ezels en paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

ezels en paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:30

Mijn jaarling kan een mooie uitloop stal krijgen bij een privestal hier in de buurt.
Hij komt dan samen te staan met nog een Fjord een Shet en 2 muil ezels.Nu weet ik dat paarden en ezels niet bij elkaar mogen staan.
Maar geldt dit ook voor muilezels?

Groetjes Diana

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:35

Paarden en ezels mogen wel bij elkaar staan alleen moet je dan erg goed ontwormen. Ezels kunnen namelijk longworm krijgen waar zij relatief weinig last van hebben maar waar paarden aan dood kunnen gaan.

Ik weet niet precies hoe dat met muilezels zit maar als je ze goed ontwormd is er volgens mij geen enkel probleem

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:16

Ezels en paarden niet samen is meer iets van vroeger..met de huidige wormenkuren gaat het goed hoor...Ezels iedere 3 mnd ontwormen en iedere dag de mest uit de wei halen....

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 21:05

Bedankt voor de reacties.
Ik bel Maandag voor de zekerheid de d.a. nog eens

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:13

Ik weet niet beter of je kan niet ontwormen voor longworm, en dat is de rede waarom paarden en ezels niet samen mogen (nouja, mogen, is niet slim)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:03

Ik denk hetzelfde als Stef, en als er ezels gelopen hebben op een stuk, duurt het wel een jaar voordat er weer paarden op mogen. Dat is tenminste wat ik altijd heb geleerd.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:09

Ik ken een dierenarts die ezels en paarden op hetzelfde stuk gras houdt. Dus wil je het zeker weten, vraag het dan aan je DA. Hier zegt de een dit, de ander dat.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 00:49

Ivermectine in de juiste dosering is 100% effectief tegen longworm. Ik heb jaren een pony en ezeltje samen gehad en me hier zeer goed in verdiept.
Dr. Elisabeth Svendsen heeft hier voor The Donkey Sanctuary in Engeland uitgebreid onderzoek naar gedaan. Het staat ook in haar boek "The professional Handbook of the Donkey", wat tevens het naslagwerk op medisch gebied aangaande ezels is voor dierenartsen over de hele wereld.
Het hardnekkige misverstand dat ezels en paarden niet samen zouden mogen staan heeft enkel zijn grond in het feit dat een ezel niet of pas heel laat symptomen van besmetting zou laten zien van longworm, en in onbehandelde toestand ook een perfecte gastheer is voor deze worm. Als je dus niet goed zou ontwormen, zou je niet merken dat je ezel besmet is (omdat ie er niet ziek van wordt), en kan deze paarden besmetten die er wel gevoelig voor zijn.
Maar met goed ontwormen is er niks aan de hand. Let er dus wel op dat je een middel met als werkzame stof ivermectine neemt, bijvoorbeeld eqvalan.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 10:26

Ik heb mijn DA ook gevraagd over ezels en paarden. Zijn reactie was dat de ezels die in Nederland geboren zijn meestal geen longworm hebben. Import ezels hebben meer kans.
Als je paard begint te hoesten en het stopt niet kan hij de longworm hebben en dan moet jij je paard een intraveneuze wormkuur geven. Dat helpt.
Ik kan me voorstellen dat muilezels ook de longworm kunnen hebben.