wat voeren om tekorten nat hooi aan te vullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 14:14

Ik dacht dat er zowieso geen echte voedingstoffen in hooi zit enm dat het hoofdzakrelijk dient als vulling.
Mijn paard heeft bronchitus en krijgt ook nat hooi wat ik 24 uur in een bak met water laat weken, ik heb (ook v.d da) nog nooit gehoord dat dit slechter zou zijn dan droog hooi voeren, en ik heb in al die jaren ook geen verschil aan mijn paard gemerkt, alleen dat ie minder hoest dan he.
Ik denk dat jouw pony meer dan genoeg krijgt onze shets kriojgen echt geen 4 pl. hooi per dag, werl krijgen ze s'winters brokjes, brood,wortels,appels en andere lekkere dingen.(maar hier zitten op de brok na ook niet veel vitamines enzo in)

Dan kun je beter een likemmer geven waar mineralen en vitamines inzitten en een zoutblok, persoonlijk vind ik dit meer dan genoeg en eigenlijk al te veel voor een shetlander, maar ik geef ze het zelf allemaal ook dus mag niks zeggen.

misschien als hij gereden wordt dat je hem ietsje meer brok zou kunnen voeren maar voor de rest krijgt ie denk ik genoeg, misschien wel iets teveel.


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:37

Sugarmiss"]
[quote="cissie schreef:
Ik dacht dat er zowieso geen echte voedingstoffen in hooi zit enm dat het hoofdzakrelijk dient als vulling..

Als hooi een goede verscheidenheid heeft aan grassen (en liefst ook kruiden) dan kan een paard er prima van leven. Alleen 'ons' komt meestal van eenzijdige grassoorten die door (kunst)mest extra snel groeit. Hierdoor komt een paard te kort aan wat het nodig heeft en is dus bijvoer (krachtvoer) nodig.
Wel heeft een paard heel veel hooi nodig om van te kunnen leven. De meeste mensen houden niet van een dikke buik bij hun paard en voeren dus minder hooi en meer krachtvoer, mede om de verwachte sportieve prestaties te kunnen leveren.

Ik heb ook een paard wat nat hooi moet hebben, maar laat het nooit weken. Vlak voor het voeren ga ik met een waterbroes er goed overheen
zodat het goed nat is. Hierdoor 'bindt' het stof (=schimmel) aan het hooi en komt niet in de longen terecht.
Ze doet het er nu al zo'n 4 jaar goed op.
[/quote]

Ik vergeleek het in verhouding met gras in het voorjaar en zomermaanden, daar zitten veel voedingswaarden in, het meeste hooi wat je van het land koopt is vers en met halm dan heb je aardig goed hooi te paakken met best nog wat voedingsstoffewn maar veel zit er echt niet, niet voldoende in ieder geval.
Ok kun je hooi kopen van speciaale kruidenweides gezaaid als ruwvoer voer paarden met allelei kruiden erin, daar zit dan weer meer in.
(al zijn de meningen ook daar weer oververdeeld).

Volgens onze da heeft het besproeien van hooi net voordat je het geeft geen nut en moet je het laten weken in een bak met schoon leiding water, dat heeft hij mij tenminste verteld(min.1 dg.)
Soms als ik het vergeten ben of het komtt niet uit dan doe ik het net zoals jij hierboven hebt beschreven en ik merk geen verschil aan m'n paard hij hoest er niet meer van ofzo. dus of het echt veel verschil maakt weet ik niet, maar volg het advies v.d de da maar op.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers