Jullie mening over deze informatieve reclame

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Jullie mening over deze informatieve reclame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:57

Het volgende stukje tekst moet een professioneel stukje reclame/informatie zijn voor een manege (nou ja voor de (evt) klanten), het gaat over de les indeling:

Citaat:
Lesindeling.
We beginnen natuurlijk met de pony’s/paarden los te rijden.
Dat doen we door in een flink tempo te stappen en veel
figuren te rijden. ( Je moet dan veel sturen dus maken de pony’s /paarden hun hals en rug los. ) Dan gaan we ook in draf dezelfde oefeningen rijden ook om ze nog los te werken.
Dit stukje is voor iedereen gelijk ( beginners en gevorderden ).

De beginners moeten zich gelijk in de draf al goed concentreren
op correct sturen. Dat stukje gaan we dan verder uitwerken.
We rijden veel figuren waardoor ze hun pony/ paard goed in de
hand krijgen met het sturen. We doen ook vaak spelletjes ( met kinderen )waardoor je meer ontspannen op je pony/paard zit
en je leert er ook heel veel van. halthouden en daarna weer wegdraven en je gaat er ook beter
door opletten.

De gevorderden gaan zich daarna concentreren op het ‘aan de teugel’ rijden , door de pony’s paarden naar beneden te VRAGEN ! ( veel ruiters dwingen de paarden gelijk naar beneden en daar belemmer je een pony/paard heel erg mee) En doordat je een pony/paard aan de teugel rijd ( als je het tenminste in ontspanning rijd )
gaan ze hun rug (en achterhand ) ook beter gebruiken. De achterhand komt vaak niet gelijk mooi mee en ze willen ook nog wel eens over een
schouder weglopen en daar gaan we dan aan werken. Door oefeningen
zoals wijken, het schouderbinnenwaarts en achterwaarts te oefenen
maak je de achterhand en de schouders van een paard soepel
en daardoor gaat het hele rijden steeds soepeler.

Het hele paardrijden bestaat uit steeds weer herhalen, dat is voor iedereen gelijk. Veel overgangen rijden is ook heel belangrijk om de
pony’s/ paarden goed aan de hulpen te krijgen. Balkjes lopen is
een hele goeie oefening om meer bespiering ( vooral in de benen ) te krijgen en om balans in een pony/paard te krijgen.

Als we gaan springen moeten de pony’s/paarden heel
goed los zijn en de ruiters moeten sowieso goed kunnen sturen en de galop en de verlichte zit goed beheersen. We beginnen net zoals bij een dressuur les en daarna worden er een paar hindernissen neergezet.


Ik heb mijn mening er over al gevormd, maar ik wil jullie mening niet beinvloeden, dus mijn vraag, geef je mening over dit stukje tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:13

Ik vind het niet professioneel, veels te lang, en een paar steekjes onder water. Als het een reclamefolder moet zijn, kort en krachtig, en de lengte maar 1 of 2 alinea's. Dit is mijn mening.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:18

Voor een reclame folder is het inderdaad te lang. Maar ik vind het wel goed stukje dat er is geschreven.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:21

Ik heb het idee dat het geschreven is door een kind.
(en dan heb ik het niet over de taalfouten die ik her en der zie).
Zeer onprofessioneel.
Niet prettig te lezen.
Is het misschien een spreekbeurt van iemand uit groep 6/7? (ik sta zelf voor de klas en het ZOU kunnen)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:33

Ben het met de rest eens, veeeel telang stuk en geen pakkende zinnen of visies, die eruit springen en bij mensen in hun hoofd moet blijven hangen nadat ze het stuk hebben gelezen.

Ik mis een inleiding over het optomen, basis-uitrusting en algehele verzorging van paard en pony al hoort ook dit niet in een advt thuis, maar om in de stijl van deze te blijven kan dit er evt ook bij, het is naar mijn mening teveel op het rijden gericht (daar gaat het natuurlijk ook om, maar er zijn meer dingen die je als beginner moet leren, voordat je op een paard stapt).

het is veel intressanter om te vermelden op wat voor paarden./ponies er wordt gereden of dat er buiten de lessen om ook andere leuke activiteiten georganiseerd worden voor jong en oud en dat na de lessen gezellig een drankje kan worden gedronken, weet ik veel dat soort dingen, de accomodatie kan ook belangrijk zijn om te vermelden en als je naast een bos zit dat er met mooi weer lekker in het bos gereden kan worden, dat theoretische komt wel in lessen aan bod.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:42

Ik vind het instappen met een flink tempo beetje overdreven klinken. Ik heb er dan echt zo'n beeld bij van snel stappen. Verder is het wel infromatief, maar als het als reclame moet zijn is het idd te lang. Je kunt beter korte maar krachtige zinnen hebben.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:49

Ook ik vind het stuk te lang, ze gebruiken ook tevaak dezelfde soort zinnen, zoals 'dat is goed voor je paard/pony'. Er zouden ook meer dingen besproken moeten worden over de omgeving ed, deze advertentie berust maar op een ding.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:17

Ja het stukje is eigenlijk ook alleen gebaseerd op uitleg over de inhoud van de lessen, dus daar hoort dan weer geen info over omg. enzo bij. Het is vooral bedoeld om evt lessers een beeld te geven van de inhoud, opbouw en profesionaliteit van de lessen..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:44

ik ben het met de reacties hierboven eens, als ik dit ergens zou tegenkomen, zou ik niet de moeite nemen het te lezen.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:46

Inderdaad te lang, onprofessioneel, veel te veel taalfouten en niet makkelijk leesbaar.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:59

Ik vind het niet makkelijk lezen...
Bovendien is het te lang om klanten en geintereseerde te lokken.
Daar voor moet je iets hebben wat lekker kort is, gemakkelijk leest en toch het hele verhaal vertelt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:08

Te lang, kinderachtig, onprofessioneel, teveel taalfouten en veels te veel steken onder water naar andere maneges of ruiters die het in de ogen van deze manege niet goed doen. Ik vind t eerlijk gezegd 3 x niks... Lachen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:09

*volcano* schreef:
Ja het stukje is eigenlijk ook alleen gebaseerd op uitleg over de inhoud van de lessen, dus daar hoort dan weer geen info over omg. enzo bij. Het is vooral bedoeld om evt lessers een beeld te geven van de inhoud, opbouw en profesionaliteit van de lessen..


Maar als je af en toe een bosrit maakt is de info over de omgeving wellicht wel van belang.

Je kunt misschien ook vermelden of er gesprongen wordt binnen de lessen of dat dit om de week plaats vind.

Hoeveel ruiters er rijden binnen 1 les, is de bak propievol of niet

Wordt er veel groepsgericht lesgegeven of per individu.

ps: ik wil niet bedweterig doen, maar je moet je paard eerst ontspannen rijden en de achterhand eronder hebben voordat je aan de teugel wilt gaan rijden en niet andersom, ik mag hopen dat degene die dit stukje geschreven heeft niet degene is die les geeft.


misschien ook nog:

Hoelang duurt de les en wat zijn de kosten

Door wie wordt er lesgegeven, er wordt gesproken over de proffesionaliteit, dus mag je ook verwachten daat je les krijgt van een gediplomeerd en ervaren instructeur(trice) en geen meisje wat al een paar jaartjes op de manege rond loopt.

Echte inhoud zoals WAT je nu werkelijk doet in een les of WAAR aangewerkt wordt, dat zie je niet vaak terug in een advt, dus vraag ik mij af waar deze advt. voor is? voor een tijdschrift, krant, clubblad?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:16

Tja, ik vind het erg betuttelend en het is zeer slecht van stijl Laat staan de fouten, zowel in spelling als op het gebied van zinsbouw.
Ik word hier geen blije toekomstige kalnt van Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:26

Slecht geschreven, erg onprofessioneel.

Het meest storend vind ik dat het verhaal "rijtechnisch" voor geen meter klopt.
Als ze zo'n stukje schrijven, dan vraag je je toch af hoe er les gegeven wordt.
Mijn verwachtingen zijn niet bepaald hoog gespannen

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 22:40

cissie schreef:
ps: ik wil niet bedweterig doen, maar je moet je paard eerst ontspannen rijden en de achterhand eronder hebben voordat je aan de teugel wilt gaan rijden en niet andersom, ik mag hopen dat degene die dit stukje geschreven heeft niet degene is die les geeft.

Echte inhoud zoals WAT je nu werkelijk doet in een les of WAAR aangewerkt wordt, dat zie je niet vaak terug in een advt, dus vraag ik mij af waar deze advt. voor is? voor een tijdschrift, krant, clubblad?


Dat zijn dus precies ook de dingen waar ik meteen over struikelde, het hele stukje getuigt gewoon van onprofesionaltiteit en totaal geen verstand van zaken. En erg onprofessioneel geschreven, gelet op grammatica, taalgebruik en spelling.

