mag je paard zich schuren tegen je aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:44

Ja hoor, mijn merrie mag dat wel. Al dat geblabla over rangorde, ik heb nooit een liever en meewerkeriger paard gehad dan mijn merrie, die paar keer schuren met haar hoofd, ze doet het best zachtjes en maar een paar keer, ik zie daar geen enkel probleem in.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:46

rio mag dat altijd, na het rijden, als hij bezweet is vind hij het heerlijk om evne tegen mij aan te schurken... ik vind dit juist wel lief. ik zie ook echt het probleem niet.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:47

Ja hoor, lekker kriebelen. Je pony doet toch zn best voor je, dat mag hij best wel even schuren als hij er kriebel van heeft gekregen Tong uitsteken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:49

promptertje schreef:
Ja hoor, mijn merrie mag dat wel.


Maar alleen dit paard, of niet? Ik maak voor Rowan ook wel eens een uitzondering, omdat ik hem vertrouw en weet dat hij voorzichtig met me is. Hij mag bijvoorbeeld met z'n neus m'n gezicht aanraken, iets wat geen enkel ander paard mag doen. Maar dan is hij de absolute uitzondering op de regel dat het niet mag...

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:51

ArwenLune"]
[quote="promptertje schreef:
Ja hoor, mijn merrie mag dat wel.


Maar alleen dit paard, of niet?
[/quote]

Mijn hengst doet het niet, maar die zou het ook best mogen hoor Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:15

Ik wil het ook niet hebben. Wrijf na het rijden altijd met een oude handdoek over de hoofden heen, vinden ze ook heerlijk. Lekker kroelen maar ik ben geen paal...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:18

vandaag nog, sta ik even voor mijn net gereden volbloedje, echt superlief paardje enzo, geeft ze me daar een schuur-duw. ik doe natuurlijk heel gek alsof ik door haar drie meter verder vlieg, heeft ze me 'n lol! Schijnheilig ik duw haar terug, gaat zij ook opzij zo. superslim beest Haha!
ik sta het toe van bepaalde paarden. bij de een ga ik terugkroelen, de volbloed hierboven heeft ook wel humor Haha!, de ander geef ik een stomp, omdat daarop zeker en vast bijten volgt... ik laat het van het paard afhangen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:26

Volgens mij werkt dat niet bij ons in de rang van de kudde. De laagste in de rang schuurt net zoveel tegen de andere aan als de hhogste in de rang Verward Maar bij mij mogen ze het wel, maar ze moeten wel wachten totdat hun hoofdstel al is.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:28

Nee bij mij mag dat (in principe Haha!) niet, maar ik ben er niet zo super streng in. Als het rijden heel fijn ging tolereer ik meer... Als het hoofdstel uit gaat doe ik wel altijd even de bezwete plekken wrijven, maar ik dus bij mijn paard en niet andersom.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:31

Ik weet ook niet of je het kunt vergelijken met wat paarden onderling binnen de rangorde doen, of dat ze na het rijden gewoon bezweet zijn, wat jeuk hebben en even tegen je aanschuren......het valt mij wel op dat ze het eigenlijk alleen doen wanneer ze gereden hebben en niet echt wanneer ze op stal staan of zo....

Ik vraag mij daarom ook af of het een "dominantieprobleem" kan worden, ik voel dat in ieder geval zelf niet zo!
Pepsi weet heel goed wie de baas is en doet dat schuren wel eens na het rijden, maar als hij het te hard doet en ik dat ook met mijn stem laat merken. houdt hij ook op....ik heb er in ieder geval geen problemen mee dat hij af en toe schuurt... Bloos

Is dat eigenlijk ook echt zo, dat als paarden zich wat tegen je aanschuren/wrijven , dat je dit niet mag toelaten? Word het door deskundigen dan gezien als een gedragsprobleem wat je niet mag toestaan, of is het zo dat het niet netjes staat bij wedstrijden en je kleding er vies van kan worden??

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:33

Nee, van mij mag het niet. Ik rijd nu op een heel lief paard dat heel graag na het rijden tegen me aanschuurt. liefst met zijn scharenbit nog in.... dat voelt niet prettig!!! auw. dus dat schuren ga ik hem gauw afleren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:45

Het is ook geen gedragsprobleem, maar in mijn ogen wel disrespect. Het kan dus onderdeel zijn van een gedragsprobleem, of een symptoom ervan. Net zoals je "Hey jij daar!" tegen je leraar kan roepen. Dat is geen gedragsprobleem op zich, maar wel disrespect, en als de leraar het niet corrigeert ga je misschien in andere dingen ook wel respectlozer worden...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:53

Par mocht het wel altijd Haha!
Tot me dus idd verteld werd dat ik dan in feite niet meer ben dan een deurmat.

Dus voortaan als we klaar zijn met rijden *want dan is het juist zo lekker he* ga ik als het hoofdstel af is een paar keer met mijn hand stevig over haar voorhoofd heen en weer.

