Wie laat zijn paard mbv DNA registreren ipv Chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 13:47

Zomaar een onderzoek hoeveel paarden en nou eigenlijk voor DNA gaan ipv Chippen. In mijn omgeving zijn dat er toch al zo'n 10 stuks. Wie nog meer???

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:17

Ja maar DNA is al veel duurder hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:26

Hoe werkt dat nu eigenlijk precies? Zoals ik het begrepen heb, is dat ik een officieel bezwaarschrift in moet dienen bij de NHS, en dan iedere keer dat ik gedontroleerd wordt een DNA-onderzoek moet laten doen à 350,-. Op die manier "dwingt" de NHS je dus om toch maar te laten chippen, wat veel goedkoper is.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 14:45

Hmmm, die discussie heb ik al eerder gehad. LEZEN en doorvertellen is zo moeilijk, geen wonder dat er steeds vreemde verhalen in de wereld komen.

Ten eerste. Ik weiger mijn paard onnodig risico te laten lopen door het implanteren van een chip. En aangezien DNA absoluut veilig is voor mijn paard is dat de enige overgebleven optie. Helaas wel wat duurder, maar dat heb ik ervoor over.

Ten tweede. Het spookverhaal over bedragen, hieronder een citaat van de brief van de NHS:
Kosten voor vastleggen DNAprofiel zijn als volt:
1e paard ƒ 265,=. elk opvolgend paard op zelfde adres ƒ215,=. Controle op wedstrijd kost ƒ150,= en contro-expertise ƒ200,= als blijkt dat de eerste check niet goed was. En ga je ervan uit dat je niet fraudeerd dan is het per controle dus ƒ150,=.

Ten derde. Hoe te handelen:
Je stuurt aangetekend een brief naar de directeur van de NHS met de mededeling dat je bezwaar hebt tegen het chippen. Wel goed bezwaar onderbouwen, b.v. geweetensbezwaar (geloof bv of onaanvaardbare en niet geteste risico's van chippen). Je krijgt dan een brief terug met de procedure en de kosten (zie hierboven) waarna je schriftelijk aangeeft ermee accoord te gaan. Je krijgt dan een brief waarmee je kan starten totdat je daadwerkelijk DNA bent geregistreerd.

Nog meer vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:49

Ik heb mijn paard laten chippen maar ik ken wel een stuk of 20 paarden in mijn omgeving waarvan de eigenaren hebben besloten voor een DNA onderzoek te kiezen.
In de topsport kom je trouwens bijna niemand tegen die zijn paarden laat chippen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 14:54

En dan de NHS maar klagen dat niemand DNA doet!!!!!!! Goed zo, meer DNA klanten zijn nodig, dan kan de prijs wellicht weer dalen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:10

wij lieten onze paarden chippen. Door het AVS werd niet geloofd dat Voltrack Voltrack was, en toen moest hij daarboven op nog eens DNA geregistreerd worden. Ik weet niet wie dat uiteindelijk betaald heeft, maar goed.
Bij ons hebben ze geen last van de chip (niks gemerkt), er zijn zat mensen die zich laten piercen, tattooeren oid. Ik heb alleen gehoord dat zo'n ding gaat zwerven, maar goed.
Ik ken ook niemand die DNA laat doen.

Wat nog wel tégen chips pleit is dat er in elk land een ander registratie systeem is, als je dus met je NL chip in Frankrijk komt kan het best zijn dat ze m niet kunnen lezen. Het is dus vreselijk slecht geregeld...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:14

Eleonoor, dit is niet om je af te zeiken maar WAAROM ben jij tegen chippen?

iK heb mezelf der nooit echt in verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:20

Bij Nescio zit ie er al in, maar bij volgende paarden wil ik de optie graag openhouden. 150,- per keer klinkt iig al beter dan 350,-

Steef: er wordt een chip geïmplamteerd in een van de allerbelangrijkste spiergroepen van een sportpaard. Lange termijn effecten zijn niet bekend. Nederland is het enige land dat chippen ook daadwerkelijk heeft doorgevoerd, de Duitse bond is er oa om veterinaire redenen (lange termijn effecten onbekend) van afgestapt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:32

en als je gaat trainen wat gebeurd en dan? want spieren veranderen natuurlijk constant. Of is dit nou juist wat niet bekend is?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 16:01

Bij navraag bij Virbac, leverancier van de chips, bij hun veearts, bleek dat naar veranderingen van spierweefsels bij paarden nooit onderzoek naar is gedaan!! Eng maar waar. Omdat het bij de katten en honden goed gaat zal het ook goed gaan bij paarden..... Maar juist bij katten en honden is zwerven van chips geen uitzondering.
Het was door die veearts aannemelijk gevonden dat er mogelijk spierontstekingen ontstaan tgv chips omdat spierweefsels in volume toe en of afnemen.

Let wel op, chippen is op jou eigen risico, dus gaat het later mis (bv tgv spiervolume veranderingen) dan ben jij de klos! Paard weg...... Er zijn al paarden afgemaakt tgv chippen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:10

Jur is wel gechipt maar ik heb Razinda nog steeds niet laten chippen. Ik wacht nog zo lang mogelijk want het idee staat me helemaal niet aan. Maar als DNA zo duur is, is dat voor mij gewoon niet haalbaar.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:17

Citaat:
Op 2001-10-08 16:01, schreef Eleonoor:
Er zijn al paarden afgemaakt tgv chippen.


Ja dat hoor ik dus met regelmaat alleen niemand heeft zijn paard persoonlijk laten afgeven het is altijd de zus van de broer van de neef die met een vriendin mee was.
Ken jij mensen die persoonlijk hun paard afgemaakt hebben vanwege een chip?

Die van mij heeft al 3 jaar de chip op dezelfde plek.
Ons stamboek en ook het IHW en nog een aantal stamboeken meer chippen de veulens bij stamboek opnamen.
Mijn veulen is niet gechipt wel DNA geregistreerd als ze groot is zal ze ookwel gechipt worden(tenzij de verplichting er niet meer is want ze is ookal DNA geregistreerd voor diefstal)
Ik heb haar bewust niet laten chippen ivm met de groei dan veranderd er zo extreem veel in die spiergroepen.. jeweet maar nooit

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:23

Hoi,
mijn Fjord is zowel DNA getest als gechipt.
Hij heeft geen last van zijn chip.
Tja, en wat er beter is?
Dat is ook persoonlijk denk ik.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:43

Tja Zep, t klinkt beter maar...chippen is fl. 65,-, DNA is dus bij check minimaal fl 150. Als je tien keer wordt gechecked ben je al minimaal 1500,- verder....misschien dat die topsporters of meer geld hebben of meer macht, omdat organisaties willen dat ze komen rijden.
Ik heb 3 paarden gechipt en ken veel gechipte paarden, geen een heeft nog last. Niet dat dat alles zegt...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:32

Al onze 20 pony's en de 2 paarden zijn ook gechipt. Helemaal geen problemen. Wij chippen bij het I.H.W. al een paar jaar en we hebben nog nooit problemen gehad.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:52

Hier hoeft die onzin lekker niet gna gna! Zo mijn paardjes zijn veilig. Naast de redenen die Eleonoor opnoemt heb ik sowieso een hekel aan dingen uitvoeren die je opgedrongen worden. Helemaal als er ook nog es een keer chantage in het spel is. Bovendien vind ik het waanzin ten top dat je er nog zelf voor kunt gaan betalen ook.