Rijden met dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Rijden met dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 21:03

Ik heb ooit eens een pony gereden die wanneer hij geschoren was echt helemaal ingepakt in de dekens zat. Hij kwam van stal af met drie dekens over elkaar en ik moest rijden (binnenbak anders was het te koud voor hem) met een uitrij deken en een zweet deken erover heen (met hals.) Als ie eenmaal een beetje opgewarmd was met stappen mocht de zweetdeken eraf en kon ik alleen met uitrijdeken rijden. Na een half uurtje mocht die er ook eventjes af (liever niet) en dan als ik ging stappen naderhand, zo snel mogelijk weer alles op en terug naar stal. Zelf vond ik dit een beeetje overdreven, maar aan de andere kant weer logisch als je je paard op stal zo dik in de dekens zet..

Rijden jullie ook met dekens? (als je paard geschoren is) Of alleen een zweet dekentje na de gedane arbeid? Of wanneer je niet de beschikking over een binnenbak hebt?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:12

mijn paard is normaal dun in de vacht,dus hopelijk krijgt ze dit jaar geen wintervacht en hoef ik haar niet te scheren,dus mocht dat zo zijn,dan stap ik haar alleen even in met zweetdeken,gaat erna de hele tijd af,en ga gewoon rijden enzo,todat ik klaar ben en met droogstappen gaat die er weer op.

als ik haar wel scheer,dan blijf de zweetdeken met rijden erop todat ik ga aandraven en dan gaat die eraf,en als ik klaar ben weer gewoon met droogstappen.
ja en idd met poetsen erna als het zadel erop ligt,gooi ik de zweetdeken erop,want ik moet dan nog me laarzen aandoen enzo,maar goed dat doe ik ook al als ze niet geschoren word.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:46

Ik heb een lichte uitrijdeken om heen (en, maar vooral) terug naar de les te stappen. We moeten langs een stuk bosrand waar het altijd vreselijk guur waait, en ik ga toch ook niet direct na een uurtje fitnessen in m'n zweterige T-shirt naar buiten? Hij heeft een dikke wintervacht, dus ik probeer 'm zo rustig mogelijk af te laten koelen. Als we thuiskomen gaat hij een uurtje op stal met fleece zweetdeken om, en dan gewoon weer (bloot) de wei in.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 18-10-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:59

Ik heb een waterafstotende uitrijdeken gekocht. Omdat ik in weer en wind rijd in een buitenbak.
Vorig jaar vaak met een losse deken over hem, maar dat is lastig.

Hij wordt geschoren, maar ga niet meer dekens gebruiken als de uitrijdeken. Alleen als het echt koud is, dan gooi ik een zweetdeken over. Meestal vriest het dan, en kan ik alleen stappen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:02

sl0wm0ti0n schreef:
Ik heb ooit eens een pony gereden die wanneer hij geschoren was echt helemaal ingepakt in de dekens zat. Hij kwam van stal af met drie dekens over elkaar en ik moest rijden (binnenbak anders was het te koud voor hem) met een uitrij deken en een zweet deken erover heen (met hals.) Als ie eenmaal een beetje opgewarmd was met stappen mocht de zweetdeken eraf en kon ik alleen met uitrijdeken rijden. Na een half uurtje mocht die er ook eventjes af (liever niet) en dan als ik ging stappen naderhand, zo snel mogelijk weer alles op en terug naar stal. Zelf vond ik dit een beeetje overdreven, maar aan de andere kant weer logisch als je je paard op stal zo dik in de dekens zet..

Rijden jullie ook met dekens? (als je paard geschoren is) Of alleen een zweet dekentje na de gedane arbeid? Of wanneer je niet de beschikking over een binnenbak hebt?


tjongejonge wat overdreven. ja sorry hoor, ben al helemaal geen dekenmens, en dit vind ik helemaal overdreven.....arm paardje om altijd met een deken om te lopen, nee doe ze dan een zewwtdeken om na het rijden en laat m lekker zn vacht houden.
tja ik ben dan ook haflingers gewend, maar eigenlijk alle paarden kunnen wel wat hebben (met geschoren paarden moet je natuurlijk wel voorzichtiger zijn) Maar dit vind ik echt overdreven

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:08

Overigens zodar hij warm gereden is, gaat de deken eraf. En die komt er pas weer op met uitstappen. Hij is geschoren en loopt dan in een buitenbak, dus wel prettig.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 11:40

als het heel koud is rijd ik Pris van begin tot eind met uitrijdeken. anders gaat die er na het los stappen vanaf en er weer op als ik klaar ben. Een hele deken vind ik niet fijn, want dan heb ik het idee geen grip op mijn zadel te hebben.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:32

Volgens mij vroeg ze het duidelijk specifiek voor een geschoren paard, dus waar al die reacties op slaan over niet geschoren paarden... Verward

Maar anyway, als die van mij geschoren is stap ik in met een zweetdeken, als het vriest soms ook nog de eerste draf. Dan gaat hij eraf en bij het uitstappen weer erop.

Ik rijd trouwens met een normale zweetdeken(vorig jaar met hals, dit jaar zonder), vind het wel fijn rijden en dan kan ik hem ook over m'n benen leggen Knipoog

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:37

In de winter stap ik m'n paard in en uit met wollen zweetdeken. Een geschoren paard dat slecht tegen de kou kan en/ of erg gevoelig is op de spieren krijgt ook nog een uitrijdeken op tijdens het rijden. Hoewel dit in de binnenbak niet persé nodig is. (ik rij bij voorkeur buiten, alleen als het echt regent stormt of vriest verhuis ik naar de binnenbaan)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:54

aan de ene kant is het wel logisch he, paardje staat ingepakt in de dekens op stal, moet dan plots zonder deken de koudere piste binnen,moet hm een uur in het zweet werken, en krijgt pas op stal weer alle dekens op, waar hij of nog veel te koud onder krijgt, of nog een uur staat na te zweten.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:05

Ik vind het nu nog niet extreem koud.
Ik heb nu alleen een dekne voor het overlopen naar de bak.
En het uitstappen.

Als het dadelijk nog kouder wordt ga ik met een uitrijdeken instappen en uitstappen.

Maar rijden doe ik er bijna nooit mee.
Alleen gedaan toen het verleden jaar zo extreem koud was.