Waarom die felheid en wat ertegen te doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Waarom die felheid en wat ertegen te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 19:32

De pony van mijn stalgenootje is de laatste tijd echt superfel. Laatst is hij er vandoor gegaan omdat er een fietser achter hem zat, terwijl hij hardstikke verkeersmak is. Ook gaat hij soms in de wei rennen terwijl de rest gewoon lekker blijft grazen.
De pony is ongeveer 6 jaar en krijgt ong 3/4 kilo basisbrok per dag. Daarnaast krijgt hij ong 1,5 plak hooi per dag. De pony staat elke dag van ong 9-6 buiten. zijn baasje zei dat hij dat vorig jaar en de jaren daarvoor helemaal niet zo erg heeft gehad.

Weet iemand waar die felheid nu ineens vandaan komt en wat zijn baasje er eventueel tegen kan doen??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:35

De leeftijd kan er aan doen. 6 jaar is over het algemeen de leeftijd waarop het begint af te nemen maar misschien is dit paard aan de late kant. Gewoon de pubertijd van het paard.

Eigenlijk kan je er niets tegen doen, zo iets gaat van zelf over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:40

kan ook met de plotselinge weers omlsag e maken hebben, of met de stemming van de ruiter, is die zenuwachtiger ofzo?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 19:49

Chiqa schreef:
kan ook met de plotselinge weers omlsag e maken hebben, of met de stemming van de ruiter, is die zenuwachtiger ofzo?


Zou kunnen, maar ik heb niet het idee dat ze er anders op zit. Juist toen ze het paardje net bereed had ze er meer problemen mee, nu ging het juist steeds beter en luisterde hij steeds beter.
En de weersomslag zat ik ook al aan te denken, het is namelijk best wel een gevoelig paardje.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:37

Ik denk dat je idd een groot deel aan het weer kan wijten. Als het hard waait ziet Mander ook overal spoken en is ie een stuk minder prettiger te rijden dan als het niet (zo hard) waait.

Wat voor paardje is het? Want het gaat niet om Magnum aan de leeftijd te raden? Misschien is het wel een beessie wat hoog in het bloed staat en juist extra fris wordt met dit weer?
Als het de weersomslag is kan je niks doen, alleen maar hopen dat het snel weer lente is Haha!
Is er aan het voer ook niks veranderd? Misschien ineens van graszaad naar weidehooi of van geen bix naar wel bix etc.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:39

mijn pony is nu ook een stuk feller en hij is 15! maar dat komt omdat ie in stal staat met die koude weer en gewend is buiten te staan Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 08:00

Kiamyd schreef:
De pony van mijn stalgenootje is de laatste tijd echt superfel. Laatst is hij er vandoor gegaan omdat er een fietser achter hem zat, terwijl hij hardstikke verkeersmak is. Ook gaat hij soms in de wei rennen terwijl de rest gewoon lekker blijft grazen.
De pony is ongeveer 6 jaar en krijgt ong 3/4 kilo basisbrok per dag. Daarnaast krijgt hij ong 1,5 plak hooi per dag. De pony staat elke dag van ong 9-6 buiten. zijn baasje zei dat hij dat vorig jaar en de jaren daarvoor helemaal niet zo erg heeft gehad.

Weet iemand waar die felheid nu ineens vandaan komt en wat zijn baasje er eventueel tegen kan doen??


Misschien zijn brok eens halveren tot max 2 kg, zal een heleboel schelen denk ik, zeker als ze nu wat minder met hem doet dan in de zomer. Hij kan idd ook last hebben van het weer, vaak zijn ze wat alerter en attenter dan in de zomer.
Succes...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:57

Ik denk dat Kiamyd met 3/4 driekwart bedoelt en geen 3 of 4 kg Haha!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:24

ff een vraagje hier, kan het zijn dat paarden die zich heel vreemd gaan gedragen een hersentumor hebben? Ik heb hier d8 ik ook wat over gelezen

Maargoed ff voor de topic starter, met een beetje wind zijn wel meer paarden wat opgefokter, maja voor de rest weet ik het ook niet zo. Mijn paard is opzich super braaf, maar jong, dus dat verklaard die schrikreacties

Magoed succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:18

Buitenzorg schreef:
Ik denk dat Kiamyd met 3/4 driekwart bedoelt en geen 3 of 4 kg Haha!


Ohhh dan is het goed, dan gooi ik het op het weer..... Cool

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 20:00

Ik bedoelde idd driekwart Haha! En Buitenzorg, het gaat idd om Magnum, ik had even geschat dat hij zo oud is, maar het zou best kunnen dat ik er flink naast zit Bloos! Heb laatste tijd niet meer op zijn bordje gekeken.
Ik denk idd dat het weer er veel mee te maken heeft, want vandaag (het was stralend weer) was hij weer braaf. Misschien ook wel omdat hij veel aan mijn paard hangt en er niet graag vandaan wil. Gelukkig kan ze hem in de bak wel goed rijden, dus dan kan ze altijd nog daar blijven Lachen