Een paard echt zo onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 18:47

Veel mensen zeggen vaak dat ze een paard wel leuk vinden en graag zelf er een willen, maar het niet kunnen betalen. (ik heb het nu dus over volwassen mensen, of iig mensen die op hun zelf wonen Lachen )
Is dit nu echt onbetaalbaar, of is het gewoon zo dat ze andere dingen doen en die er niet voor aan de kant willen zetten en dus geen geld meer voor een paard hebben. Tja een beetje slecht uitgelegt, weet niet precies hoe ik het moet zeggen.
Maar ik vraag me dus af of een paard nu echt zo onbetaalbaar is voor een gewoon mens?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:48

ik vind het niet onbetaalbaar maar oke wij hebben ook geen stallingskosten omdat we eigen land hebben. maar ik denk dat ze er niet dingen voor aan de kant willen zetten, idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:58

Het ligt er maar aan waaraan je je geld uit moet/wilt geven.... Je moet er best wel eens wat voor laten als je paarden hebt. Maar ja, ik heb het er graag voor over. Ik rij dus bv in een oud barrel, en niet in een mooie nieuwe auto. Maar daartegenover staat wel dat ik ook nog een veewagen heb...
't Is vooral een kwestie van keuzes maken denk ik.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:03

Nee hoor, een paard is niet onbetaalbaar. Kijk maar eens hoeveel mensen er hier op Bokt zijn die een paard hebben en op zichzelf wonen. En idd gaat het er ook om wat je ervoor wilt opgeven. Ik heb na mijn studie veel gereisd, daar is veel geld aan op gegaan. Ik heb daar overigens geen spijt van, ik heb veel gezien en veel meegemaakt, dus ook waar voor mijn geld gehad. Maar op dat moment was het wel 'of/of' en niet 'en/en'. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus tja, als je een paard hebt, moet je daar dingen voor laten schieten en het hangt er dus van af hoeveel en wat je ervoor wilt laten schieten...

[Edit] Ik zie de reactie van Sonja en denk meteen aan mijn eigen autootje van 16 jaar oud... Haha! Ik ben ook iemand voor wie niet alles nieuw en duur hoeft, koop spulletjes voor mijn huis bijvoorbeeld het liefst op rommelmarkten en in tweedehands zaakjes en kleding in de uitverkoop. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat ik het er niet voor over heb om overal de volle prijs voor te betalen. Ik gebruik mijn geld liever voor andere dingen, tot nu toe zijn dat mijn reizen en ooit zal dat weer een eigen paardje zijn. Overigens woon ik op mezelf in Utrecht, waar wonen vrij duur is, dus gaat een groot deel van mijn salaris al op aan vaste lasten (huur, energie e.d.). Daar kies ik nu om verschillende redenen ook voor, maar dat kan over een tijdje anders zijn.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-06 19:09 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:15

nou ja onbetaalbaar...... ik kan het net betalen maar dan hou ik ook niets over ik heb een baan voor 34 uur in de week dus een normaal salaris en dan is het maar net te doen hoor een paard (nou heb ik er natuurlijk 2 maarja) Ik moet heelveel laten ik kan niet zomaar alles kopen of gaan shoppen das wel erg jammer maarja (dan ga ik waarschijnlijk toch naar hyporama of divoza om dingen voor mijn paardjes te kopen i.p.v. voor mezelf) *LOL* *LOL*

GROETJES DEBORA Koe

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:52

Ik woon nog thuis en dat scheelt een hoop.
Ik denk dat het ook veel uit maakt WAAR je je paard neerzet.
Bij een boer ben je goedkoper uit dan op een luxe manege.
Je kunt al je spullen nieuw kopen en duur, maar je kan ook voor 2e hands gaan kijken.
Je hoeft echt geen dure merkjas te dragen hoor.
En je paard ziet echt niet of jij nou met een kieffer hoofdstel rijd of eentje van 3 tientjes.
Het enige waar je niet op moet bezuinigen is op een goed zadel.
Ik probeer alles zo goedkoop mogenlijk te houden. De laatste tijd ben ik wat bewuster gaan worden over uitgaves voor de paarden.
Ik heb ook een beste auto en ga graag op vakantie.
Nu woon ik nog thuis en kan het allemaal.
Ik neem het er dus nog van. Ben nu aan het sparen voor een paardrijvakantie naar canada.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:53

Ik leef echt heel erg zuinig.
Ik ben scholier en ik moet mn pony helemaal alleen onderhouden.

Maar een pony hebben is gewoon mijn allergrootste droom en wens en daar heb ik veel voor over.

Als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt: ik wil geen mooie kleren, ik hoef geen mooie kleren
dan ga je dat uiteindelijk ook geloven, terwijl het heeel erg moeilijk is.

Mijn kleren en alles moet ik ook zelf betalen.
Dus het word maar weer dezelfde schoenen en jas als vorig jaar.....

Bij alles afvragen:
'heb ik het nodig?'
meestal is het antwoord nee
Bij spullen voor mn pony is het antwoord altijd ja

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:54

Ik kan het nu helaas nog niet betalen, maar dat is niet omdat ik perse andere dingen wil doen. Ik heb het geld gewoon niet! In principe zou ik de stallingskosten en hoefsmid en de spulletjes wel kunnen betalen (mits in normale proporties Knipoog ) maar mijn paard zal maar eens iets krijgen waardoor ik hoge DA rekeningen krijg Lips are sealed dat zou einde paard betekenen en dat wil ik niet!

Pas als ik klaar ben met mijn studie, en een andere baan heb ga ik eens kijken of ik het ga redden qua geld EN tijd om een paard te kunnen houden.

En of een paard nou zo duur is, ja wel veel duurder als een 'gewoon' huisdier als een hond of kat. maar hetgene wat de meeste mensen denk ik toch tegen houd is de hoeveel tijd die je eraan kwijt bent, dat houden niet alle mensen vol.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:03

Ik denk dat de mensen niet bang zijn voor de aanschaf, maar wat er bij komt, stalling, enzo.

maar vooral de dierenarts, wat wanneer ie heeeeel ziek wordt, en ik denk dat vele daar de verantwoording niet voor willen of kunnen nemen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:07

hey, nou het ligt er aan, er zijn mensen die meteen consequen zeggen: kun jedat dan betalen, omdat iedereeen denkt dat paardensport een dure sport is, en eigenlijk is het dat ook, iedere keer loop ik me over de prijskaartjes in de ruiterzaak te verbazen! Maar ik heb het er voorover! En veel mensen geven het liever aan iets anders uit! Ook probeer ik het goedkoop te houden! iets 2e hands, iets uit de uitverkoop, en niet meteen een duur merk!

Ik ben 15 jaar en woon thuis, we hebben een weiland, en me ouders betalen het hooi, voer enzo, en de hoefsmid dierenarts, maar alle atributen moet ik zelf betalen! Voor een bijbaantje heb ik alleen tijd in de vakanties, en zo werk ik iedere zomervakantie braaf een flinke berg stuivers bij elkaar om er weer een jaartje mee te doen (halster, deken, hoofdstel enzo...) Me pony heb ik ook zel bij mekaar gespaard!
Maar ik heb het er voor over, en me ouders zien dat en die sponsoren wel (THNX Cool THNX!!!) maar ik moet er ook wel wat voor laten, maar dat doe ik gerust! Want dan zie ik die lieve koppies weer, en dan denk: DAAR DOE IK HET VOOR!

groetjes Haha!

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:10

Maar bij enorme hoge dierenarts kosten is dus ook de vraag heb je het er voor over.
Afgelopen week is bij ons een paard gekomen dat van de zomer een operatie heeft ondergaan, kostte: 7,500 gulden.
Ik houd ontzettend veel van mijn paard maar ik denk dat ik over zo'n beslissing wel even moet nadenken.
Je kan je paard natuurlijk ook verzekeren dan kost het al gauw 500 per jaar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:46

Klopt, Cowgirl. En je kunt ook nog tegen een praktisch probleem aanlopen: heb je uberhaupt het geld om zoiets te kunnen doen? Ik denk niet dat veel mensen met paarden het bedrag voor zo'n dure operatie als spaargeld achter de hand hebben, vooral niet als je aan het eind van de maand maar weinig overhoudt om van te kunnen sparen omdat al je geld naar het noodzakelijk onderhoud van jezelf en je paarden gaat.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:59

Ik kan ze op dit moment niet alle drie betalen. Nou zijn Berber en Isolda financieel van mijn vader gelukkig, dat scheelt en Udinde kost niet zo veel.
Straks kan ik ze wel weer betalen, als mijn huis af is. Ik heb wel extra een appeltje voor de dorst op mijn spaarrekening staan. Dat blijft vast staan, daar kom ik niet aan. Voor het geval dat er iets ernstigs gebeurt en er iemand naar de kliniek moet ofzo..... Gewoon, just in case!
Dus met hypotheek, verbouwing ed, dan is een paard toch wel "onbetaalbaar".

