Isabel en palomino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Isabel en palomino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 15:35

Ik vroeg mij overlaatst af wat nu juist het verschil is tss de kleur palomino en de kleur Isabel.

Zouden jullie soms ook een vbkleur knn plaatsen van beide kleuren?

bedankt in ieder geval OK dan!

xxx
Syl(via)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:51

ik heb de laatse keer op ponykamp geleerd Haha!
een palomino moet van die lichte appeltjes hebben en een isabel niet.

of het klopt weet ik niet? Haha!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:53

Isabel is een geelachtige kleur die voorkomt op een lichte of een donkere onderhuid. De donkere variant word goudisabel genoemd; de lichtere paarden staan bekent als de witte isabellen. Een witte isabel heeft lichte manen en staart. Zelfs de hoeven zijn vaak licht gekleurd.

Palomino staat voor goudbruine vacht met witte manen en staart.
Laatst bijgewerkt door Relliej op 26-10-03 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 16:55

beautyfull_mickey schreef:
ik heb de laatse keer op ponykamp geleerd Haha!
een palomino moet van die lichte appeltjes hebben en een isabel niet.

of het klopt weet ik niet? Haha!


Dat klopt niet! (heb nog nooit zo'n onzin gehoord als ik eerlijk ben! Haha! )
Palomino: licht- tot donkergeel (om het maar even makkelijk te zeggen) met witte manen en staart!
Isabel: Geel met staart en manen in dezelfde kleur (zoals een Fjord, alleen dan zonder aalstreep).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:16

Ik dacht dat een isabel lichtgeel tot lichtbruin gekleurd is met een witte staart en manen en dat de benen wat donkerder van kleur kunnen zijn, een mislukte isabel heeft die kleur met donkere manen en staart en benen.

Een palomino is lichtgeel/donkergeel met witte staart en manen en bijna altijd benen in dezelfde kleur of wit.

Ik zal eens in een paardenboek spieken

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:20

karuna schreef:
Ik dacht dat een isabel lichtgeel tot lichtbruin gekleurd is met een witte staart en manen en dat de benen wat donkerder van kleur kunnen zijn, een mislukte isabel heeft die kleur met donkere manen en staart en benen.

Een palomino is lichtgeel/donkergeel met witte staart en manen en bijna altijd benen in dezelfde kleur of wit.

Ik zal eens in een paardenboek spieken


Wat je zegt klopt wel volgens mij!
Fjorden hebben ook wat donkerdere benen, dat is dus echt een voorbeeld voor Isabel.
Benen van de palomino zijn dezelfde kleur als het lichaam (wel gewoon aftekeningen).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:24

OK ik ben eruit.

In het boek Delta's encyclopedie van paarden door Betty Skelton staat het volgende.

en geen van ons of iedereen heeft gelijk Haha!

De Palomino

Palomino is geen paardenras, de term heeft slechts te maken met de isabelkleur en de lichte manen en staart welke alle paarden die men Palomino noemt, gemeen hebben.

bla bla Behalve de hierboven geschreven isabelkleur hebben de beste exemplaren een donkergekleurde huid en donkere ogen. Een roze huid en lichtgekleurde ogen is een teken van weinig pigment.

Kruisingen van 2 palomino's geeft dikwijls een roomkleur welke men creamola noemt.

Kruis je een creamola met een donkere vos dan krijg je de mooiste palominokleur.

en de kleur varieert van bruin en donkervos tot room kleurig mits ze maar een licht gekleurde tot witte staart en manen hebben.

Duidelijker kan het niet uitgelegd worden.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:36

klinkt heel logisch!
Alleen met creamola (lijkt wel ijs!) wordt Cremello bedoeld.
Als je dat kruist met vos dan krijg je palomino, als je dat kruist met bruin krijg je valk.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 17:39

aha, ik begin het te snappen denk ik.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:40

Ik zeg altijd dat mijn palomino een isabelkleurige palomino is; een hele lichte palomino (met witte manen en staart) Verward
Misschien te zien bij mijn avator (heb nog geen foto's in mijn profiel)

Op een keurig zag ik laatst een isabelkleurige haflinger (die was ook heel licht), zo kondigden ze haar aan.......

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:43

karuna schreef:
en geen van ons of iedereen heeft gelijk Haha!


Ik heb ook gelijk hoor. Kijk maar. Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:53

Ik bedolede geen van ons heeft gelijk of iedereen heeft gelijk.

En in het boek stond creamola ik dacht ook dat het cremello was. Misschien een tikfout of noemden ze het vroeger zo het boek is van 1977.
er staat zelf in hoe je galopwissel en pyrouette moet aanleren heel leerzaam en heel dik.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:00

Ow wacht sorry verkeerd gelezen. Blond Wajo mag ik dat boek van je overkopen? Haha! Of vertel (PB) mij eens hoe je dat allemaal moet leren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:07

Te koop is het absoluut niet, maar misschien heeft iemand anders het in zijn kast staan.

En ik wil het wel voor je kopieren of laten scannen (als mijn vader dat kan tenminste zelf hebben we geen scanner). Dat stuk over dressuueoefeningen dan, het hele boek is 606 blz, is een beetje veel.

Ik ben er met mijn tinker nog lang niet aan toe maar er staan heel nuttige tips in.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 22:04

heeft er niemand vbfoto's?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:10

gabyfedde"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
ik heb de laatse keer op ponykamp geleerd Haha!
een palomino moet van die lichte appeltjes hebben en een isabel niet.

of het klopt weet ik niet? Haha!


Dat klopt niet! (heb nog nooit zo'n onzin gehoord als ik eerlijk ben! Haha! )
Palomino: licht- tot donkergeel (om het maar even makkelijk te zeggen) met witte manen en staart!
Isabel: Geel met staart en manen in dezelfde kleur (zoals een Fjord, alleen dan zonder aalstreep).
[/quote]
nou zeg Boos!

haha nee grapje Haha! Tong uitsteken

nee maar ik was afgelopen zomervakantie op ponykamp,kregen we opeens wat vragen enzo,en we wisten op alles het antwoord (he daan en juut Haha! ) todat ze opeens vroeg wat is het verschil tussen palomino en isabel,iedereen opeens stil en echt zoiets van huh Verward
en toen zei ze dat.

erna was ik nog bij danielle en judith en hadden judith en ik het daar toevallig nog over,dat we dat ook zo raar vonden.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 00:21

loulou is isabel Lachen

(zie profiel Haha! )

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:55

Op deze link staan foto's van een boktmeeting waar janke en ik zijn geweest. Op de derde en vierde foto rijden we naast elkaar,en zie je duidelijk het verschil tussen palomino en isabel.

(ik kan met deze computer geen foto's kopieeren,dus doe ik het even zo Knipoog )

[BV] Tweede deel foto's dazenrit Fochteloërveen

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 10:30

ok bedankt lindy. Nog iemand foto's??? Maar liefst niet van een fjord dan of haflinger.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:24

Sjintoo schreef:
ok bedankt lindy. Nog iemand foto's??? Maar liefst niet van een fjord dan of haflinger.

Goldy (dezelfde Goldy als van de foto's van Lindy) is geen fjord, ook geen haflinger (voor t geval dat je dat dacht, er zijn meer mensen die dat soms denken hoor (die verwarren dr met een haflinger) maarrre ze is een slanke(!) welsh K!)
En 100% palomino:

Afbeelding
Afbeelding

En dit is dr veulen, ook een palomino! (En ook geen haflinger Clown )
Afbeelding


Enne, Haflingers hebben de kleur isabel, halfingers mogen niet eens palomino zijn, ookal zeggen veel mensen dat. Haflingers horen isabel kleurig te zijn net zoals fjorden. Van andere rassen heb ik eigenlijk nog nooit een isabel kleurig exemplaar gezien..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:31

Afbeelding
Palomino

Duidelijk plaatje van een isabel kon ik niet vinden.
Of het was wat heel anders...Bloos!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:28

Isabel is de nederlandse benaming voor Palomino. De term gaat terug enkele honderden jaren (oorlog tussen Nederlanden en Spanje). Tijdens deze oorlog kwam de Spanjaarden met gouden paarden aan uit de stal van Koningin Isabel aan .... vandaar de naam.

De Palomino kleur kan in verschillende schakeling voorkomen van licht geel (zg 'isabel') tot zeer donker koper gold tot een chocolaat kleur, maar ALTIJD met witte manen en start, bruine ogen (van licht tot donker), EN een donker onderhuid.

Ik heb een 'isabel' kleurig palomino merrie die zomers een geel kleurig vacht heeft en 'swinters bijna een cremello kleur is. Een andere merrie, haar dochter, is zomers een donker goud kleur palomino en 'swinter heeft ze een apricoos-gekleurde vacht.

Uit twee donker palomino's kan je een 'isabel' gekleurd palomino krijgen en uit twee 'isabel' gekleurde palomino's kan je een gouden krijgen.

De foto hierboven is eerder een 'isabel' gekleurd want een 'palomino' heeft een diepere gouden kleur.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:43

Afbeelding

Ik kan ze nooit uit elkaar houden, isabel en palomino, wat is dit dan? Een Isabel? of een palomino? Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:49

Een goud gekleurig PALOMINO gekleurde paard.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:50

Peterina schreef:
Een goud gekleurig PALOMINO gekleurde paard.


Idd een palomino!