Trieste is dat de schrijver van dit stukje een groot deel van de engelse lessen (er worden ook nog "western" lessen gegeven) onder haar hoede heeft, nóg triester is dat zij degene is die er qua lesgeven nog het meeste van brouwt. En die verantwoording ligt natuurlijk bij de manege houder, die eveneens geen verstand van paarden heeft, alleen van geld.. Scheve mond
De schrijver van dit stukje is overigens 16 jaar oud en heeft geen diploma's /certificaten voor lesgeven.
Jammer genoeg is het mijn zusje die er lesgeeft en ik wil haar niet afkraken, want ik weet hoe leuk ze het vind en hoe ze haar best er voor doet, maar het is gewoon onverantwoord. (gezien verzekeringen ed)
En mijn zusje kan best wel een beetje uit de voeten met het rijden, maar lesgeven is iets heel anders. (zoals dat verhaaltje van aan de teugel voor gevorderden.. ) En ze weet een paar leuke 'paarden-termen' maar in dit stukje word dat helemaal verkeerd uitgelegd, laat staan in de lessen.
De andere instruktrice die er lesgeeft zweert bij hulpteugels (in iedere vorm volgensmij) en vind het maar raar dat een paard nog niet 'aan de teugel' gaat na 5 minuutjes les.. (incl instappen..) (en daar komt nog bij dat het beestje net weer, na een zomer in het weiland, een paar dagen op stand stond en dus zo stijf was als t maar kon) (toen is ze er zelf trouwens op gestapt, maar met gezaag lukte het tot haar verbazing ook niet..)

Probleem is dat ze allemaal denken dat ze zo profesioneel bezig zijn.. En werkelijk verstand van zaken hebben. Maar goed wat doe je er aan?
Ik weet dat mijn zusje het leuk vind en haar best doet, dus ik laat haar maar in die waan, want ik heb ook geen zin haar negatief commentaar te geven, omdat ik weet dat ze dr best doet en het zo leuk vind, maar ja, wat wil je, welke 16 jarige zonder papieren komt nou te les geven op een manege? (en heeft meteen een groot deel van de lessen en andere activiteiten onder haar hoede?) Bijna nergens volgens mij!

Volgensmij word het stukje gepubliceerd op de website en waar ze het voor de rest voor gaan gebruiken weet ik niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:46

*volcano* schreef:
.....En ze weet een paar leuke 'paarden-termen' maar in dit stukje word dat helemaal verkeerd uitgelegd, laat staan in de lessen. .....


Die indruk had ik ook.
De klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt ? Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:53

uhhhhh ben een beetje stil...

Het is helaas een voorkomend 'probleem' bij meedere maneges, maar dit vind ik toch wel erg idioot, ja sorry het is je zusje, daar gaat het nog geeneens om, maar deze manegehouder(ster) die is wel heel onverantwoord bezig en denkt zoals je zelf al zei alleen aan geld, maar dat geld blijft neem ik aan niet binnkomen als je zo een manege runt dan komt er op een geven moment toch niemand meer?
of wonen alle dombo's in die omgeving?, lijkt me niet.

Een manege kan volgens mij niet alleen rondkomen van beginners (de klanten die dan waarschijnlijk blijven hangen),

ik vind het in en in triest, echt waar voor de paarden die op deze manege gereden worden.

Graag zou ik willen weten om welke manege het gaat, kan me voorstellen dat je dat nie via de topic wilt doen, maar via pb., want dit kan echt niet.

alvast mijn excusses dat ik wellicht overdreven reageer, maar ik kan hier zo verschrikkelijk kwaad om worden.
Dat gemutze pruts, grom

kun je ze niet een beetje helpen?, je ziet waar het aan schort dus dat is al een begin, toch?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 23:10

cissie schreef:

kun je ze niet een beetje helpen?, je ziet waar het aan schort dus dat is al een begin, toch?


Helaas is dat onbegonnen werk, iets aannemen zullen ze toch niet en eigenlijk is er geen postitief punt wat ik kan ontdekken aan het hele gedoe.
Ik weet eigenlijk niet eens zeker of ik het wel manege mag noemen, ik heb er ook grote twijfels bij of dat soor papieren wel inorde zijn.

En inderdaad de klanten die blijven hangen zijn de klanten zonder enige kennis op paarden gebied en die zweren natuurlijk bij de manege.
Ze hebben een website en daar hoef je maar 1 negatieve klank te laten horen of je krijgt gelijk alles over je heen. (Ik heb er overigens niks neergezet, maar er zijn meer die de situatie kennen en hebben er hun verhaaltje neergzet en kregen meteen de volle laag) En omdat nou irl te proberen, nee dank je!

Mn zusje moest eerst ook niks van de manege afweten, de behandeling van hun paarden en dan vooral van een tijdje terug was echt niet om aan te zien! Kreupele paarden liepen gewoon door in de lessen, anders kosten ze geld, en ach ja beginners zien toch niet wanneer een paar nou kreupel loopt. Maar nu mn zusje zulke 'verantwoordelijke' taken heeft daar komt er geen slecht woord meer uit over de gang van zaken daar.
(en zijn meerderen daar bij wie het zo ging)

Nou, blijkbaar is mn zusje het vergeten, maar ik niet, onze, nu mijn, pony heeft er een paar jaar terug ook als nood oplossing een tijdje op stal gestaan, nou mooi dus dat ie door de eigenaar van de manege een enorme angst heeft voor onbekende mannen, die hoeven niet meer in dr buurt te komen. (en dat in 2 en een halve maand tijd dat ze er stond!)

