hoe vaak springen in de week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

hoe vaak springen in de week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 15:18

hoe vaak is het verantwoord om te gaan springen met je paard in de week?

en hoe bouw je dat dan op??

wij willen binnenkort gaan starten met trainen, maar willen haar nog niet teveel belasten..

hoe vaak kunnen we het gaan proberen...

mijn vriend dacht zelf 3 keer(op den duur, niet in het begin)

met steeds een dag wel en een dag niet.

wie heeft er een goed trainschema??

(ze is 1,40 al gewend) tis een echt springpaard.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:21

3 keer in de week lijkt mij erg veel. Denk eerder aan 1 keer in de week echt springen.

De andere dagen: buitenrit, dressuur, dressuurmatig aan het springen werken (galopbalkje op de grond, drafbalkje op de grond) dat soort werk.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:34

Ik spring 1x per week les en dan spring ik nog een keer per week samen met Miss-petit en Brandje (helpen elkaar) en dan rijdt iemand anders hem nog met springen (1x 2 weken). De rest van de week dressuurmatig en longeren.

Laag springen (60cm kruisjes) en balkjes kan je op zich wel iedere dag doen ze moeten het gewoon vinden. Vooral als je paard wat heet is is dat juist goed.

Train niet op de hoogte maar techniek en ontspanning als je 30x een kruisje goed kan springen komt het hoge ook wel goed. Afstand en passend rijden is veel moeilijker op laag dan hoog. Vooral als je een oefenparcours start of B is het niet nodig op hoger te trainen. Neem de tijd en geniet.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:28

1x in de week is meer dan genoeg. Je kan daarnaast nog balkjes lopen, maar ik zou niet meerdere keren per week gaan springen en al helemaal niet hoog. Als je dan meer wilt springen, doe dan de ene keer bijv. lage in-uitjes en de andere keer iets hoger.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:29

1 keer per week springen is genoeg, anders overlast je je paard, en je moet beginnen met lage kruisjes, balkjes lopen enz. en dan steeds iets hoger gaan totdat je na een aantal weken wel hoger kan springen

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:35

Als je je paard werkelijk sterker wilt maken in het springen, dan doe je er verstandig aan om de dag te springen. Alleen dan zal je de juiste spieren sterker maken in die specifieke bewegingen. Eens per week zet het spierweefsel niet aan tot 'groei'.
Uiteraard train je niet elke dag hoe hoog het paard wel niet kan. Je traint hem met lijntjes en in-uitjes. Vele lagere sprongen, daar worden ze sterk en handig van. Weet je niet waar je aan begint; laat je dan GOED begeleiden door een betere springpaarden-trainer.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:17

ik had alleen ff de hoogte erbij gezet omdat ons paard al m springen is. ze is al op die hoogte getraind, ze heeft ook op een springstal gestaan.
maar mijn vriend moet natuurlijk gewoon in de b beginnen en wil haar tot het z trainen als het ff kan.

de spieren heeft ze ook al, want bij de vorige eigenaresse heeft ze ook gesprongen(daar tot 1.20)

het gaat ook niet om de hoogte, maar ze is met dressuur nogal snel(staat ook topic ergens) en springen vind ze geweldig om te doen. we willen de techniek e.d bijschaven enzo, de hoogte is niet van belang, want ze kan het gewoon al.. maar als je maar 1 keer in de week spingt gaat dat toch niet?
stel je hebt 1 keer in de maand een wedstrijd. dan kan je daar toch niet op voorbereiden met maar 4 keer springen? o nee, week 4 gaat dan niet door, want dan zou je en een les en een wedstrijd hebben, dus 2 keer in de week.

ik vind dat weinig. voor de dressuur train je ook elke dag.. of tenminste een paar keer... natuurlijk wordt het springen afgewisseld met dressuur, balkjes en longeren. en ook buiten rijden e.d.

wij hebben haar voor het springen, ze hoeft geen dressuurproefjes en zo te lopen. ze wordt alleen dressuurmatig bereden zodat de basis er met springen in zit.

bij mij op de manege springen we 2 keer per week(mijn vriend springt daar met een ander paard)

maar als een paard al aan het springen gewend is, is het toch geen probleem om 2 keer of zxo te gaan springen per week?
komt er een wedstrijd in diezelfde week dan ishet anders natuurlijk, maar het is hier niet zo dat het een recreatiepaard is wat af en toe een sprongetje maakt.

ze is puur en alleen op het springen gefokt en er is altijd mee gesprongen eigenlijk..

en uiteraard wordt hij begeleid door een trainer. dit is niet iets wat je ff zelf doet. balkjes lopen enzo wel, maar het echte springwerk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:33

ikzelf doe met mijn paarden ook om de dag wat balkenwerk, en dan bedoel ik wat in-uitjes, galopbalkjes, drafbalkjes, moeilijke lijntjes en dat alles dan op een 50 centimeter. ongeveer 1 keer per week spring ik wat hoger. ongeveer 10/20cm boven het nivo waar ik ze op uitbreng,

maar zoals al verschillende instructeurs tegen me gezegd hebben (o.a. wil schellekens, albert voorn) het echte springen leren ze toch pas op concours.

maar als het paard idd al het een en ander gewend is kan er best wat meer mee gesprongen worden, maar let ook een beetje op de leeftijd, een paard van een jaar of 8/9 kan meer aan als een paard van 4 of 14.

veel succes groetjes

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:39

ik ken wel het verhaal van iemand die zijn paarden elke dag liet springen, die waren echt supersterk en zelfs de kleinere konden goede hoogtes aan, deed mee aan wedstrijden enzo. hij liet ze elke dag ong 15 hindernissen springen, natuurlijk niet op wedstrijdhoogte.
dus het is zeer goed mogelijk. ik denk dat voor een echt wedstrijdspringpaard om de dag best haalbaar is. 1 keer per week is voor zo'n paard wat weinig. dan kan je nooit hoog trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:42

Ik had toen ik nog fanatiek sprong 1x in de week les.
Dan werd er ook op nivo hoogte en erboven getraind.

Galop balken lagen er altijd, die trainde ik dus elke keer.
Dus daartussen verruimen en terug komen.

En dan gymnastieken, dus in-uitjes, lijntes van 50/70 cm deed ik 1 of 2x in de week.
Lag er aan of ik die week wedstrijd had of niet.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:27

Heey runningkawa...ziek ik je toch alweer:D. Maar goed. Merel is 9 jaar en idd volledig op springen gefokt. Ze heeft alles in zich om heel erg hoog te komen in het springen.

Ik ga het eerst langzaam opbouwen tot 3 a 4 keer in de week. En idd 1 keer in de week het echte werk en voor de rest wat runningkawa zei.

En ligt er idd aan of er een wedstrijd is.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:40

Mijn paard springt 1 x in de week vind ik meer dan zat en als er een
wedstrijd is 2 x in de week natuurlijk.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:52

ligt er natuurlijk ook aan wat je doel met een paard is. Merel heeft de bloedlijn de bouw en mij(de ruiter met ambities) om hoog te gaan rijden. Sky is the limit zeg ik maar. En we zien dus ook wel hoe hoog we komen maar we gaan er in ieder geval hard aan werken met zijn2tjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:55

Is er wat mis met dat je me weer ziet ?
Ben er pas 9857 berichten en dat zullen er vast wel meer worden Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:35

1 keer per week echt springen en 1 keer wat gymnastieken over kruisjes etc. Doe ik al jaren en het bevalt me prima.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:00

1 keer in de week op hoogte springen en 1 keer in de week gymnastieken... en soms alleen maar gymnastieken.. ligt ook een beetje aan je paard!