Wederom scheren: hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 11:31

Ik ben van plan om dit weekend mijn paard te gaan scheren. Ik heb het nog nooit gedaan (behalve ooit eens de benen), en denk op zich dat het wel gaat lukken, maar ik zie het hoofd alleen niet zo zitten!
Hoe pakken jullie dit aan? Moet toch een beetje voorzichtig gebeuren. Nou heb ik gelukkig een braaf paard, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik. Maar gebruiken jullie bijv. ook een praam?

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:56

Lekker de wangen scheren en de rest gewoon laten zitten. Het paard vat echt geen kou op zijn voorhoofd, dus waarom zou je er wat aan veranderen? wat een moeite, wordt veelal niet eens mooi.

Maar eh... je hebt nog nooit geschoren? weet je wel zeker dat je weet waar je aan begint? het kan ook foei-lelijk worden hoor! Is er niet iemand die het wel eens gedaan heeft die je op weg kan helpen? het scheren is niet zomaar iets hoor!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 12:01

Er is idd iemand die me op weg helpt, want ik wel zeker niet dat mijn paard de hele winter voor l*l loopt Knipoog Dat komt helemaal goed!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 12:43

Inderdaad ik doe het hoofd alleen de wangen. Tot op de hoogte van de bakstukken zodat je met hoofdstel de overgang niet ziet. Niet je halster nemen want die bakstukken zitten over het algemeen lager en dat is geen gezicht, spreek uit ervaring.

Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst mijn eigen paard gaan scheren en op zich als iemand je op weg helpt is het niet zo moeilijk.

Probeer op een ruime lichte plaats (liefst daglicht) te gaan staan zodat je goed ziet of je geen kleine stukjes heb laten staan. Verder zoveel mogelijk lange halen proberen te maken dat is het mooist.

Nog een paard moeilijke plekjes vind ik :
- driehoekje bij staart maar na 1 keer is dat wel heel goed te doen eerst wat groot aanzetten je kunt het altijd kleiner maken.
- bij de achterbenen het kruintje van de heup naar beneden (haar gaat werkelijk alle kanten op)
- de voorbenen overgang naar romp ook wat lastig gepriegel en oppassen dat je niet kapot scheert omdat daar overtollig vel zit.
- Dekje op de rug
- Aanzet van de manen vaak zitten daar ook kruitjes.

Leukste stuk vind ik van het achterboven been zo de bil over tot aan het dekje mooie lange haal waar vaak veel haar vanaf komt schiet lekker op.

Verder trek zelf een hoogsluitende trui oid aan want anders heb je haar overal en dat JEUKT... Zorg dat je daarna of andere kleding hebt of gelijk naar huis kunt om onder de douche te springen, want het blijft kriebelen.

Veel succes het wordt vast mooi.