Zij haar lekkere momentje, ik geen deurmat Tong uitsteken

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:01

Ieder paard of pony die het doet mag het niet van mij, zelfs een vreemde geef ik een zet terug. Stel nou dat er een klein kind bij staat, een pony duwt die dan zo om En als ze een hoofdstel aanhebben voelt het niet bepaald prettig aan Lachen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:06

Bij ons mag geeneen paard/pony het, nooit niet.
dat zou lekker worden als ik ergens mee bezig ben en er staat een paard met z'n hoofd tegen me aan te duwen, of ik sta met goede kleren (bijvoorbeeld) langs de heining en krijg een kwijlmond langs m'n gezicht nee bedankt, ik erger me ook rot aan paarden die dat wel doen, en die de eig bijna omver duwen.
Iedereen moet het voor zich weten hoor, maar dan moet je niet zeuren als ie je wedtsr.pakje onderlebbert of er lekker tegaan gaat schuren.

en heeft naar mijn mening niks met streng zijn te maken, maar alles met opvoeding en respect, en dat verdient ieder paard. amen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:07

ArwenLune schreef:
Het is ook geen gedragsprobleem, maar in mijn ogen wel disrespect. Het kan dus onderdeel zijn van een gedragsprobleem, of een symptoom ervan. Net zoals je "Hey jij daar!" tegen je leraar kan roepen. Dat is geen gedragsprobleem op zich, maar wel disrespect, en als de leraar het niet corrigeert ga je misschien in andere dingen ook wel respectlozer worden...


precies, mooi omschreven arwen

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:11

Van mij mag het, alleen niet met een hoofdstel aan! (Dat doet pijn!!)

Net als gras eten, dat mag dan ook niet. Ze snappen dat prima!
Ik heb een merrie gehad, die braaf na het rijden wachtte tot je het hoofdstel afdeed, en zich dan eens flink tegen je aan ging schuren. Vond ze heerlijk! Het was dan alleen wel zaak je schrap te zetten!

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:13

cissie schreef:
en heeft naar mijn mening niks met streng zijn te maken, maar alles met opvoeding en respect, en dat verdient ieder paard. amen


Zoals ik al eerder schreef, ik heb het meest respectvolle paard dat er bestaat Lachen. Zelf opgevoed ook nog, vanaf veulen tot nu (17 jaar).

Ik heb nog nooit gemerkt dat er door 3 keer schuren nadat het hoofdstel (of halster in mijn geval, ik rij bitloos) af is, er iets veranderd is in de relatie mens-paard. Ik ben blij dat mijn paard me voldoende vertrouwt om haar hoofd tegen aan te leggen, van andere mensen moet ze niks hebben, daar draait ze haar hoofd altijd juist bij weg.

Nee hoor, laat mijn paard ook maar wat plezier van mij hebben

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:15

ik kan dit ook onderschrijven (zie boven mijn betoog/vraag) Pepsi doet het ook alleen bij ons en niet bij anderen......

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:21

Stephany schreef:
ik kan dit ook onderschrijven (zie boven mijn betoog/vraag) Pepsi doet het ook alleen bij ons en niet bij anderen......


Ja, ik vind dat "respect"gedoe altijd van die spierballentaal... Ik beschouw het als een teken dat het paard me vertrouwt. "Ik wil respect!" doet me altijd aan de voetballer Clarence Seedorf denken Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:25

Ik wil het niet hebben, het doet zeer en je wordt er hardstikke goor van.
Verder wil ik zowiezo dat er niet geschuurd wordt terwijl ik met ze bezig ben, ook niet aan het eigen been, niet met hoofsdstel, maar ook niet zonder.
Ze kunnen 23 uur per dag schuren, dat ene uurtje moeten ze zich maar in houden.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:27

Sjuimpje schreef:
Ik wil het niet hebben, het doet zeer en je wordt er hardstikke goor van.
Verder wil ik zowiezo dat er niet geschuurd wordt terwijl ik met ze bezig ben, ook niet aan het eigen been, niet met hoofsdstel, maar ook niet zonder.
Ze kunnen 23 uur per dag schuren, dat ene uurtje moeten ze zich maar in houden.


Wow, over spierballentaal gesproken *LOL* Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:37

promptertje"]
[quote="cissie schreef:
en heeft naar mijn mening niks met streng zijn te maken, maar alles met opvoeding en respect, en dat verdient ieder paard. amen


Zoals ik al eerder schreef, ik heb het meest respectvolle paard dat er bestaat Lachen. Zelf opgevoed ook nog, vanaf veulen tot nu (17 jaar).

Ik heb nog nooit gemerkt dat er door 3 keer schuren nadat het hoofdstel (of halster in mijn geval, ik rij bitloos) af is, er iets veranderd is in de relatie mens-paard. Ik ben blij dat mijn paard me voldoende vertrouwt om haar hoofd tegen aan te leggen, van andere mensen moet ze niks hebben, daar draait ze haar hoofd altijd juist bij weg.

Nee hoor, laat mijn paard ook maar wat plezier van mij hebben
[/quote]

Er is wel een verschil tussen z'n hoofd tegen je aan leggen en je bijna omverduwen omdat meneer (in mijn geval) zo nodig jeuk heeft aan z'n hoofd, ik vind het niks met vertrouwen te maken hebben, tuurlijk is je paard op z'n gemak anders doet ie dit niet, maar vertrouwen uit zich bij mijn paarden op een andere manier.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:39

cissie schreef:

Er is wel een verschil tussen z'n hoofd tegen je aan leggen en je bijna omverduwen omdat meneer (in mijn geval) zo nodig jeuk heeft aan z'n hoofd, ik vind het niks met vertrouwen te maken hebben, tuurlijk is je paard op z'n gemak anders doet ie dit niet, maar vertrouwen uit zich bij mijn paarden op een andere manier.


Aha, dan is dat het verschil - mijn paard duwt me namelijk niet omver, dat zou ik ook niet zo grappig vinden Lachen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:41

Haha!