Startriem zielig, of juist handig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Staartriem zielig of niet?

Zielig
7 (8%)
Niet zielig
73 (91%)

Totaal aantal stemmen: 80


Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Startriem zielig, of juist handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 13:47

Ik wil in dit topic graag jullie mening van het gebruik van een staartriem (bij shet x welsh). De pony waar het om gaat heeft weinig schouder en schoft. Mening gevraagd!
Vul de poll in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:48

Waarom zou zoiets zielig zijn?
Een ruiter die te veel op de voorhand zit doordat het zadel naar voren schuift is zieliger Lachen

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 14:02

Hmm, het lesmens van de verzorgstertjes van Sandy is er nogal op tegen... Ze raard zo'n kinder wintec aan, maar daar ben ik juist op tegen, omdat je in zo'n zadel niet goed in verlichte zit kan gaan zitten, en dan moeten ze juist leren.. Ik vind het zelf trouwens ook niet zielig, hoor.

Ik vind die wintecjes trouwens ook veel te hard...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:05

Het lijkt me niet comfortabel, maar zielig is wel weer erg sterk uitgedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:07

Een zadel wat blijft liggen is natuurlijk het meest ideaal.
daar zou ik ook voor gaan als die voorhanden was.
Maar als alles naar voren schuift wat je bij die shetjes en A-tjes wel vaker hebt, dan zou ik een staartriem gebruiken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:13

Bestaan er eigenlijk voorsingels in die maat? Dat zou ik dan toch een mooiere oplossing vinden.

Ik heb vroeger een tijdje een welsh-A gereden, die pony kon echt vreselijk vuil bokken. Ik kon het uiteindelijk wel uitzitten, maar moest er daarna alsnog af om het zadel tussen z'n oren vandaan te plukken Clown Dat is vrij waardeloos. Staartriem hebben we wel geprobeerd, maar de pony vond dat zo vreselijk dat ze nog hoger bokte Haha!

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 14:19

Haha, ik moet je eerlijk zeggen: Eliesje weet de werking van een voorsingel niet, en weet trouwens ook niet was het is Haha! *schaam*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:25

Dit is een voorsingel:
Afbeelding

Die leg je voor het zadel, singel je aan en dan leg je het zadel erachter, de voorsingel houdt het zadel tegen. Ook niet ideaal hoor, maar het kan een oplossing zijn. Maar ze zijn best prijzig en ik weet niet of ze er in die maat zijn.

Escha

Berichten: 18779
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:28

het is niet zielug
het is alleen maar zielug dat het zadel schuift!!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:39

Tja, ik vind het niet zielig. Maar zou zelf op zoek gaan naar een zadel wat wel past. Want een schuivend zadel past niet.

Voor Dennis heb ik een Wintec 500. En die ligt om hem als een huis. Ik heb hem ook wel op andere shetlanders gehad maar dat was een drama.
Dennis rijd ik nu wel af en toe met staartriem maar dat heeft een andere reden(hij vind een straartriem eng, dus gebruik ik hem zo veel mogelijk zodat hij d'r aan went dus ook onder het zadel en aan de longe).

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:00

Een staartriem zielig? Wat zullen al die hordes menners daar van zeggen? Nee, een staartriem is niet zielig, tenzij je hem te strak doet, maar dat geldt voor alles Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:26

een goed passend zadel is het aller belangrijkste en als jij je zadel met bv een borsttuig of een staartriem vast moet leggen zodat het er niet afvalt dan zal het niet goed liggen,
dat vind ik gewoon, verder is een staartriem niet zielig ofzo want het is gewoon van soepel leer gemaakt en het schuurt niet,
maar ik zou liever kiezen voor een goed passend zadel,
ken zelf ook een paard met weinig schoft en weinig schouder, en ze hebben uiteindelijk toch een goed passend zadel gevonden.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:27

Nee vind het echt niet zielig. Bij Avanti wat het altijd zo, die draagde haar staart zo hoog dat haar kontriem wel heneweer ging. Dat is wel zielig dat dat zo schuurt, maar verder niet hoor.