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 21:12

inderdaad een paard is duur in onderhoud.
toen ik mijn eerste paard kocht heb ik een spaarrekening voor hem geopend,daar ging iedere maand 25 gulden op,dit was dus voor onvoorziene uitgaven.
op een gegeven moment werdt hij ziek,en moest geopereerd worden,en deze operatie is voor ons beiden slecht afgelopen [hij is velamd geraakt tijdens de operatie],ik heb hem in moeten laten slapen.
maar de kosten moesten natuurlijk wel betaald worden en ik was achteraf heel blij met mijn/zijn spaarrekening.
misschien niet zon leuk verhaal maar als tip voor anderen wel bruikbaar.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 21:22

Ik denk dat de grote mensen ook nog voor hun eigen eten,woning,huur,gas,licht,water,etc etc moeten betalen,dan komen de verzekeringen er nog is bij enz enz.En om een paard aan te schaffen,
de bedragen zijn gewoon soms belachelijk duur,voor een beetje leuk recreatiepaard betaal je al soms meer als fl 4000,-...vroeger was dat anders...en ik denk ook niet dat grote mensen met hun geld zomaar fl 4000,- kunnen ophoesten.
Tja,ik weet niet of ik fout zit hoor,zo slim ben ik nou ook nie helemaal maar goed.Heb me een beetje proberen te verplaatsen in de wereld van de grote mensen en hun geldproblemen *LOL*

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 23:38

wat voor motivatie er ook achterzit dat iemand het (nog) onbetaalbaar vindt, het getuigt ervan dat ze het in ieder geval niet impulsief zullen doen, maar erover nadenken/nagedacht hebben

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: opala op 2001-10-06 23:40 ]</font>

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 23:43

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 00:51

Heb er wel eens een discussie over gehad met iemand. Toen ik nog studeerde hadden we het over een stal met binnenbak. Ik zij dat ik dat ook wel wilde, en toen viel een ander me aan met: het is maar wat je er voor over hebt...
Tja, ik studeerde en was afhankelijk van het inkomen van mijn vriend. Die heeft een leuk salaris en toen we nog in een flatje woonden hadden we veel over per maand. Maar nu we een eigen huis hebben en een tweede auto, zijn we toch snel door het geld heen. Gelukkig hebben we nu wel die stal kunnen nemen, maar het blijft echt uitkijken. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeen, en je moet jezelf niet te kort doen wat betreft er verzorgt uitzien (representief/werk)
Een paard is best duur... Maar er zijn vaak wel honderden guldens verschil in duur... Je past je eisen aan aan je inkomen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 07:41

Een paard is heel erg duur maar onbetaalbaar...?
Nee dat denk ik niet als je iets heel graag wilt....
Ik heb aan het einde van mijn geld altijd nog een stuk maand over zoals 'Loesje' het mooi kan schrijven.Mijn paard staat bij een boer dat scheelt veel in kosten en ik woon niet op mezelf dus ik kan naast het paard nog sparen voor als ik straks wel het huis uit ga.
Gelukkig verdien ik redelijk goed maar soms moet ik toch even slikken hoor en dan heeft die van mij nog maar 1 keer in zijn leven de veearts gezien buiten het enten om *afkloppen*

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 09:48

Voor sommige is een paard echt wel onbetaalbaar. Vooral als je in deze omgeving woont waar 800 gulden per maand niet vreemd is. Ook al wil je nog zo graag een paard en ben je bereid om veel ervoor opzij te zetten, dan nog is het voor sommige mensen onmogelijk zo'n dier te onderhouden. Nederland is een heel welvarend land maar vergis je niet, armoede komt ook hier voor.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:11

