Rangorde: hoe ga je daar mee om ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Rangorde: hoe ga je daar mee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 16:19

Zoals jullie misschien weten staat mijn paard Helion sinds 2 maanden op een nieuwe stal.
Na ruim 6 jaar alleen gestaan te hebben, heeft hij eindelijk een vriendje gevonden.
Ze zijn erg gek met elkaar en niet bij elkaar weg te slaan.
Dikke pret dus

Al vanaf de eerste dag heeft mijn paard het heft in handen genomen en besloten dat hij de baas is over zijn vriend Karst.
Er zijn geen rake klappen gevallen, Helion heeft zich gewoon zo dominant opgesteld dat Karst geen (andere Knipoog ) kan uit kon.
Karst nam daar al snel genoegen mee, het is echt een superlief paard, op het sullige af.
Op zich werkt het allemaal prima met de rangen en standen, Helion is heer en meester, en Karst schikt zich prima in zijn "slavenrol" Knipoog

Wat ik zelf erg vervelend vind:
Als ik bij de paarden ben, dan wil ik Karst ook wat aandacht geven.
Zijn baasje woont nl. 200 km. verderop en komt natuurlijk niet dagelijks langs.
De paarden worden allebei verzorgd door de man waar ze op stal staan, daarvan krijgen ze allebei even veel aandacht.
Nu pikt Helion het dus absoluut niet als ik wat aandacht schenk aan Karst.
Hij wordt kribbig, chagrijnig en probeert Karst bij mij weg te houden door pontificaal voor m'n neus te gaan staan.
Echt gemeen is hij niet, maar hij blijft dreigen (oren plat, kont keren).
Alleen naar Karst toe, in mijn richting gelukkig niet (moet ie ook niet proberen Knipoog ).
Ik vind dit weer zielig voor Karst, hij is al een beetje sneu, en hij wil ook zo graag aangehaald worden.
Zodra ik m'n kont gekeerd heb is alles weer koek en ei en grazen ze gezellig samen verder.

Soms voel ik me dus schuldig ten opzichte van Karst.
Ik weet ook niet goed welke houding ik aan moet nemen.
Wie heeft er ervaring met dit soort zaken ?
En hoe moet ik me opstellen tegenover Helion ?
Straffen of stem verheffen lijkt me weinig nut hebben, imo. is dit gewoon de natuur, maar is dit echt zo ?
Alle tips zijn welkom !



Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 16:40

Bedankt voor je reactie Dees !
Ik had al besloten dat ik opperhoofd ben en blijf *LOL* , dat is gelukkig ook het probleem niet; de paarden accepteren dat ook goed.
Wat je hierboven beschrijft, zo werkt het nu ook ongeveer.
Samen aanhalen werkt niet want dan begint het gesodemieter, dus dan maar apart.
Maar hoe moet ik me ten opzichte van Helion opstellen als hij ergens op de achtergrond gekke grimassen staat te trekken omdat het niet in zijn straatje past ?
Negeren en het verder aan Helion en Karst overlaten, of dit niet accepteren en er werk van maken ?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 20:42

Bedankt voor je goede advies ArwenLune !
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft het leiderschap.
't Is alleen zo lastig om er iets aan te veranderen.
In principe ben ik de leider, en als leider is het nog wel te doen om de paarden naar mij toe met respect te laten reageren.
Alleen het probleem hoe ze naar elkaar reageren, dat is juist zo lastig om daar iets aan te veranderen.

Volgens mij heeft Helion trouwens meegelezen op Bokt, vanavond was ie poeslief tegen Karst Knipoog
Volgens mij ruikt hij onraad ~~}> Haha!

Meer tips zijn altijd welkom

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 20:51

DaisyJasper schreef:
Het is misschien handig om ze uit elkaar te halen. Dan kun je alles met ze doen.


Helaas, dat gaat niet Knipoog
Dat zou teveel werk zijn voor de staleigenaar, de faciliteiten zijn er niet voor en eigenlijk wil ik het ook niet.
Ze zijn zo leuk samen en ze genieten echt van elkaar.
Het enige "probleempje" is wat hierboven staat, voor zover je van een probleem kunt spreken.
Verder kan ik gelukkig alles met m'n paard doen.
Misschien moet ik de situatie gewoon accepteren zoals ie is, de beide paarden hebben er vrede mee, dus waarom ik niet ? *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 21:26

Bedankt voor je uitgebreide reactie pmarena !
Wat je hierboven beschrijft, zo doe ik het nu ook (zo ongeveer dan Knipoog).
Eerst Helion wat aandacht geven, hij is tenslotte de baas van de "kudde".
Daarna moet hij even pas op de plaats maken en accepteren dat ik ook wat aandacht aan Karst geef.
Als die zijn portie aandacht gehad heeft, dan is Helion weer aan de beurt.
Doet ie ondertussen vervelend, dan waarschuw ik hem (stem verheffen of even dreigen - hij weet wel dat het menens kan zijn Tong uitsteken ).

Ik denk dat het allemaal wel goed komt.
Het is natuurlijk ook niet niks; zo sta je 6 jaar alleen, en zo is alles anders.
Hij zal ook wat tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie, hij is het tenslotte totaal niet gewend om aandacht te moeten delen.

Gelukkig zit er totaal geen rottigheid in, dat scheelt natuurlijk al een hoop.
Maar ik wil dat natuurlijk wel graag zo houden, vandaar dat ik er ook bewust mee bezig ben om hem op de goede manier aan te pakken.
Zelf heb ik hier ook weinig ervaring mee, dus voor mij is het ook wennen.
Verprutst heb je ze zo, en zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.
Big sister is watching him Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 22:15

Nee inderdaad, zoveel stelt het niet voor Clown
't Is maar dat ik ook eens de mening van anderen hoor, mensen die al vaker met dit bijltje gehakt hebben, zodat ik weet of ik op de goede weg ben (of niet Knipoog ).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers