geleiden van jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roma
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 21:37

ik heb een haflinger van 1,5 jaar. ze loopt in een stal met uitloop van 9x6 mtr. nou probeer ik al een jaar met haar te lopen maar ze is veel te wild. ze wil alleen maar hard of bokt om los te komen wat haar ook al een keer is gelukt. toch wil ik met haar kunnen wandelen voor haar beweging en om haar verkeersmak te maken. wie heeft er paardvriendelijke tips voor mij?

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:41

Misschien eens proberen met een rustig paardje ernaast???
Bij mij heeft dat erg veel geholpen.
gr. marijke

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:53

kun je niet haaar eerst een tijdje opjagen (like longeren maar zonder hoofdstel en lijn) zodat ze wat moe is en dan gaan wandelen?
Dit hielp bij mijn te agressieve hengst namelijk wel altrijd... die had geen speelkamaraatjes en ging dus met mij spelen... Frusty

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:41

ik heb ook een drukke jaarling
die gooi ik eerst in de bak en laat ik een tijdje lpoen totdat ze moe is.
en dan gaat alles perfect

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:07

Je hebt control halsters die aantrekken als het paard gaat trekken als je deze aandoet en je gaat dan als eerste gewoon in de wei of in de paddock met haar wandelen halt laten houden enz mocht ze dan gek doen dan krijgt ze druk op haar neus en achter haar oren. Na wat oefenen lopen ze een stuk gehoorzamer mee en dan kun je pas buiten met haar gaan wandelen.
l

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:56

Ik zou zeggen: straffen.
Dit mag ze niet, en als je t haar nu niet afleert, valt er straks niet met haar te lopen als ze ouder is.
Ik heb een paard gehad van 8 jaar en die deed ook altijd als je aan de hand ging stappen, heel debiel, en op me af stijgeren etc. terwijl hij normaal gesproken altijd heel ief was.

Ik kan je maar een advies geven, en dat is: opvoeden met die hap!
Als ze wegspringt, stel dr eerst maar gerust, mischien is ze bang. Maar als ze dit gewoon uit stoutigheid blijft doen, meteen een ruk aan dat touw en je stem dr bij! *LOL*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:59

Ik heb namelijk een hengst van anderhalf, een Shire, en die deed dat ook in t begin, maar dat heeft ie afgeleerd. Begrijp me niet verkeerd, ga m niet slaan of zo, maar gewoon consequwnt zijn.
Als mn paardje wegsprong uit gekkigheid of op me af wilde rennen, nou hup een ruk aan dat touw! Geen gedol, gewoon braaf naast je lopen.
Moet er niet aan denken als hij zo n grote joekel is en dan s ff gek gaat springen naast me!!!! *LOL*

Nee hoor, dit moet ze afleren, en echt als je t goed doet, is t zo afgeleerd. Die van mij doet t niet meer!
Loopt heel braaf mee langs de weg, langs enge dingen etc. Hij weet nu gewoon dat hij dient mee te lopen, en geen eigen wil mag creeeren.