Ik zou een paard zelf KUNNEN onder houden. Maar dat wil ik niet omdat ik bang ben dat ik zo veel moet werken dat ik m'n paard bijna niet meer kan zien.
Ik heb nu 3 onwijs toffe shetjes en Dien waar ik alles mee kan en mag. Dan denk ik: waarom een eigen paard nemen als ik eigenlijk al zo veel heb. Ik steek er al mijn tijd in en ook een groot deel van m'n geld(heb de hele zomer gewerkt en er is niet veel meer van over Schijnheilig ). En m'n ouders staan er niet achter als ik een eigen paard neem maar dat is weer een ander verhaal.
En als je wil kan alles. Ik heb wel van mensen gehoord die amper zich zelf konden onderhouden om maar een paard te hebben. Die bezuinigde gewoon zo veel op zich zelf dat ze bijna niets hadden. Het is maar de keus die je maak.
XXX
Ciska

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:15

Mm onbetaalbaar niet, maar met een paard kun je je kosten wel moeilijker beperken. Zoals nu met Bolivia, ik ben wel verzekerd maar haar voorbenen zijn uitgesloten, dat betekent gewoon dat ik een paar duizend gulden kwijt ben voor de VA.

Als je kinderen hebt en alleen bent dan denk ik inderdaad dat een paard onbetaalbaar is. Als je alleen bent en je hebt niet zo'n goed salaris en een huishouden dan is het ook al vrij duur.

Het is inderdaad een kwestie van keuzes maken.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:21

Ik heb nu ook een eigen paard (al een paar jaar) en in het begin kon ik het net betalen. Ik had namelijk met Marc afgesproken dat ik alles van mijn eigen loon zou betalen (hij betaald de maandlasten al van zijn loon). Ik werkte toen 12.5 uur in de week, en het was meestal net kiele kiele met rondkomen. Ik had het voordeel dat Des bij de oude eigenaar kon blijven staan en ik allen voer en stro moest betalen.
Nu werk ik 32 uur per week, en kom makkelijk uit. Als ik zou willen zou ik Des op een manege kunnen stallen. Probleem is dat Marc en ik graag een ander huisje willen hebben (waar Des bij huis kan staan) en we dus al het geld willen sparen wat maar kan. Dus Des blijft voorlopig waar ze is!

Wel ben ik sowieso erg zuinig. Koop alleen kleding in de uitverkoop en maak bovendien erg veel zelf. Kleding voor Marc is wel wat duurder, maar hij dpet er ook vrij lang mee. Met schoenen zijn we allebei heel makkelijk. Ik heb een paar bergschoenen waar ik wel weer een jaar of 2 vooruit kan (minimaal). Voor de zomer heb ik Teva-sandalen, die zijn volgend jaar wel aan vervanging toe, maar dan kijk ik wel in de uitverkoop....) Sigaar

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:03

Duur is het zeker wel. Ik heb nu 3 paarden waaronder 1 veulen. Gelukkig deel ik ze met mijn moeder en mijn zusje (anders zou ik het nooooooiiit redden met mijn tijd en mijn 40-urige werkweek!)

Voordat Munji (veulentje) was geboren stonden Lady en Daida samen in een box op een manege in Noordwijk direct aan het strand, duin en bos. Wel ideaal hoor. Het samen delen van de box koste 600 gulden per maand inclusief. Nu staan Daida en Munji op een privestal. Kosten 625 per maand inclusief. De kosten van Lady's stal zijn 600 gebleven Verward Aan het einde van deze maand gaat Munji naar een opfokbedrijf, kosten 200 gulden per maand inclusief. En nu ben ik heel erg benieuwd of Lady en Daida nog samen in een stal kunnen. En ik hoop het echt van harte want anders lopen de kosten echt gierend uit de klauwen!

Verder heeft Lady een nieuw hoofdstel nodig. Daida heeft zowel een nieuw zadel als een nieuw hoofdstel nodig. Deze spullen hadden we erbioj gekregen toen we ze een jaar geleden kochten en het is echt belabberd spul. Dus na deze maand wordt het nog een tijdje sparen.

Gelukkig kunnen we de kosten met zijn drieen delen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:24

Ik ben 16 en heb een eigen pony en betaal alles voor hem. Denk dus zeker niet dat het onbetaalbaar is, maar ik denk wel dat je er echt veel voor over moet hebben als je het niet erg breed hebt.
Zoals Shaienne al zij: Minder (dure) kleding kopen, past ook bij mij. Al denk ik over een dek van 150 piek voor Pink amper na Verward