hals is de temperatuurmeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

hals is de temperatuurmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 22:23

wanneer of waarom wordt eigenlijk een halsdeken (een deken waarbij de hele hals is bedekt) aan gedaan?

een tijd geleden las ik ergens dat de hals de temperatuurmeter van het paard is. Als je het paard dan een deken met hele hals op zou leggen, dan krijgt het paard de hals warm en geeft eigenlijk niet de juiste temperatuur weer, aan de rest van het lichaam.

hoe denken jullie hierover?? Lachen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 00:18

Hmm, nee, daar heb ik nog nooit van gehoord, kan wel zo zijn natuurlijk.
Ik gebruikte vroeger altijd halsdekens om de hals net als het lichaam niet al te vol in het haar te krijgen zonder te scheren.
Je kan het goed zien bij paarden die al een tijdje onder een deken staan, die hebben precies de afdruk van de deken in hun vacht staan daar waar de (gewone) deken stopt, de rest wordt gewoon wintervacht, met een halsdeken heb je dat niet en daar deed ik het altijd om.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 00:52

Of een paard het koud heeft voel je bij de aanzet van de oren, niet aan de hals. Bij mijn weten kun je een hals gebruiken, vanzelfsprekend om de hals warm te houden, met name voor paarden die gevoelig zijn op hun spieren, zo kan je de spieren wat losser houden omdat ze warm blijven. Bij kou gaan de spieren vaak vast zitten e.d.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:44

ik dacht altijd dat het was voor als je je paard scheerde?
omdat hun nekkie dan ook kaal is Haha!
met wat hierboven staat klopt idd ook.

het is denk ik dus voor verschillende redenen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 21:50

leuke reacties, nu weet ik ook hoe anderen erover denken (allemaal anders dus als diegene die dat artikel heeft geschreven)

Toch kan ik mij voorstellen,dat als je een paard alleen een deken met een hele hals op zou doen (dus zonder andere dekens erover heen) het paard de temperatuur anders zal aanvoelen. Lachen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:08

Suzan1 schreef:
leuke reacties, nu weet ik ook hoe anderen erover denken (allemaal anders dus als diegene die dat artikel heeft geschreven)

Toch kan ik mij voorstellen,dat als je een paard alleen een deken met een hele hals op zou doen (dus zonder andere dekens erover heen) het paard de temperatuur anders zal aanvoelen. Lachen



Ik heb destijds toen mijn merrie geschoren was een mooie halsdeken gemaakt.Ze bleef onder de koudste omstandigheden lekker warm.Ook buiten in de wei.
Maar geleidelijk aan vielen bij haar de manen uit!
En dat is dus geen gezicht en het groeide bij haar ook nog eens langzaam aan.
Dus voor mij geen halsdeken meer.Wel een wollen voor na het rijden