wat voeren aan dit paard. zeer veel advies nodig!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wat voeren aan dit paard. zeer veel advies nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:36

ik ben nou eens benieuwd wat dit paard moet krijgen.

ik heb allemaal het idee dat hij tekort gedaan wordt op de stal waar hij nu staat.

ik zet er expres nog niet bij wat hij krijgt want wil het eerst van andere horen!

paard: ruin, 173, slanke bouw,
loopt ongeveer 6 keer per week, waarvan 4/5 keer intensief
daarnaast loopt hij ook bijna ieder weekend een parcours.

wat mag/moet zo'n paard nou hebben?

groetjes [naam]

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:07

In ieder geval veel hooi zo'n 6 dunne plakken of 4 dikke plakken per dag en qua hardvoer denk ik dat je met 4 kilo sport prestatie brok aardig in de richting zit en als extra een kilo musli of granenmix/haver als hij dat verdragen kan (er niet te "heet" van wordt). Het verschilt per paard nogal wat ze aan voer nodig hebben maar veel mensen voeren juist teveel aan hardvoer. Wat ook lekker is als extraatje is slobber Lachen naast zijn "normale" rantsoen kun je dit er best naast geven.

-X- Anja

(Mirogrant is 1.68 hoog en ik rijd hem 6 dagen per week waarvan 2x dressuurmatig en voor de rest stevige buitenritten van minimaal 1 uur, Miro krijgt per dag 3 kilo sportbrok en 1 kilo granenmix of haver en 2 tot 4 plakken hooi afhankelijk van de dikte, hij krijgt als extraatje 's zomers appels en 's winters wortels en 1 kilo slobber)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:45

Iets van 4 dikke plakken kuil of 5 hooi. 2x twee scheppen sportbrok en een halve muesli op harde werkdagen o.i.d.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:01

Idd, vier kilo sportbrok per dag en vier of vijf plakken kuil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:11

Het is behoorlijk van het type afhaneklijk of ze veel verbuiken of niet. Bovendien is intensieve arbeid een relatief begrip. Ik kan je wel schetsen van mijn ruintje krijgt, dan kun je dat vergelijken:
Ruin, 164, slanke bouw, hoog in het bloed staand, 6 keer per week arbeid, Z-dressuur.
per dag: onbeperkt voordroogkuil, 3 kilo sportbrok, 1,5 kilo haver, 0,5 tot 2 kilo muesli [afhankelijk van de arbeid]

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:15

mijn god was is mijn fjordje zuinig Knipoog

*sorry voor off topic* Haha!

Duhelo

Berichten: 28540
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:32

hoeveel krijgt jouw fjordje dan wel? skippie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:46

op dit moment krijgt mijn paard:
of een volle bak mais, of een X hoeveelheid kuil
en 2 kilo brok. (volgens mij echt geen sportbrok)
zelf voer ik er inderdaad slobber bij omdat hij dat zo lekker vind.

ik heb zelf het idee dat dat veel te weinig is.

hij loopt op M nivo dressuur en ik spring er mee in het L. (binnenkort naar het M) het is een paardje waar veel bloed in zit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:57

Ik denk dat je er goed aan doet om je paard eens kritisch te bekijken:
Heeft hij genoeg looplust, is hij fit en ziet hij er goed uit (vacht en algehele voedingstoestand) ?
Als het antwoord ja is, dan mag je er vanuit gaan dat hij voldoende voer binnenkrijgt.
De basisbehoefte van een paard bestaat uit ruwvoer (gras, hooi etc.), de rest kun je zien als aanvulling.
Vooral de kwaliteit (en de hoeveelheid) ruwvoer is dus erg belangrijk.

Waarom denk je eigenlijk dat je paard te weinig krijgt ?
Heeft hij problemen (gezondheid, conditie etc.) of is het alleen gebaseerd op het feit dat hij in jouw ogen een te kleine hoeveelheid voer binnenkrijgt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:01

Meer hooi/kuil lijkt me ook geen slecht plan.
En 4 kg brok lijkt me ook niet te veel bij zo'n groot paard wat elke dag moet lopen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:02

Die van mij (is 1,70m.) loopt M2 dressuur en springt L, wordt zes dagen in de week flink getraind en krijgt twee kilo sportbrok, een halve schep muesli (met haver), een aantal wortelen en een paar plakken hooi per dag.
Daarnaast loopt ze overdag in de wei waar ze nog wat grassprieten plukt.
Ze blijft er erg mooi bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:08

Ow ff zeggen wat Kawa krijgt. (1.65)
nu maar een kleine 2 kg.
Maar in de tijd dat hij echt gereden werd 3 tot 4 kg.
In de winter 1x mais en 2x voordroog.
In de zomer 2x voordroog, maar een volle wei erbij. En de portie voordroog word dan een stuk aangepaster.

Twilight (1.65, maar nog in de groei) En zij word om de dag of om de 2 dagen een klein halfuurtje gereden.
krijgt ruim 2 kg brok en 2kg meer granen mix.
(Eigenaar vond haar te braaf, nu maar ff een nieuwe cap besteld Knipoog )
En ook bovenstaande aan mais en voordroog.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:19

ik zou gewoon de voerfabrikant die je nu hebt (b.v. pavo) bellen of mailen met je vraag die kunnen dat precies zeggen en inderdaad veel ruwvoer verstrekken hooi mag onbeperkt mits het niet te jong is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:10

ik ga inderdaad eens vragen wat voor brokken ze voeren. maar volgens mij krijgen ze gewoon basisbrok.

nu hij sinds een week of 3 slobber van pavo erbij krijgt is zijn vacht wel super mooi geworden.

hij is naar mijn zin veel te 'langzaam' en niet vlug genoeg voor het parcour

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:15

Kijk vooral ook eens naar de kwaliteit van de brokken, dat zegt meer over de kilo's.

Zo'n paard kan genoeg hebben aan 2 kg zeer gecondenseerde sportbrok, waar heel veel in zit. Maar als het een slechte brok is, van slechte kwaliteit, heeft ie misschien wel 7 / 8 kg op een dag nodig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:22

Inderdaad, wat Carola zegt klopt als een bus.
Brokken zijn niets meer of minder dan samengeperst restafval.
De kwaliteit zit in de toevoegingen.
Deze toevoegingen (vitamines, mineralen etc.) worden uitgedrukt in VEP (Voedings Eenheid Paard).
Hoe hoger de VEP-waarde, hoe hoger de voedingswaarde van de brok.
Het kan dus zo zijn dat 1 kilo brok van een superhoge kwaliteit overeenkomt met 2 a 2,5 kilo brok van een lage kwaliteit.
Eigenlijk zijn alleen de toevoegingen van belang, de rest van de brok is restafval dat gebruikt wordt als "bindmiddel".
Door melasse (vloeibare rietsuiker) en heet water aan het geheel toe te voegen ontstaat de brok zoals wij hem kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:30

Dat is idd helemaal waar.
Mijn verhaaltje over brok gaat over Besterly classic.
De meer granen dingen zijn van havens.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:04

Ik vind dat een groot paard, wat slank blijft, en veel werkt, toch echt wel wat moet krijgen.
Ik vraag me af of hij ook op land staat overdag? Die van mij nl wel, ook al zit er nu weinig in.

Ik zou 4 kg brok en 1/5 tot 2 kg complete muslie voeren per dag. Daarnaast veel hooi, zo, dat hij altijd hooi voor zijn neus heeft staan.

Volgens mij moet hij het daar wel goed op doen. Ik vind dat je moet kijken naar een paard, alleen dan weet je of hij het er goed op doet.

Ik voer alles van Havens, en kreeg laatst te horen van een pensionklant dat ze vond dat haar paard er zo goed uitzag. OK dan!

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:15

Dat vind ik wel moeilijk om te zeggen hoor. Ligt aan zoveel dingen. Is bijna niet te beoordelen als je het paard niet kent