Verzorging voor en na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Takkie

Berichten: 44
Geregistreerd: 14-10-03

Verzorging voor en na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 14:47

Ik ben benieuwd hoe jullie je paard/pony verzorgen voor en na het rijden.
Ik zie sommige mensen op stal het paard uit de stal halen en het zadel erop gooien en het hoofdstel en dan wegrijden.
En er zijn ook mensen die van te voren eerst het hele paard zowat gaan wassen óf minimaal een uur gaan poetsen en alles erop en eraan doen; bijvoorbeeld: hoevet, staart + manen uitpluizen en bandages omdoen.
En na het rijden dan zijn ze er ook wel minimaal een uur mee bezig, want dan gaan ze ook nog elke keer het tuig helemaal invetten, de hoeven schoonmaken + invetten etc.

En de "haastige" mensen die zadelen af en zetten het paard zo weer in de stal.

Ik ben benieuwd hoe jullie "ritueel" is voor en na het rijden.

Ikzelf ben denk ik ook wel wat overdreven, ik wil ook altijd dat mijn paard goed gepoetst is en de staart uitgeplozen en mijn tuig mooi schoon is. Poetsen doe ik altijd ook erg lang over. Maar ik vind dat gewoon leuk om te frutsen met het paard (weet niet of het paard dat ook zo leuk vind Verward )

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:54

Voor het rijden:
Borstelen, manen en staart borstelen met babyolie, hoeven uitkrabben.

Na het rijden, evt. spons erover met warm water of alleen deken erop, igt eraan hoeveel het paard gezweten heeft. Daarna even afborstelen, hoeven uitkrabben en wat lekkers. En weer de wei/de stal in

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:01

Hey,

Ik haal Chubby altijd ruim op tijd binnen, zodat ze minstens een uur voor het rijden haar brok heeft kunnen eten.

Hoe lang ik borstel is een beetje afhankelijk van hoe Chubby eruit ziet voor het rijden: is ze erg vies dan borstel ik dus langer dan wanneer ze niet vies is... Ze staat nu gelukkig met deken, dus het vieze valt wel mee (een voordeel van de winter). In de zomer wil ik haar nog wel eens uitgebreid wassen voor het rijden.

Dan opzadelen, rijden, afzadelen, zweetdekentje erop in de winter (afspuiten in de zomer), wat lekkers (muesli meestal), even hangen in de kantine, spulletjes opruimen, zweetdekentje af (in de winter dan he, in de zomer gaat ze dan terug de wei in), en als laatste de andere deken op, nog een laatste knuffel en dan *zwaaizwaai*....

Groetjes!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:03

eerst lekker poetsen voor het rijden
niet elke dag wassen en in de winter helemaal niet
wassen, hoeven (niet elke dag invetten)
borstelen etc etc soms zelfs voor
het rijden nog even los gooien in de winter.

daarna lekker los rijden en dan 'echt' rijden na het rijden
lekker uitstappen 10/20 minuten ligt eraan.

daarna lekker nog een beetje masseren , na borstelen, hoeven
nakijken en nog doen indien nodig (alleen krabben)
hij krijgt ook altijd muesli na het rijden, en dan in de winter zn
dekentje om

ik mest altijd voor het rijden

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:09

ik haal voor het rijden het ergste vuil eraf. na het rijden ga ik poetsen, af en toe benen wassen, hoefjes vetten, en tutten. ik zorg wer altijd voor dat er een schoon paard op stal staat. en ik rij ook op een schoon paard weg.... geen gele pisvlekken op de benen enzo.... ik ken een aantal mensne zie zzadelen op rijden weg en zadelen af.... waarom heb je dan een paard? je moet toch ook voor het beestje zorgen... als je alleen wil ridjen moet je maar naar een manege gaan en geen eigen paardje hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:18

Ik leg eerst alle spullen die ik nodig heb bij de poetsplaats. Vervolgens doe ik Okki's halster om en krab z'n hoeven uit op stal (is verplicht). Ik loop met Okki naar de poetsplaats, bind hem vast en poets hem. Aan de staart en manen doe ik bijna nooit wat, aangezien van uitpluizen veel haren afbreken. Hoeven invetten doe ik trouwens nooit, dat heeft hij niet nodig. Vervolgens ga ik opzadelen, daarna breng ik de poetskist terug naar de zadelkamer en trek ik m'n laarzen aan. Dan doe ik het hoofdstel om.

Na het rijden zadel ik hem eerst af, borstel waar het zadel en het hoofdstel hebben gezeten en spuit ik z'n benen af. Als het echt warm is, dan spuit ik hem helemaal af. Vervolgens zet ik Okki in de wei of op stal en ruim ik alle troep weer op.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:32

ik ben zo'n muts die het poetsen meer ziet als schoonmaken, het is een goede massage en je hebt een leuk contact met je paard.

Ik ga voor het rijden:
hoevenkrabben, manenkammen (tja Fjord he), rossen met een harde ronde ros, (in de rui periode ook nog met de rubberen ros), harde borstel, zachte borstel dan gaan we opzadelen...
Na het hoevenkrabben, ff de zooi op een hoopje vegen en opruimen, natuurlijk...

Na het rijden krab ik nog een keer de hoeven uit en haal er nog een keer een borstel over het lijf heen...
Eventueel afsponzen/ afspuiten...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:35

Voor het rijden poets ik altijd erg grondig. Ook hoeven uitkrabben en de manen en staart ontdoen van viezigheid. (de staart kam ik niet, alleen een keer met de zachte borstel er overheen, dan houden ze nog wat haar over Tong uitsteken)

Na het rijden spuit ik altijd de benen af en een keer over de singelplek. de rug even met een spons na dat ik flink uitgestapt heb. Dan maggie lekker zijn stalletje in Lachen

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:47

Voor het rijden: strootjes uit staart, 3 borstels, hoeven uitkrabben, hoofd poesten. Beenbeschermers uitborstelen en opzadelen. Even beentjes strekken.

Na het rijden: afzadelen, harde borstel, deken en wat lekkers.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:05

Ik pluk mijn paard uit het land, haal er snel een borstel overheen zodat ie op de belangrijkste plaatsen schoon is en de meeste drek eraf is. Hoefjes krabben en dan gooi ik het zadel erop en ga ik rijden.
Na het rijden haal ik alles er weer af, borstel ik het ergste zweet weg en kriebel ik even onder haar hoofd en achter haar oren en gooi ik haar het land weer in.
Ik heb dus niet zo lang nodig. Kan ook niet, zoveel tijd heb ik niet altijd. Als ik dan wel eens extra tijd heb en het zonnetjes schijnt lekker dan neem ik de moeite om haar van voor naar achteren helemaal door te borstelen, uit te pluizen en schoon te maken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:32

Verschilt nogal van mijn bui en die van het paard.
De ene keer haal ik er een borstel over, zadel op, en rijden maar.
Andere keer sta ik uitgebreidt te poetsen.
Na het rijden op adem stappen, afzadelen, eventueel zweetdeken op, pootjes afspuiten en op stal. Als de deken eraf gaat meestal nog even een borstel erover, vind het zo'n knullig gezicht om je paard met van de vacht als dakpannetjes te laten staan

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:34

Ik pak altijd eerst alle spullen, daarna borstel ik en krab de hoeven uit.
Na het rijden spullen eraf en de bak in! Het heeft geen zin om met onze viespeuken nog een borstel na te doen! Als een pony nog erg nat is dan wrijven we hem droog en mag daarna lekker een zandbad nemen!

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:37

bij mij is het soms wat verschillend.
Ten eerste hangt het er vanaf hoeveel tijd ik heb. In het weekend zoiezo meer tijd.
Ten tweede hangt het er vanaf of hij in het land staat of in de stal.
Als hij in het land staat haal ik alleen met een harde borstel het ergste vuil weg bij het zadel en natuurlijk hoeven krabben. Anders haal ik z'n huidvet weg, en dan krijgt hij het koud! Ik doe ook altijd voor beschermers om.
Als hij op stal staat poets ik hem meestal wel lang. Ik vind het leuk en hij vind het lekker. En beschermers omdoen natuurlijk
Na het rijden doe ik meestal niet veel meer. Dan hoor bij die mensen die afzadeld en op stal zet (of in het land) Oja, hij krijgt eerst nog z'n eten! *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:40

Ligt net aan mijn bui, maar als ik wat doe is het altijd functioneel. Mij zal je zelden (zeg nooit nooit) zien tutten om het tutten.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:43

Voor het rijden mesten, dan staat ie lekker in de bak met z'n vriendje om ff te rollen. Dan uit de bak halen, lekker poetsen, hoe lang hangt af van hoe vies ie is, ik wil wel dat ie goed schoon is maar pluis meestal zijn staart niet uit en ga hem ook niet wassen. Wel ff manen kammen en natuurlijk hoeven krabben. Dan zadel erop, lekker rijden.

Na het rijden in de zomer zadel ik hem in de bak af zodat ie nog ff lekker kan rollen enzo, eigenaar haalt hem dan 's avonds binnen. In de winter nog ff opgedroogde zweetplekken eraf poetsen, als ik buiten gereden heb nog ff hoeven krabben en dan terug op stal met deken, als ie zweet eerst ff zweetdeken en eigenaar verwisselt dan de deken als ie droog is. Spullen opruimen, niet helemaal invetten ofzo, dat doe ik eens in de zoveel tijd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:19

Sjuimpje schreef:
Ligt net aan mijn bui, maar als ik wat doe is het altijd functioneel. Mij zal je zelden (zeg nooit nooit) zien tutten om het tutten.


