meer rachtig worden door een cyste maar is nog wel (te) vaak hengstig. Ze is nu rond de 20.
Het kan nog wel, maar ik zou eerst eens met de deirenarts overleggen, misschien kan ze een bavalling ofzo niet meer aan.

En voor Arwenlune, iedereen mag zelf weten wat ze doen, als ze iets fokken is het ook hun taak om voor dat dier te zorgen en het te verkopen als ze het kwijt willen (veel mensen fokken niet alleen maar om het geld dat ze voor het veulen kunnen beuren) als ze er dan minder voor krijgen dan verwacht zullen ze het niet zo snel een 2de keer doen.
En bovendien zijn er ook mensen die niet perse een veulen van geweldige afstamming willen hebben maar ook tevreden zijn met een vuilnisbakkie. (da's toch ook een paard?!) en daar kun je ook ver mee komen.
Ik vind dus niet dat alleen fokkers het recht hebben om een veulen bij hun paarden te fokken alleen omdat hun paarden goede papieren hebben. Er zijn toch ook mensen die hun zelfgefokte veulen wel goed opvoeden ,naar de opfok doen en daarna goed aanrijden? of zijn alle andere mensen buiten de fokkers om maar een stelletje kneuzen die niet weten wat ze met een veulen moeten doen?
natuurlijk zijn die er ook wel, maar er zijn er ook genoeg die het wel goed doen.

Bij ons was het de bedoeling om een veulen te fokken en dat mijn paard op te laten volgen omdat ze al wat ouder is. We hadden het dan naar de opfok gedaan en het op z'n 3de laten inrijden door een gespecialeseerde ruiter/amazone om er daarna zelf mee te gaan rijden.
Maar goed...Jij je mening ik m'n mening.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:45

Als het paard in goeie conditie is en heeft verder nergens last van dan zou je het nog wel kunnen doen.
Maar hou er wel rekening mee als het voor je paard de eerste keer is dat zij een veulen krijgt dan zou ik het niet doen!
Maar je moet het zelf weten!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:51

xxappiexx schreef:
En bovendien zijn er ook mensen die niet perse een veulen van geweldige afstamming willen hebben maar ook tevreden zijn met een vuilnisbakkie. (da's toch ook een paard?!) en daar kun je ook ver mee komen.


Maar zulke mensen zijn er blijkbaar niet *genoeg*.
Ik meen het, ga maar eens op een paardenmarkt kijken tegen een uur of 4, half 5. 95% van de paarden die er dan nog staan krijgt een enkeltje Italie. Dat zijn ook allemaal hele leuke veulentjes geweest die iemand fokte omdat ze vast van plan waren het zelf te houden. Of er anders een goede baas voor te zoeken, die niet aan papieren hechtte.

Daar wil je niet aan denken, maar zo werkt het dus wel. En soms houden mensen het inderdaad zelf, maar veel vaker komt er iets tussen, of blijkt het veulen niet geschikt. Mij hoor je niet zeggen dat hobby-fokken helemaal fout is en verboden moet worden. Maar denk wel na over wat je een veulen mee kan geven in de wereld, want het loopt nou eenmaal niet altijd zoals je wilt. En er zijn al zoveel papierloze hobby-fokseltjes op de wereld dat je meer goed doet door er daar eentje van te kopen als er eentje bij te fokken.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 17:55

lis"]
Ik wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar weet je zeker dat ze 17 is? Want als ze toch wat ouder blijkt te zijn (ik las dat ze ook als 22-jarige te koop werd aangeboden), haal je je nog meer risico's op de hals.

