Veulentje van 1.5 inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Veulentje van 1.5 inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 22:13

Ik weet dat er hier ontelbare topics over zijn, maar wat ik vandaag gezien en gehoord heb, sloeg voor mij alles.

Paardje, een 6 maand oud BWP hengstje dat met de papfles groot gebracht is waar al opgezeten blijkt te zijn. Terwijl het beestje op de grond lag .... (dat was al enkele weken geleden!).

En binnen een jaar willen ze hem inrijden ...

Dat vond ik persoonlijk toch echt TE vroeg, ben niet ervaren in die dingen. Ken alleen de methoden die ik in mijn omgeving zie, maar dat is normaal 3-4-5.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:13

ljikt me nogal logisch.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:15

Tja...als ze een paard waar ze zoveel aandacht aan hebben besteed willen verknallen, moeten ze dat doen...

Ik zou me er geen zorgen over maken dat er al op gezeten is: ik heb op mijn veulen ook al gehangen dat ze lag...Haha!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:16

ECHT TE BELACHELIJK VOOR WOORDEN!!

helaas dierenleed blijft bestaan... mensen zijn gewoon te ongeduldig.. ik kijk meestal een andere kant op want kan het niet aan zien. Die mensen kun je toch niet op andere gedachten brengen.. al is het wel diep diep diep diep diep diep diep diep triest...

het enige wat je zou kunnen proberen is ze foto's laten zien van pony's die te vroeg ingereden zijn, waarvan de rug helemaal doorgezakt is.... ECHT ERG!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:17

En het enige wat je eraan kan doen is....eh....niets.....
Als je er wat van zegt ben je de zeikert die altijd wel wat te zeuren heeft...

Maar aan de andere kant..als iedereen zijn mond dichthoudt komt er nooit wat van terecht.

Stelletje gekken....

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:20

idd die lui die sporen gewoon niet!!!
zou er wel wat van zeggen maar als het helpt

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:25

voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:27

Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen.
En misschien hebben ze tegen die tijd wel "het licht" gezien?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:37

Shiloh schreef:
ECHT TE BELACHELIJK VOOR WOORDEN!!

helaas dierenleed blijft bestaan... mensen zijn gewoon te ongeduldig.. ik kijk meestal een andere kant op want kan het niet aan zien. Die mensen kun je toch niet op andere gedachten brengen.. al is het wel diep diep diep diep diep diep diep diep triest...

het enige wat je zou kunnen proberen is ze foto's laten zien van pony's die te vroeg ingereden zijn, waarvan de rug helemaal doorgezakt is.... ECHT ERG!!!!


Ben het er helemaal mee eens!!!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 22:40

naomi_s schreef:
voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........


Dat zei de eigenaresse dus ook ... Maar het is geen renbaanpaard, het is een BWPer. En 2 is nog steeds 6 maand langer kind zijn

Daarbij komt dan ook nog dat het haar eerste paard en zelf heeft ze nauwelijks rijlessen gehad.

Ik hoop idd dat ze licht ziet ....
Laatst bijgewerkt door Belsje op 06-10-03 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:40

naomi_s schreef:
voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........


De meeste hengsten op de kwpn hensgtenkeuring zijn ook nog 2,5. Maar dat is iets anders dan 1,5! Dat is echt te vroeg, tenzij je je paard naar de kl*te wilt hebben.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:42

naomi_s schreef:
voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........


En dan zijn ze meestal verrot rond hun 13de als het al niet eerder. Ikheb niet zoveel verstand van de renbaan en alles erom heen, maar er is mij altijd vertelt dat ze dan niet al te veel wedstrijden rennen.

6 maanden en er dan al op zitten is gewoon dierenmishandeling. En dan noemen ze me maar een zeikerd, maar ik zou er toch echt wat van zeggen en anders de dierenbescherming bellen. En dit advies is dus precies wat ik aan belsje mee wilt geven. Vertel ze dan het echt te vroeg is!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:43

een paard van 1.5? o, maar doe maar hoor, kan echt geen kwaad.

Je gaat natuurlijk wel slechte gewrichten krijgen, misvorming van de rug, zeg maar het hele skelet, misschien zelfs karakterstoornissen door ze als 'kind' al te laten werken, en je kunt ze als ze 10 zijn wel naar de slacht brengen en een nieuw paard halen. maar ja, dat je je paard al op 1.5jarige leeftijd kan inrijden i.p.v 3jarige, dat maakt veel goed hoor!
(iedereen weet dat ik hier sarcastisch bezig ben hé)

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:59

Je kan er wel iets aan doen.
Zeggen tegen die eigenaar dat hij een verekte banketstaaf is.

