als ik opstap...dan heb ik altijd..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

heb jij soms wel eens de bibbers als je opstapt?

ja
13 (9%)
nee
77 (56%)
soms
46 (33%)

Totaal aantal stemmen: 136


joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:29

lichter aaan op wat vooor n pony als ik een pony niet ken dan wel

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:12

ik heb soms de kriebels als ik op een vreemd paard ga zitten en als die dan heel groot is Knipoog .

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:25

Ik heb dus een verschrikkelijke hekel aan paarden die niet stil staan bij t opstijgen...ik vind dit ook regel 1 die ze moeten leren(heb er dus al eens naast gehangen,duurde mischien maar 20 tellen.... maar de nachtmerrie is voor eeuwig).
Mijn huidige paardje is altijd wat schrikkerig met het opzadellen en omdat hij flipt als je daarna direct opstijgt en ik ook flip als hij direct wil wegknetteren,....longeer ik hem even(bokt /springt maar zonder mij).
Hij relexed,ik relexed en geen probleem met opstijgen Haha!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:21

Op mijn eigen monstertje niet hoor. Hij breekt op vreemd terein de tent af als ik op wil gaan stappen en zodra ik zit is hij kip mak. Dan wil je wel graag gaan zitten.

Enkel bij paarden die er om bekend staan truckjes te hebben bij het opstappen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:22

Ik heb ook de kriebels bij vreemde paarden inderdaad, je weet toch niet hoe ze zijn of wat ze kunnen doen, maar als ik dan eenmaal zit en begin is dat ook wel meteen weg. Meer de kriebels vooraf. Ben een keer goed van een paard van een ander afgevallen denk dat je dat gewoon altijd in je achterhoofd houd!
Bij mn eigen paard heb ik nooit last van kriebels om te gaan rijden!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:26

Chiqa schreef:
nee zadelmak maken vindt ik ook spannend, is ook zo bepalend voor de toekomst van het beessie!
Ik kan er niks aan doen maar ik heb altijd een lichte bibber in mn maag...komt gewoon door die ene val, wat kan er nu met mijn merrie gebeuren, die rend er nooit vandoor, blijft dtilstaan doet hooguit een paar pasjes naar voren.....wat kan er dan misgaan he?


Dat heb ik ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 11:50

het was ook geen pretje bij mn vorrige paardm ik deed er soms een kwartier over om er op te komen, dan begon ie al half omhoog te komen en zelfs te grommen! Boos!
Ok draaide hij achteruit van je af, geen harden en ik heb op een gegevenmoement de moed opgegeven, ik vondt het te gevaarlijk, het paard was nog erg hoog ook...

Zucht hij had gewonnen maar dit was dan ook zo'n paard die je angst voelde, want als mn vriendin van 16 Verward opstapte, hup in een keer was er niks aan de hand maar ik ben ook niet zo lenig hoor moet ik eerlijk toegeven... Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:29

Heb soms gestemd maar eigenlijk geldt dat alleen voor een groen paard waar ik voor het eerst op moet. Wildvreemde onbekende knollen van onbekende herkomst met een vaag praatje erbij zijn ook wat minder. (hij is zadelmak... Jaja, heeft ooit in de verte een zadel gezien etc.) Bij doorgereden paarden nooit de bibbers tenzij er kopers ofzo langs de kant staan. Maar da's een ander soort bibbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 13:55

Bij paarden die ik niet ken, heb ik altijd een beetje de bibbers als ik erop moet stappen. Dan kriebelt het ook wel in mijn maag hoor!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 14:08

nee, tuurlijk niet, wie stapt er nou op een paard waar die de bibbers van krijgt,
als ik op een paardje zou moeten rijden die ik niet vertouwde, dan zoyu ik er eerst voor zorgen dat ik op de grond vertrouwd met hem ben, en er dan pas op gaan, maar ik stap zowieso niet op paarden die ik niet ken.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 14:29

alleen bij de jongere paarden die net onder het zadel zijn.
of bij het zadelmak maken.
en bij paarden die ik niet ken.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 15:26

Nee heb ik nooit, alleen als ik er net ben afgevallen en heel erg geschrokken, dan heb ik wel een bibber, maar dan bibber ik zowieso de eerste vijf minuten nog.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:09

Ik heb twee dingen meegemaakt, een paard dat er in galop vandoor stuift terwijl je er nog niet opzit en dan het besluit maakt je maar te laten vallen voordat ie nóg harder gaat gallopperen. En een paard dat stilstaat terwijl je gaat zitten en dan als je weg wilt stappen een gratis rodeolesje geeft....brrr. Dan hbe ik wel even trillende benen naderhand.

Maar deze ervaringen ( ontstaan door zadelpijn bij paard) hebben me wel geleerd dat stilstaan heeeeeel belangrijk is in de opvoeding.

Blizz stapt nu nog wel eens weg terwijl ik nog niet zit...hij wil gewoon graag lopen, maar dan pak ik hem gelijk terug en zet hem in zijn achteruit en laat hem lekker even staan.

Ik heb de tip gekregen om gewoon eens naar Blizz te gaan en het zadel erop en een half uurtjes stilstaan doceren en als hij braaf was gewoon weer afzadelen en niets meer met hem doen... Die tip heeft gewerkt voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:00

dapperdier schreef:
Ik heb de tip gekregen om gewoon eens naar Blizz te gaan en het zadel erop en een half uurtjes stilstaan doceren en als hij braaf was gewoon weer afzadelen en niets meer met hem doen... Die tip heeft gewerkt voor ons.

he goede tip van je alleen als je een fris paard heb werkt het volgens mij alleen maar avrechts..
Die roderoprijktijken heb ik ook genoeg meegemaakt, en die binners lijken of ze wel altijd in me zijn gebleven, verder ben ik nergens bang voor! Allen het opstappen en iedere keer is het weer een diepe zucht van opluchting als ik zonder kleerscheuren weer lekker in mn zadel zit! Haha!

Wat ben ik ook een trutje he??

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:36

Nee
Eerder dat ik me zorgen maak OF ik er wel op kom Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:51

Feetje schreef:
Nee
Eerder dat ik me zorgen maak OF ik er wel op kom Tong uitsteken


He feetje heb je dan zo'n hoog paard? Bloos!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:47

Chiqa"]
[quote="Feetje schreef:
Nee
Eerder dat ik me zorgen maak OF ik er wel op kom Tong uitsteken


He feetje heb je dan zo'n hoog paard? Bloos!
[/quote]

Nee, dat niet.
Maar soms krijg ik de slappe lach als ik m'n voet in de beugel zet en dan kom ik er niet meer op Tong uitsteken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:59

Echt alleen als ik op een paard stap wat ik niet ken. Dan vraag ik ook altijd of ze het paard vast willen houden.

Zelf vind ik het heel belangrijk om ook te trainen op stilstaan bij het opstijgen. Ook in drukke en paniekachtige situaties.
Op zich werpt dat best wel vruchten af, een paar dagen echt 10 keer achter elkaar opstappen, ook als er paarden in de wei rennen, door de bak galopperen etc.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:28

haai

ik heb het idd wel eens als ik een paard niet zo goed ken of er idd nog nooit op heb gereden je weet tenslotten niet wat ze allemaal gaan doen. maar dat draai vind ik niet egt een probleem tis alleen vreselijk irritant. je moet gewoon mee draaien stoppen ze meestal vanzelf wel

groetjes

lola_lovster

Berichten: 318
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: glanerbrug ligt bij enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:54

eigenlijk niet maar wel als ik op een nieuw paard srap waarvan ik weet dat ie wild is dan heb ik toch wel zon bbber gevoel maar ook weer die kick Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:20

en het blijft verdomde leuk he dat paardrijden....dus opstappen zal je wel moeten!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:58

die van mij loopt al weg nog voordat ik erop zit!!! niets helpt!!! ik haat dat.... maar ben er niet bang voor....

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:11

Bij mijn eigen paard absoluut nooit. Ik heb 'm netjes opgevoed en geleerd dat ie stil moet staan als ik opstijg. Dat doet ie dan ook netjes. Als ie erg klierig is en alsnog wegstapt ga ik zitten en laat hem 2 passen achterwaarts gaan. Maar dat komt zelden voor.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 22:52

Bij sommige paarden voel ik wel wat spanning als ik ero stap.
Maar dat komt dat ik meestal jonge en probleem paarden rij waaran je nooit weet wat ze gaan doen.
Gezonde spanning noem ik da het houd je scherp.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 00:19

In principe heb ik nergens last van, maar ik ben m'n "olifant" nu toch wel aan een opstap-training aan het onderwerpen. Als ze zo groot zijn, dan moeten ze wel blijven staan, anders kom ik er gewoon niet op.
Mijn kleine merrie was eerder ook weleens lastig, maar die heb ik het geleerd met een handje voer (als ik opgestapt was).

Ik heb eens gehad met een haflinger dat ie al galoppeerde toen ik er nog niet echt op zat (had m'n been nog niet overgezwaaid). Dat heb ik toen nog maar alsnog gedaan. Het zag er blijkbaar wel erg grappig uit, want m'n instructrice had grote lol.....maar ik heb gelukkig geen trauma oid, hoewel ik me dat wel goed kan voorstellen als je een slechte ervaring hebt.