Als ze 17 is, dan is ze komend voorjaar alweer 18, dat betekent dat ze op haar 19e een veulen gaat krijgen.. Ik zou het iig niet doen, teveel risico's.
[/quote]
ik laat haar eerst helemaal door de veearts bekijken. maar zoals ik al aangaf het was een idee.
ook over haar leeftijd zijn al een paar discussies geweest. ik weet haar "echte" leeftijd. daar gaat het om



[quote="ArwenLune"]
Ik moet ook bekennen dat de woorden "ik houd het veulen zelf" uit de mond van pjotr niet ontzettend veel gewicht hebben.
[/quote]

ik wil hier graag van weten wat ej ermee bedoelt en waar het op slaat?? Verward

[quote="miekie schreef:
ik zou het er eens met de dierenarts overleggen.. die zal er het meest verstand van hebben.. als hij zegt dat het in principe wel kan, maar dat je best veel risico loopt dat het misgaat, zou ik het niet doen..


tuurlijk ga ik het er met de dierenarts overleggen.
ik wil alleen het beste voor mijn pony hoor.


en over het veulen zelf. ik wil een veulen van kimmy omdat ze een mooi en lief karakter heeft als ik over een paar jaar niet meer met kimmy kan rijden ofzo omdat ze "te" oud word wil ik graag een oude dag laten geieten! (voordat daar weer reactie op komt nee ze gaat NIET weg hoor)
ik wil graag een veulen van haar om als dat veulen weer 3 is lekker te beleren (voor die tijd in de opfok) en kimmy lekekr oud laten worden met veel liefde en aandacht.

ik hoop dat jullie het nu een beetje snappen met wat ik bedoel.

maar zoals ik al zei het blijft een idee

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:58

op de paardenmarkten staan genoeg veulens en je wilt hem/haar wel zelf houden maar of dat verstandig is (ik denk het niet)
vraag eerst na bij de veearts of die ken schatten hoe oud ze echt is
en of dat wel verstandig is
mijn meening is NIET DOEN

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:26

Zezegt toch net dat ze de echte leeftijd weet en dat ze kimmy ook door de dierenarts laat onderzoeken!? Waar slaat je reactie op? Eerst goed lezen voordat je reageert. En waarom is het niet verstandig om 't veulen zelf te houden? Ze heeft toch aan gegeven waarom ze een veulen wilt.

Als iemand een veulentje wilt van haar eigen merrie, om de merrie op te volgen, laat zo iemand dan toch. Pjotr heeft er blijkbaar wel verstand van en geeft aan dat ze 't veulen zelf wilt houden. Er zijn meer mensen die daarom een veulen nemen en waarvan 't veulen goed terecht komt. Onzin om te zeggen dat alleen zelf fok veulens op de markt terecht komen, ze zullen er tussen zitten. Er zitten echter ook genoeg veulens tussen van de 'echte' fokker. Fokkers fokken waar vraag naar is? Lijkt me sterk. Fokkers fokken veulens, waarvan zij de vader uit kiezen en bovendien soms (absurt) hoge prijzen vragen. Ook paarden die bij een 'echte' fokker vandaan komen vallen tussen wal en schip.
Hiermee zeg ik niet dat elke Jan boer een veulen moet gaan fokken, maar een veulen om je merrie op te volgen, waarom niet. Je kent het karakter van de merrie en vaak is die zo prettig dat je er dáarom een veulen van wilt. Ongeacht het geslacht. Bovendien lijkt 't wel uit jou verhaal dat mensen die voor een keer een veulen fokken absoluut er geen verstand van hebben en er automatisch een boerenknol of ander misbaksel op de merrie zetten. Ook niet waar, lijkt mij. Voor Pjotr en voor andere mensen die om deze keuze een veulen willen, is de merrie wél van waarde en daarmee ook een goede merrie. Want ze heeft een eigenschap wat gewaardeerd wordt. Dus wat dat betreft is zoiets kwestie van smaak.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:37

Als je merrie goed gezond is en geen beengebreken of iets heeft dan kan ze makkelijk nog een veulen krijgen. De vraag is alleen of ze drachtig wordt en zo ja verwerpt ze het veulen niet?? Dat weet je natuurlijk pas als ze eenmaal gedekt is maar ik zou wel kiezen voor KI aangezien dat voor jou merrie wat veiliger is. Zafira (een oud tuigpaard ster merrie) is 23 en is in 2001 nog "gedekt" door Ganges maar helaas heeft ze het veulen verstoten..

