Bevroren waterbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Bevroren waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:53

Ik ben vanmorgen naar Kyra geweest en haar waterbak was dus bevroren. Nu heb ik gehoord dat dat wel tegen te houden is met een bal in de bak. Klopt dat? En zo niet, andere tips aanwezig?

Michelle

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:04

Ja het zou kloppen wanneer die bal regelmatig blijft bewegen, maar meestal is dit niet zo.... het enige voordeel is wel dat wanneer de rest van de bak wel bevriest het gedeelte onder de bal dat niet doet en als je de bal er dan nog uit kan halen je in iedergeval een begin hebt wat open is...

Maar dat is een kwestie van uitproberen.... Haha!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 14:07

Ja ok, ga ik ook zeker proberen.
Het probleem is alleen dat ik niet alle dagen meerdere keren kan komen om die bak open te breken. Of ik moet mijn neefjes zo gek krijgen.. Maarja of dat lukt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:49

Wij deden er vorige winter een handvol hooi in.Dit heeft als extra voordeel dat een paard niet zo snel drinkt. Als het erg hard vriest, helaas, openhakken...

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:47

en hoe doen jullie dat met automatische drinkbakken?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:19

Vroeger op de manege deden we altijd met een stuk of wat verzorgkids met emmertje met heet water langs de stallen gaan om de leidingen te ontdooien.(= veel werk en werkt eigenlijk niet echt goed)

Afgelopen jaar hebben we eerst de bovenluiken steeds dicht gehad maar dat hielp niet(oude/slechte leidingen). Toen hebben we gewoon alles laten bevriezen en hebben we de paarden gewoon steeds water gegeven.(als je een kruiwagen vol giet gewoon langs de stallen gaan is een stuk makkelijker dan emmertje voor emmertje langs de stallen)

We krijgen nu nieuwe stallen(verbouwing), daar komen verwarmde leidingen in dus als het goed is is het probleem dan opgelost!(als het onder een bepaalde temp is gaat hij al verwarmen om het bevriezen tegen te gaan)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:20

Even voor de duidelijkheid, in mijn bericht heb ik het dus over automatische drinkbakken.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:39

naomi_s schreef:
en hoe doen jullie dat met automatische drinkbakken?


Waterleiding afsluiten, en het water er zoveel mogelijk uit laten lopen door de kraan open te laten staan en de drinkbakjes/lepels in te drukken (met emmer eronder om een natte zooi te voorkomen). Anders heb je kans dat de leidingen kapotvriezen! IJs zet namelijk enorm uit!
En dan maar regelmatig met emmers lauw water sjouwen. Het is wat meer werk, maar er zit nu eenmaal niets anders op...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:50

Tsjah, de winter komt eraan... De paarden staan niet aan huis, dus wij moeten nou ook gaan slepen met water... 's ochtends, 's middags en 's avonds. De drinkbakken zijn nou ook onbruikbaar, echt een ramp... Ik zou bijna een verwarming in de drinkbak willen installeren Tong uitsteken

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:26


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:46

Heb ik lekker geen last van Haha! . Ik heb electrische tracing geinstalleerd op mijn complete waterleidingen, dit zet ik aan als het vriest en houd de leiding op 5graden. Ik heb dit via mijn werk "versierd", ik denk dat als je het moet kopen het ongeveer 35euro per meter is. Maar wel heerlijk in de winter, geen gezeik meer met leidingen aftappen en emmers vullen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:48

een blok hout kan ook, maar als het flink vriest helpt dat ook niet meer

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:50

hmm ik moet gedwongen mn waterbak eruit halen omdat hij anders barst. Kheb gelukkig nu nog even geen ijs op mn waterbak, kzie de taferelen van vorig jaar nog steeds voor me (heen en weer gesjouw met emmers Boos! )

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:59

Finesse"]
[quote="naomi_s schreef:
en hoe doen jullie dat met automatische drinkbakken?


Waterleiding afsluiten, en het water er zoveel mogelijk uit laten lopen door de kraan open te laten staan en de drinkbakjes/lepels in te drukken (met emmer eronder om een natte zooi te voorkomen). Anders heb je kans dat de leidingen kapotvriezen! IJs zet namelijk enorm uit!
En dan maar regelmatig met emmers lauw water sjouwen. Het is wat meer werk, maar er zit nu eenmaal niets anders op...
[/quote]

Bij onze wei drinkbakken (automatische) spuiten we altijd de leidingen even door met de compressor (dat ding dat zo hard lucht spuit Haha!). Dan heb je zeker het grootste deel water eruit. En dan inderdaad met emmertjes sjouwen.

Onze stal drinkbakken (ook automatische) laten we open. We zorgen er gewoon voor dat het nooit vriest op stal. Dan zetten we zo'n warmte lamp op stal. Heerlijk als je van buiten uit de kou komt *LOL*

Trouwens, paarden in het wild drinken maar 2 keer per dag. 's ochtends en 's avonds (heb ik ook maar een keer gelezen). Dus misschien dat je ze gewoon maar 2 keer per dag kunt laten drinken. Of 3 keer. Dat doen wel meer mensen het hele jaar door.
Als er ijs op ligt, gewoon het ijs met een flinke stok hout doorslaan.
Dat openhouden met een bal/blok hout zal misschien wel werken als het een beetje vriest. Maar als het harder gaat vriezen en de bal gaat een keer rond, vriest die denk ik gewoon vast aan de rest.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:05

Vonnie84 schreef:
Trouwens, paarden in het wild drinken maar 2 keer per dag. 's ochtends en 's avonds (heb ik ook maar een keer gelezen). Dus misschien dat je ze gewoon maar 2 keer per dag kunt laten drinken. Of 3 keer. Dat doen wel meer mensen het hele jaar door.


Maar paarden in het wild hebben ten eerste vaak geen keus en ten tweede eten die geen hooi of bix !!
Ik vind het persoonlijk nogal erg sneu en behoorlijk ongezond om paarden slechts 2 maal per dag te laten drinken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:13

Bij de konijntjes gebruiken we in de winter druivensuiker.
Beetje in het flesje en klaar, bevriets niet meer.

Weet alleen niet hoeveel je bij een paardje zou moeten gebruiken.
Kilootje ofzo Verward

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:59

hopelijk krijgen ze van die druivensuiker niet nog meer energie want fabiola heeft er al genoeg van Tong uitsteken