Dus jij zal nooit zomaar ff zeggen van goh, nou heb ik zin om Ozep (bijv.) eens lekker te poetsen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:21

voor en na het rijden precies hetzelfde: uitgebreide poets- en knuffelbeurt... Lachen

Banjer en ik genieten allebei van het getut... en dat is aan het rijden te merken... als ik eens minder heb getut is ze wat meer saggo... Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:46

Ivanka vind poetsen heerlijk, voor het rijden is het echt een uitgebreide poetsbeurt en nu ze weer wat langer in dr haar komt, is het na het rijden ook weer feest voor dr... Even al het opgedroogde zweet eruit poetsen, wel zo lekker voor haar Lachen
In de zomer deed ik haar na het rijden altijd afsponsen, maar ja... daar is het nu VEEL te koud voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:49

Ik poets bijna nooit voor het rijden, wel heel uitgebreid daarna. Mijn paarden staan dus schoon op stal dus ik kan zo het spul erop doen en wegrijden. Als ze erg gezweet hebben worden ze helemaal gewassen na het rijden, en dan gepoetst met dekens wisselen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:49

Als we Flanna van stal halen krab ik eerst haar hoeven uit.
Vervolgens haal ik de deken eraf en ga ik haar lekker borstelen van top tot teen. Manen uitpluizen en staart (niet iedere dag).
Dan wordt ze opgezadeld en gaan er rijden. Eerst goed warm stappen en na afloop ook minstens 10 minuten uitstapen.
Op stal eerst haar zweetdeken om en haar sokken op mok controlleren.
En als we buiten hebben gereden kijk ik ook altijd haar hoeven na.
Dan gaat ze even haar box in lekker hooi eten.
Als ze uitgezweet is krijgt ze weer haar gewone deken om en doen we nog wat nekspieroefingen met een appel of wortel.
Nog even kroelen en weer lekker haar box in.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:00

Voor het rijden krijgt ze altijd een goede poetsbeurt, als ik veel tijd pluis ik de staart ook uit en zo, maar meestal is het rosborstel, harde, zachte en hoefjes krabben.
Na het rijden is het verschillend. Heeft ze gezweet dan zweetdeken op en daarna zweet wegpoetsen. Zijn de benen vies dan afspuiten zoniet dan gewoon een zachte borstel even hoefjes uitkrabben en weer op stal/wei.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:05

ligt bij mij ook een beetje aan mijn bui, maar meestal poets ik voor en na het rijden en zorg er gewoon voor dat ze er netjes uitziet en schoon is

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:10

Ik doe het gewoon normaal en wat nodig is, niets meer, niet minder: Hoeven uit krabben, 1 tot 4 borstels er over heen(ligt er hoe hij eruit zien en/of hij verhaard Haha! ) en nog ff de manen kammen. Na het rijden alleen als hij bludder poten heeft, die ff afspuiten en afdrogen(mok gevoelig) en dan dekentje erop, klaar! Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:14

ik kom daar,altijd eerst mickey van de wei plukken Haha!
dan deken af,mickey helemaal poetsen (altijd netjes dat ze glimt,doet ze altijd al maar goed Haha!) manen en staart insprayen en uitborstelen enz.
ik ben meestal met poetsen haast een half uurtje bezig. (of 20 minutjes ofzo als er modder in de wei is doe ik de hoeven even afspuiten) dan de peesbeschermers+strijklappers en anders bandage's om.
dan shabrak,zadel erop,singel eraan,singel vastmaken,stijgbeugels eraan Haha! dan mijn laarzen aandoen en handschoenen aan,en dan pak ik mijn hoofdstel die doe ik om,pak de zweetdeken en loop naar de bak Haha!

als ik terug kom doe ik eerst het hoofdstel af,en halster om.
dan het zadel eraf enzo en de zweetdeken erop.
dan de peesbeschermers+strijklappers en anders bandage's eraf halen.
dan de hoeven uitkrabben en soms invetten.
dan haal ik de zweetdeken eraf en borstel ik het zweet weg.
als ze nog nat is zet ik haar ermee op stal en voer ik haar alvast,en haal ik hem erna af en borstel ik het zweet nog weg.
dan krijg ze de staldeken erop en is ze klaar Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:15

Het ligt er idd aan wat voor bui ik heb en hoeveel tijd ik heb. Ook s zomers en swinters verschilt het.
Zoals nu is ze elke dag een moddermonster, en ik heb echt niet elke dag zin en tijd om elk zandkorreltje en stofje weg te poetsen.

Ik zorg gewoon dat de plekken bij het zadel, het hoofdstel, de peesbeschermers schoon zijn, en dat haar hoeven zijn uitgekrabt.

En als ik er zin in heb poets ik haar eens uitgebreid. En doe ik haar derde oor, dr manen en pluis ik haar staart uit.

Na het rijen gaat er meestal wel een borstel overheen. En als ze erg vies uit de bak komt dan wil k haar ook nog wel een keertje extra poetsen.