Hoe doen jullie dat met de mest ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Hoe doen jullie dat met de mest ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 10:55

Ik vraag me af waar mensen zonder officiele mestkuil hun mest dumpen?

Tegenwoordig is de inspectie bij ons zo streng, je moet perse een betonnen bak hebben van zoveel x zoveel.

Vroeger maakten wij gewoon een mestbult in het land, nu mag dat echt niet meer, er vliegen steeds helicoptertjes over. Scheve mond
We verspreiden het nu over het land.
Maar straks is het land ook een keer vol en dan?
Voor mensen met een groot paardenbedrijf kan zo'n mestkuil wel uit, maar de kleine hobbyboertjes met 1,2 of 3 paarden, hoe doen die het?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 10:56

Je kan een aanhangwagen speciaal 'water' dicht laten maken. Deze kan je dan vol storten met mest en naar bepaalde depots brengen.

Kim

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 11:03

Oh? Jeetje, weer wat geleerd.
Ik heb soms echt het gevoel dat in dat boerengat waar mijn paard staat ( de naam alleen al : Lutjegast Knipoog ) niemand iets weet over mest.

Ik zal eens even aan de man waar Maffick vragen of hij hier iets over weet...

Meer mensen ?

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:12

Er zijn ook containers te huur en die komt de mest boer dan legen als hij vol is. Wel mag er dan alleen maar mest, stro en hooi in zitten. Dus geen zaagsel oid. Er stonden wel een advertenties van in de paardenkrant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:17

Wij hebben 1 betonnen bak, en als die vol is wordt het naar mensen in Den Helder gebracht die een volkstuin hebben en die gebruiken het voor hun tuintje.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:48

Bij ons gaat de mest in een kuubskist, en als die vol is wordt die in een grote aanhanger op het bedrijf (bloembollenkwekerij) geleegd. Waar die heen gaat weet ik niet *LOL*
O ja, een deel van de mest uit de wei gaat naar mensen voor hun tuin. Maar dat is maar een klein deel.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:54

Onze mest, van 4 paarden, gooien wij gewoon over de omheining het akkerland op. En in het voorjaar wordt alles keurig de grond in geploegd Haha!

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:35

onze mest, van bonney en jean word ook op het land gegooid maar als alles vol is gooien we het mest allemaal naast de peddock. daar hebben we nog een randje grond. We hebben ook zon container maar die is al helemaal vol.die mensen die het horen opte halen hebben we al 100x gebeld maar ze komen het maar niet ophalen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:45

Bij ons gaat het in van die witte vierkante containers. Die huren we en worden tegen betaling 1 keer in de maand opgehaald. Is een beetje dure hobby, maar wij hebben niet zoveel keus. We zitten op een waterwingebied en ze zijn hier erg streng.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:25

ik heb ook geen mest hoop ik doe alles in vuilniszakken en gooit ze dan breng ik het naar iemand anders die wel een mestput heeft
daar moet ik natuurlijk wel vor betalen
maar anders moet ik een mestcontainer huren en die zijn best duur en dan staat er zo'n groot lomp ding in de weg

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:36

In Belgiƫ is het nog moeilijker geloof ik. Geen containers hier voor mest, ook geen toelating voor mesthoop ... ik gooi de kruiwagens nu leeg op het akkerland van de boer een eind verder, maar eens er terug geploegd is schep ik het in zakken en ik ken nu een man die graag mest krijgt voor op z'n land/tuin, maar het is zo dat ik al te vaak heb zitten dubben wat ik er mee aan moet ... het is hier een echt probleem. Zelfs het stad waar ik woon weet niet wat ik "legaal" kan doen ermee. Ik doe eigenlijk volgens de letter van de wet aan sluikstorten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:07

Wij hebben gewoon een mesthoop en eens in de zoveel tijd gaat de mest naar een kennis die het in z'n tuin gebruikt. In de wei die ik in de zomer gebruikte mag ik het gewoon laten liggen, want daar staan normaal koeien in en die eten dat "strontgras" wel op.