En zo kan ik nog uren door gaan, ik heb de hele gang van zaken vanaf het allereeste begin meegemaakt, van toen er nog 2 paardjes stonden voor de hobby van de dochter tot aan de manege met binnenbak en alles er omheen wat het nu is. En er zijn echt ontelbare dingen gebeurd die voor mijn doen niet door de beugel kunnen.
Ik had het aardig van me afgezet, want ik kon er toch niks aan doen, maar nu geeft zij er les en zit ik er ook weer middenin. Boos!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 01:15

Ben het eens met wat al eerder gezegd is ...

Half-Off-topic:
Hoe zit dat met aansprakelijkheid? Je zusje heeft immers geen diploma of iets dergelijks. Als er een keer iets flink mis gaat wie draagt dan de verantwoording? Is het de fout van de manege, de (onopgeleide) instructeur, of eigen risico?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 02:26

Informatie voor mensen die nog nooit eerder gereden hebben:

Lessen

We beginnen de les altijd met het 'losstappen'. Het stappen in het begin van de les is nodig, omdat de paarden eerst hun spieren op moeten warmen voordat ze aan het 'zwaardere werk' kunnen beginnen.

We eindigen de les ook altijd in stap. Dit is nodig, omdat de afvalstoffen die nog in de spieren van het paard zitten, op deze manier goed kunnen worden afgevoerd.

In de beginnerslessen besteden we veel aandacht aan de houding van de ruiter. Dit is heel belangrijk, omdat een goede houding de basis is van goed paardrijden. De ruiter maakt een begin met het leren sturen en rijden in stap, draf en later ook de galop. Daarnaast doen we af en toe spelletjes, waardoor de ruiter zich op een natuurlijke manier sneller op de paardenrug thuis zal gaan voelen.


Het dragen van een goedgekeurde veiligheidshelm is verplicht. Als u nog geen veiligheidshelm in uw bezit hebt, dan kunt u er bij ons eentje huren/lenen. Indien u nog niet in bezit bent van rijlaarzen, is het belangrijk om wat betreft de keuze van uw schoeisel met het volgende rekening te houden:

-de zool mag geen tot zeer weinig relief hebben
-er moet een hak onder de schoen/laars zitten

Hierdoor zijn standaard rubberen kaplaarzen ongeschikt om mee te rijden.


Dit lijkt mij al iets meer in de richting komen *LOL*. Het is leuk om iets over de lesopbouw van gevorderden te vertellen, maar voordat je het weet heb je een heel boek geschreven. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je les krijgt in de praktijk. Voor theorie zijn er in de boekhandel hele mooie en ook zeer goede boeken te krijgen.

Waarom wel voor beginners? Dan hebben ze vast een beetje een idee wat ze kunnen verwachten.

Als ik het originele stuk lees, vraag ik me trouwens ook af waar die manege nou helemaal mee bezig is...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 08:23

CCCCorine schreef:
-de zool mag geen tot zeer weinig relief hebben
-er moet een hak onder de schoen/laars zitten



Nou er rijden dus lessers gewoon met rubber laarzen en met kleren die levensgevaarlijk zijn mocht het er op aankomen..

Een cap is nog wel verplicht, maar rijd je vrij zullen ze er niks van zeggen als je zonder rijd. (ook niet van kinderen)

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:50

Ik wordt gek van al die (tussen haakjes)! Verder een aardig stukje in bijv. een infogids, maar in een reclamefolder wel wat te lang ja..

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:29

Ongeacht het aantal typfouten e.d vind ik dat ze het nog 'aardig' op papier weet te zetten voor een meisje van 16 jaar.

Begrijp me niet verkeerd, er zitten dingen tussen waarvan mijn haren overeind gaan, maar ze heeft er iig verder overna gedacht dan de gemiddelde ruiter. De meesten meiden van die leeftijd vinden het 'aan de teugel' rijden stoer en trekken net zolang totdat ze het voor elkaar hebben.

De insteek is dus goed bedoeld, dat het wat rommelig en onprofessioneel overkomt...........tja.........kan je perfect stukken tekst verwachten van iemand van 16 jaar?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 13:05

Dimple schreef:

De insteek is dus goed bedoeld, dat het wat rommelig en onprofessioneel overkomt...........tja.........kan je perfect stukken tekst verwachten van iemand van 16 jaar?



Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het gaat erom dat het 'reclame' voor een 'professionele' manege is. Van een goeie manege mag je wel meer dan dit stukje tekst verwachten.