Hoe krijg ik ze in het stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe krijg ik ze in het stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:24

Wij hebben op stal een 2,5 jarige friese hengst en een 2,5 jarige KNPN merrie. Beiden in het veulenboek.

De kwpn merrie wil ik volgend jaar naar de stamboek keuringen brengen zodat ze in het stamboek opgenomen kan worden. Maar hoe gaat die procedure? Moet ik haar voorrijden/ voorbrengen/ losspringen? Ik heb echt gen flauw idee? Hoe moet ik me opgeven? Moet je voor een stamboekopname altijd een ibop-proef afleggen? Ze is nu rond de 1,62, is dat groot genoeg of is er een minimum stokmaat? Wie weet wat over de KWPN stamboek opname?

De friese hengst uit het veulenboek krijgen. Hoe gaat dat? Kan hij daar wel in komen zonder dat hij een goedgekeurde hengst is? Moet hij ruin worden om opgenomen te worden in het stamboek?

Graag zoveel mogelijk informatie Haha!

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:31

Misschien even contact opnemen met de stamboeken? Verward

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:52

ManonT schreef:
Misschien even contact opnemen met de stamboeken? Verward


Ja dat kan ook, maar zo kan je voor bijna alle vragen hier op het forum wel even een boek pakken en het opzoeken.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:36

Je kwpn merrie kan je volgend jaar opgeven middels formulier dat tzt (begin april) in In de Strengen komt te staan of via internet. Op de stamboekkeuring kan je je paard zelf aan de hand voorbrengen of laten doen. Daarna moet de merrie nog los bewegen en eventueel los springen.
Alles staat op www.kwpn.nl bij het kopje fokkerij. Zelfs met foto's hoe zo'n stamboekopname verloopt.
Dus toch zelf even verder kijken, ik ga het niet allemaal hier neerzetten. Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:07

En voor de friezen geldt een soortgelijke procedure
(en voor zover ik weet ben je niet verplicht om hem te laten keuren voor dekhengst).

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:18

Manda"]
[quote="ManonT schreef:
Misschien even contact opnemen met de stamboeken? Verward


Ja dat kan ook, maar zo kan je voor bijna alle vragen hier op het forum wel even een boek pakken en het opzoeken.
[/quote]

Ik bedoelde het niet verkeerd, maar ik denk dat je zo wel de meest nauwkeurige informatie krijgt...Omdat de meeste vragen op dit forum meerdere antwoorden kunnen hebben, is hier daarentegen maar 1 antwoord op. Vandaar dus Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 20:25

ManonT"]
[quote="Manda"][quote="ManonT schreef:
Misschien even contact opnemen met de stamboeken? Verward


Ja dat kan ook, maar zo kan je voor bijna alle vragen hier op het forum wel even een boek pakken en het opzoeken.
[/quote]

Ik bedoelde het niet verkeerd, maar ik denk dat je zo wel de meest nauwkeurige informatie krijgt...Omdat de meeste vragen op dit forum meerdere antwoorden kunnen hebben, is hier daarentegen maar 1 antwoord op. Vandaar dus Lachen
[/quote]

Weet ik wel Knipoog Dank je in ieder geval!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 20:29

Een friese hengst kan idd alleen stamboek worden als hij een goedgekeurde dekhengt word, en die kans is heel klein.
Een ruin kan idd wel stamboek worden met of zonder premie, en je kan met een 3 jarige hengst, wel nog meedoen aan de veulenboeksterhengstenkeuring.