Succes in ieder geval met je beslissing!

-X- Anja

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:39

een paard wat op 19 jarige leeftijd een eerste veulen krijgt is alles behalve risicoloos........ 19 jaar is een hoge leeftijd voor dat soort intensieve bezigheden....... een vrouw van 40+ word aan alle kanten gecontroleerd en mag niet thuis bevallen..... ik zou me daar een beetje aan vasthouden.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:50

DeesDeBest schreef:
Zezegt toch net dat ze de echte leeftijd weet en dat ze kimmy ook door de dierenarts laat onderzoeken!? Waar slaat je reactie op? Eerst goed lezen voordat je reageert. En waarom is het niet verstandig om 't veulen zelf te houden? Ze heeft toch aan gegeven waarom ze een veulen wilt.

Als iemand een veulentje wilt van haar eigen merrie, om de merrie op te volgen, laat zo iemand dan toch. Pjotr heeft er blijkbaar wel verstand van en geeft aan dat ze 't veulen zelf wilt houden. Er zijn meer mensen die daarom een veulen nemen en waarvan 't veulen goed terecht komt. Onzin om te zeggen dat alleen zelf fok veulens op de markt terecht komen, ze zullen er tussen zitten. Er zitten echter ook genoeg veulens tussen van de 'echte' fokker. Fokkers fokken waar vraag naar is? Lijkt me sterk. Fokkers fokken veulens, waarvan zij de vader uit kiezen en bovendien soms (absurt) hoge prijzen vragen. Ook paarden die bij een 'echte' fokker vandaan komen vallen tussen wal en schip.
Hiermee zeg ik niet dat elke Jan boer een veulen moet gaan fokken, maar een veulen om je merrie op te volgen, waarom niet. Je kent het karakter van de merrie en vaak is die zo prettig dat je er dáarom een veulen van wilt. Ongeacht het geslacht. Bovendien lijkt 't wel uit jou verhaal dat mensen die voor een keer een veulen fokken absoluut er geen verstand van hebben en er automatisch een boerenknol of ander misbaksel op de merrie zetten. Ook niet waar, lijkt mij. Voor Pjotr en voor andere mensen die om deze keuze een veulen willen, is de merrie wél van waarde en daarmee ook een goede merrie. Want ze heeft een eigenschap wat gewaardeerd wordt. Dus wat dat betreft is zoiets kwestie van smaak.


sorry hoor maar toen ik op dit topic klikte stond haar reactie er nog niet bij

en ik bedoel ermee te zeggen of het verstandig is om het veulen te houden of dat finanicieel haal baar is

en ik zeg niet dat er alleen maar zelf fokveulens op de markt staan
maar over het algemeen staan er veel veulens op de markt
dus of ze nou wel of geen afstamming hebben het gaat erom dat er genoeg veulens staan
Laatst bijgewerkt door wenny op 28-10-03 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:55

voor een eerste veulen vind ik het persoonlijk te oud. Tot een jaar of 12 is het nog te doen, al is de kans op complicaties veel hoger. Het probleem dat je hebt, is dat hun lichaam op die leeftijd veel moeilijker meerekt, en er dus veel meer fout kan gaan zowel met de merrie als met haar veulen.
Als ze eenmaal een veulen heeft gehad (dus bijv toen ze 6 was ofzo) kan het waarschijnlijk wel als ze een goede conditie heeft, ze is dan al eens "uitgerekt", dus dan heb je een veel grotere kans dat alles goed verloopt.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 21:51

ze heeft al 2 veulens gehad. ik snap niet hoe jullie erbij komen dat het haar eerste veulen zou zijn. maar ja ze heeft er al 2 gehad dus.

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:00

2 hele mooie hoor!
Van 1 weet ik niet wat er terecht gekomen, maar de andere is en prachtige schimmel!