nie zo leuk vraagje...(afmaken-inslapen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:50

Ik was ook altijd van mening dat ik mijn paard alleen maar zou laten inslapen. Ik heb hier op de duitse paarden-forums ook al enige discussies over dit onderwerp gevolgd en heb m´n mening nu toch iets bijgesteld.
Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe je paard is; Als ´ie al erg bang voor de DA en inentingen is, lijkt me inslapen veel stress voor het paard. Anderzijds, als je altijd gezegd hebt dat je paard naar de slacht gaat en je hem dan nog met een gebroken been de trailer op moet krijgen, lijkt me ook geen goed idee.
Ik heb altijd zeer gemengde gevoelens gehad, over wat er met je paard gebeurd als ´ie dood is ; inslapen: dan worden ze tot zeep/cosmetica verwerkt, slacht: als biefstuk en/of salami bij iemand op z´n bord. Beide opties vind ik niet echt aantrekkelijk. Iemand hier had toen de tip om eens bij de dierentuin na te vragen: als je paard dan toch afgemaakt moet worden, het in de dierentuin te doen, via een schot. Het paard wordt daarna aan de roofdieren gevoerd. Ik voor mij vind dat nog de minst erge oplossing. In de natuur is het ten slotte ook eten en gegeten worden Scheve mond\ . Hier hebben we ook nog de mogelijkheid om je paard via een hoofdschot op de wei te laten doden. Daarna kan hij dan niet meer als slachtdier gebruikt worden.
Ik denk dat de methode op zich niet zoveel uitmaakt, als het goed wordt uitgevoerd, gaat het in beide gevallen erg snel, de horror-verhalen krijg je altijd van beide kanten te horen Boos! .
Denk na over wat voor jou PAARD het beste zou zijn, wat je ook beslist, moeilijk zal het altijd zijn Verdrietig !

PS ik zou er wel bij blijven, dat ben ik hem toch verschuldigd; ook is het bij slachthuizen al vaker voorgekomen, dat een paard wat weggebracht werd en niemand er bij bleef, daarna nog een keer doorverkocht werd Boos! . Je moet er toch echt niet aan denken dat jou zieke/kreupele paard, nog ergens bij een handelaar eindigt, of nog erger, op een slachttransport gezet wordt Huilen !

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-08 22:55 ]</font>



Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:16

Wens Anouk maar heel veel sterkte en wijsheid, wat een lief paardje zeg Verdrietig !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:49

Ik weet niet hoe het in NL gaat, maar hier kan je, als je weet wanneer je paard wordt ingeslapen (???), een afspraak maken met degene die het paard komt halen. Als je bijv. weet dat de dierenarts om 10.00 uur komt, kan je afspreken dat ze het paard om 12.00 uur komen halen.
Dáár zou ik dan niet meer bij willen zijn Verdrietig . Wij hadden laatst op de stal op een vrijdag een Fjordje dat wegens een koliek moest worden ingeslapen. Dat was rot, want die kwamen ze pas op maandag halen. Degene van wie dat paardje was, heeft nog 4 anderen paarden. Zij heeft toen aan ons gevraagt of wij dat weekend de boxen wilden mesten en de paarden wilden verzorgen, omdat ze het toch wel heel moeilijk vond om naar de stal te komen, terwijl hij er nog lag. Dat was natuurlijk geen probleem. Onze boer heeft wel een plekje waar hij het paard zolang kan neerleggen, zonder dat je er, bij wijze van spreken, over struikelt. Ook doet ´ie er een stuk plastik erover, ookal heeft ´ie er geen last van, het is toch rot als ´ie er zo "vrij" ligt.
Dit is idd wel een beetje een "rot-topic". Toch denk ik dat het wel belangrijk is dat je over het e.e.a. hebt nagedacht. Als het -onverhoopt- zo ver is, heb je al een mening en hoef je niet, als je al emotioneel bent, nog eens zo´n kl... beslissing te nemen Verdrietig .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 80 bezoekers