deken tijdens transport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 12:21

Vanmiddag gaan we onze nieuwe pony ophalen. Het is ongeveer 1,5 uur in de trailer staan. We hebben hele gave transportbeschermers en (mode...) bijpassende winterdeken gekocht. Moet ik die winterdeken al tijdens het vervoeren omdoen i.v.m. wind door de trailer heen en het zweten van de pony?

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:24

Dan zou ik een zomer of zweetdeken opdoen, winterdeken lijkt mij zo warm, gaat ie extra zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 12:37

Nee joh, geen winterdeken, dan smelt 'ie! In de trailer staat 'ie uit de wind, en waarschijnlijk is 'ie toch een beetje nerveus.
Dun zomerdekje, of nog liever een goed zweetdekentje.
Onze paarden vervoer ik momenteel nog zonder deken, alleen op de terugweg met dun (zweet-)dekentje. De wind voelt fris aan, maar de temperatuur is nog te hoog voor dekens op de wagen!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:06

Ik vervoer Jurga vaak ook gewoon met een zweet of zomerdeken. Die maakt zich toch al redelijk druk, dus een winterdeken is veel te warm. Haha! Maar wel zo goed als altijd MET deken aangezien ik niet de kans wil lopen op beschadigingen ergens. Haha!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:12

Ik doe hem pas tijdens het vervoer een deken op als hij dat op stal ook heeft. Paarden hebben het meestal snel warm op de trailer en het is onzin om ze daar te laten staan zweten, dan wordt ie juist ziek!

Denk erom met die beschermers, als hij dat niet gewend is kun je er meer schade mee aanrichten dan goed mee maken. Maak ze goed vast en controleer het onderweg nog een keer of ze nog goed zitten en het paard het niet te koud of te warm heeft.

Bij twijfel kun je beter een keer extra stoppen dan met een onderuit gegeleden of met een voorbeen over de stang hangend paard doorrijden.

Klinkt wel heel dramatisch als ik het teruglees, maar er gebeuren best veel akelige dingen tijdens het vervoer en het verblijf in een stilstaande trailer/vrachtwagen.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:22

ik heb queen al wel winterdek op tijdens het vervoeren... maar queen heeft al dag en nacht winterdek op die zit zo dicht inde vacht.... volgende week wordt ze geschoren waarschijnlijk dus dan moet het sowieso maar als die nog geen dek op heeft zou ik gewoone en zweetdek of zomerdek erop leggen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:27

tijdens vervoeren is een wollen of fleece zweetdeken eigenlijk beter nu.het is nog niet echt koud.tegen de wind kun je beter het zeil achter dicht doen in de trailer.stop ook onderweg twee keer om te kijken of je paardje wel goed erbij staat.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:36

Ik zou het zeiltje achter niet dichtdoen, het wordt dan heel snel benauwd en te warm in de trailer.
Als de pony een lekkere vacht heeft zal hij het met dit weer niet koud hebben op de trailer.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:30

Ik gebruik in de trailer altijd een deken. In de zomer een katoenen zomerdeken en in de winter wollendekens. Maar nooit staldekens (met nylon) daar gaan ze sneller onder zweten als ze zich druk maken. Als het koud is gebruik ik gewoon meerdere wollen dekens.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:41

Ik zou ook een zomerdekentje op doen. Die koop je hier (zo n juten dekentje) bij de ruiterzaak voor F25 gulden. Anders een zweetdekentje.
Maar doe aub niet t zeil dicht, lekker frisse lucht is belangrijk. Party!!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:24

hoi,

Nee, geen winterdeken veel te warm! maar een zomerdeken of zweetdeken zou ik wel doen.
Veel plezier met je nieuwe pony!

-x- Daphne

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 18:01

Ik gebruik alleen winterdekens in de trailer als hij geschoren is. (gelukkig dus al jaren niet meer) Anders heb ik hem onder een fleece deken, als het kouder wordt een wollen zonder hals, nog kouder een wollen met hals en als het vriest of zo, de halsdeken met de fleece eronder. Alles moet dus kunnen ademen in de trailer, anders zijn ze idd zo bezweet.