Vragen over stalbedekking anders dan stro.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Vragen over stalbedekking anders dan stro.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 15:03

Ik gebruik zelf vividerm(hennepstrooisel) daar ben ik best tevereden over maar gebruikte altijd stro dus ben het niet echt gewend, ik haal elke dag de mest uit stal en natte plekken, en 1 keer per week haal ik er meer uit en gaat er minstens een pak bij.Maar t spul is elke dag toch beetje vochtig, ik laat de tsal elke dag goed doorluchten, is het normaal dat het iets vochtig is en wat gebruiken jullie???Alvast bedankt!!!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:58

Hoi, ik gebruik zelf biobase, dat is ook een hennepstrooisel. Ben opzich heel tevreden, mits je een beetje een schoon paard heb. 1 van mijn paarden is nogal een viespeuk, die poept gewoon midden in de stal en banjert het vervolgens lekker door de hele stal. Is niet echt makkelijk schoonhouden dan. Bij mijn andere 2 paarden haal ik gewoon dagelijks de mest eruit. De plekken waar ze plassen worden op een gegeven moment wel nat, ik haal het ongeveer 1x per week (soms 2 weken) eruit. Verder blijft bij mij de stal wel goed droog. Misschien moet bij de eerste keer instrooien wat meer gebruiken ??

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:11

zaagsel
vlas
turf
in de zomer zand (de winter is dit te koud vind ik)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:49

afgelopen jaar op zaagsel gestaan, beviel opzich goed maar met stro hebben ze net meer te knabbelen en heb je ook geen gezeur met mestafvoer. Dus nu staat ze weer lekker op stro.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:52

Baduh staat op zaagsel en stro. Door het zaagsel blijft het stro droger en word de grond minder nat. Hennep hebben we wel geprobeerd op stal, maar dat viel best wel tegen. Ik heb ook graag een lekker bedje voor Baduh, en ik vond dat daar wel erg veel hennep voor nodig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:09

Die van ons staan op vlas, gaat erg goed. Lekker droog, makkelijk te mesten (voor degenen die dat moeten doen Haha! ) en lekker warm. Ben er erg tevreden over.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:22

ik heb ze meestal op koolzaadstro staan, aan huis, en de rest staat op stro,
ik heb voor koolzaad gekozen omdat dat heeeel weinig mest oplevert, de mesthoop zie je gewoon elke dag slinken!
en het stoft niet, het pikt niet (zoals vlas), en het word niet zo hard (zoals hennep)
makkelijk te mesten , en eens in de week een half pak erbij (bij een schoon paard)
alleen wel prijzig...maar volgensmij niet duurder als zaagsel of hennep

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 19:28

Bedankt voor jullie reactie's!!!
1 van mijn paarden is ook niet echt schoon op stal en dat is idd. moeilijk uitmesten.Ze hebben een dikke laag maar toch blijft t iets vochtig, heb t gister nog bijna helemaal leeg gehaald, wie weet hier meer van???
Ik vind dit nml eigenlijk makkelijker dan stro ivm minder opslag en een minder grote mesthoop.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:32

Die van mij staat op vlas. Mijn ervaring is dat het erg afhankelijk is van het weer (buitenbox, dat moet ik er dan wel een bijzetten). 's ZOmers haal ik er dus veel minder uit dan 's winters.
Ik haal ook niet elke dag de natte plekken helemaal weg, meestal wel het ergste maar de onderlaag hoeft van mij echt niet helemaal schoon te zijn.
IK heb ook wel Hemparade gehad, en dat moest je volgens hen zelfs een beetje nat maken als je opgestrooid had.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:38

Vlas heb ik erg goeie ervaringen mee !

Samantha Lovers Splash

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:57

Vlas!!!
Heb mijn paarden jarenlang op stro gehad, toen zaagsel ivm verhuizing en weinig opslagruimte, maar toen heb ik 1x vlas gebruikt en ben helemaal enthousiast (na 2.5 jaar nog steeds) veel minder mest, altijd droge stal en lekker warm!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 20:09

Mist schreef:
Vlas!!!
Heb mijn paarden jarenlang op stro gehad, toen zaagsel ivm verhuizing en weinig opslagruimte, maar toen heb ik 1x vlas gebruikt en ben helemaal enthousiast (na 2.5 jaar nog steeds) veel minder mest, altijd droge stal en lekker warm!


Ik heb ook vlas las ik vandaag op verpakking, geen hennep, maar ik mest veel uit maar toch blijft het een beetje vochtig, snap er niks van???

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:29

moniquelucky"]
[quote="Mist schreef:
Vlas!!!
Heb mijn paarden jarenlang op stro gehad, toen zaagsel ivm verhuizing en weinig opslagruimte, maar toen heb ik 1x vlas gebruikt en ben helemaal enthousiast (na 2.5 jaar nog steeds) veel minder mest, altijd droge stal en lekker warm!


Ik heb ook vlas las ik vandaag op verpakking, geen hennep, maar ik mest veel uit maar toch blijft het een beetje vochtig, snap er niks van???
[/quote]

In de zomer mest ik uit zoals ik zou doen met stro (alle vieze plekken weg) in de winter maar ik een soort potstal (alleen de drollen dus) bij mij gaat dat echt perfect, ondanks het feit dat mijn ene paard van elke stal een zwijnenstal kan maken. Toen ze op stro stond kon ik bijvoorbeeld elke dag de stal helemaal leegmaken en 1 1/2 pak nieuw stro erin gooien. Nu met vlas gooi ik er 1 baal per week bij.