Bunny heeft aangespannen ook een kontriem, blijf je echt lang zien in de haren gedrukt.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:17

Ik gebruik voor Sonja ook een staartriem. Ze heeft geen schoft en geen schouder en alles glijd zo naar voren anders.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:47

Hmm, zielig is wat hard uitgedrukt, maar het is niet comfortabel. Ook niet echt aan te raden dus.
Citaat:
Ik heb vroeger een tijdje een welsh-A gereden, die pony kon echt vreselijk vuil bokken. Ik kon het uiteindelijk wel uitzitten, maar moest er daarna alsnog af om het zadel tussen z'n oren vandaan te plukken Dat is vrij waardeloos. Staartriem hebben we wel geprobeerd, maar de pony vond dat zo vreselijk dat ze nog hoger bokte

Dat probleem heb ik dus ook wel, *LOL* zolang Trix niet bokt blijft het allemaal netjes liggen, als ze gaat bokken moet ik dus ook alles weer tussen haar oren weg gaan halen. *LOL*
Nu bokt ze niet meer zoveel, en heb ik nergens last meer van.

Bij het mennen zit de staartriem wat lager over de rug, en dan zit er niemand op de het schoftje steeds naar voren en naar achteren rukt. Haha! Dat gebeurt natuurlijk wel als je de staartriem heel strak aansnoert, dan krijg je hetzelfde effect door de lamoenen.
Het zadel ligt dus wat hoger,(dus de staart wordt sneller naar achter gedrukt) en doordat het zadel veel meer schuift (anders zou je die staartriem er niet aan bouwen) lijkt het me stukken oncomfortabeler dan een staartriem bij het mennen. Scheve mond
Ik ben meer voor gewoon een goed op maat gemaakt zadel. Alleen bij heel erg dikke en platte paarden schuift het zo erg dat je er eentje nodig hebt. Knipoog

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:53

Zielig niet. Oncomfortabel komt meer in de buurt. Kan begrijpen dat het niet prettig is. Maar zielig is het zeker niet.
Ik zou eerst een voorsingel proberen, het het zadel wat je instructrice aanrade.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:16

Vooral voor kleine pony's is het gewoon moeilijk om een goed passend zadel te vinden. En een staartriem is beter dan een zadel dat helemaal niet voren schuift. Ideaal is het natuurlijk niet. Ik gebruik momenteel ook een staartriem, maar ben nog wel op zoek naar een ander zadel. Heb gewoon al heel veel zadels gepast (ook pony meegenomen naar zadelmaker), maar het is gewoon moeilijk.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:10

Heel veel zeggen een goed passend zadel is het beste, daar ben ik het wel mee eens maar bij zsommige pony's is het gewoon onmogelijk een goedpassend zadel te vinden! Mijn vorige pony had eerst altijd een voorsingel, maar daar kreeg ze enorme schuurplekken van en toen ben ik overgegaan naar staartriem (voor deze pony was geen enkel zadel dat goed paste en de zadelmaker had ons dus aangeraden voorsingel of staartriem te gebruiken). Ik heb niks tegen staartriem en vidn het ook niet zielig!!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:23

een zadel is in het begin toch ook niet "comfortabel" Voor je paard? Volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:26

ja inderdaad, ze krijgen vanzelf wel eelt onder die staart! Knipoog

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:29

ik vind het niet zielig hoor, beter dan een zadel dat steeds op de nek ligt.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:41

sssssssssssssssssst das echt nie zielig hog het is lekkuh prettig voor je ponyy als hij /zij je op haar nek moet drage ende singel die tegen de been aan schuurt mzzl

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:48

joortje schreef:
sssssssssssssssssst das echt nie zielig hog het is lekkuh prettig voor je ponyy als hij /zij je op haar nek moet drage ende singel die tegen de been aan schuurt mzzl

MSN-taal mag niet op bokt, ikzelf doe het ook heel vaak hoor per ongeluk maar dit is gewoon echt niet te lezen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:49

Voor mijn shet heb ik ook een staartriem. Bij haar schuift het zadel namelijk niet naar voren, maar opzij omdat ze zo rond is. Ik vind het niet zielig.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:49

Staartriem zielig Verward Tuurlijk niet......! Waarom moet zoiets zielig zijn? Het paard verliest zijn staart er niet door en het doet ook geen pijn. Misschien een beetje onhandig maar alles went.....