Sjonge, een veulens gewrichten zijn nog niet helemaal klaar om een mens te dragen.
Dat kan fataal zijn voor de gewrichten, maar dat merkt de eigenaar vanzelf wel als zn pony laten in een keer door zn voorbenen heen zakt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:14

Tja, je blijft van die idioten houden. Je kunt er wat van zeggen, maar of het aankomt kun je betwijfelen.
Aan de andere kant heb ik het meegemaakt dat een Fjord werd "ingereden" toen ie een jaar was. Tja soms moet je wat als ie zich verveeld. Nou moet je je daar ook weer niet al te veel bij voorstellen, een rondje door de bak met een vlieggewicht erop, een keer in de week of minder, maar het bleek voldoende naast het surogaat-mennen om hem bezig en wakker te houden.
Dat "rijden" deden we dus zo min mogelijk, dat surogaat-mennen zeer regelmatig en ik vind het eigenlijk nog steeds een wereld-uitvinding, als ik ooit een veulen zou kopen, dan ga absoluut surogaat-mennen.
Feit blijft dat we dit indertijd alleen met die Fjord konden doen omdat we allerlei omstandigheden mee hadden, het blijft voor mij toch don't-tray-this-at-home.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:16

Tis wel weer een inkoppertje he? Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:21

Sjuimpje schreef:
Tis wel weer een inkoppertje he? Haha!




Ik denk niet dat er nog reacties gaan komen als "is toch niks mis mee, doet iedereen toch?"

Maar feit is wel dat het nog steeds in sommige kringen gebeurt.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:40

die mensen zijn echt ziek in hun koppie.. meer kan ik er niet van zeggen.. zou het arme beestje zo op willen halen en lekker de wei ingooien..

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:42

Godzijdank worden flesseveulen doorgaans zo ontzettend vervelend als ze wat ouder zijn dat het wel niet in 1 keer zal lukken allemaal Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 01:06

ikke schreef:
Aan de andere kant heb ik het meegemaakt dat een Fjord werd "ingereden" toen ie een jaar was. Tja soms moet je wat als ie zich verveeld. Nou moet je je daar ook weer niet al te veel bij voorstellen, een rondje door de bak met een vlieggewicht erop, een keer in de week of minder, maar het bleek voldoende naast het surogaat-mennen om hem bezig en wakker te houden.


Zal ik of zal ik niet... Zal ik..Of zal ik niet. Ja ik zal!
Je moet toch wat als hij zich verveelt Scheve mond Tjeez, waren er geen andere manieren om een jaarling te plezieren, Weide, ect? Ik verveelde me ook wel eens als kind zijnde, ik ben blij dat ik dat nooit tegen m'n pa en ma heb gezegd, wie weet stuurden ze me wel om zakken cement van 10 Kilo p.s. te sjouwen, of gewoon om keien te versjouwen, voetballen naaien met m'n blote handen.... Tja als je je verveelt, dan stellen we je gewoon aan het werk, zodat je over 10 jaar krom gegroeit ben. Of bij paarden; holle rug, zwakke gewrichten, kortere levensduur...

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 02:03

een woord voor : TRIEST !!

Ik heb een haf merrie verzorgd die met haar 2 is ingereden ( een half jaar later dus)
Dat beestje kan niet eens normaal lopen meer..
Die vrouw waar ik haar voor verzorgde had haar gekocht van een kinderboerderij.
Ik was erbij, ik werd gewaarschuwd dat ze trapte.
Ze had de hoefsmid tegen de muur aan getrapt Schijnheilig
Ik haar uit de wei gehaald, niks aan de hand..
Daarna LOPEND met haar naar ons weiland gegaan, is ongeveer 3 km lopen. Had voor de zekerheid nog een vriend meegenomen voor als het fout zou gaan Bloos
Ze was wel een beetje druk, moesten haar elk aan een kant vast houden Bloos maar we zijn wel zonder brokken aangekomen Cool
Haar rug had ik al opgemerkt, De vorige eigenaar zei dat dat wel goed zou komen.
Daar had ik dus al helemaal geen vertrouwen in
Later hoorde ik via mijn zusje dat iemand die bij haar op school zat die de merrie had ingereden.. Dus mijn wantrouwen was terrecht.
Na een paar maanden in de wei gestaan te hebben ging de merrie steeds slechter lopen.
Tijdje elke dag aan de longeerlijn gehad, om te kijken of het niet door stijfheid kwam ofzo.
Dit was NIET het geval, die merrie is gewoon verpest voor haar leven, terwijl ze nu pas 5 jaar oud is Huilen
Het is echt een schat van een paard, ze kan bereden worden, met nadruk op KAN, Dit word zover ik weet niet gedaan OK dan!
Soms kom ik er nog wel eens langs met de auto en stop ik. Ze staat altijd als eerst bij het hek om te knuffelen Lachen
Heb veel tijd met haar doorgebracht, het is een merrie met gebruiksaanwijzing, maar als je haar vertrouwen hebt gaat ze voor je door het vuur Lovers
Alleen ze is voor haar leven getekend wat ik echt jammer vind.. Ze staat raar op haar benen en heeft een doorgezakte rug..

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:20

Wat woog de persoon , was het een klein kind van 4 jaar ? Dat kan natuurlijk ook er daar krijgt zelf een veulen geen doorgzakte rug van hoor , tja , als het een volwassenen is natuurlijk wel maarja

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:28

DeesDeBest"]
[quote="naomi_s schreef:
voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........


En dan zijn ze meestal verrot rond hun 13de als het al niet eerder. Ikheb niet zoveel verstand van de renbaan en alles erom heen, maar er is mij altijd vertelt dat ze dan niet al te veel wedstrijden rennen.
[/quote]

Je hebt er niet zo veel verstand van, zeg je zelf al. Een renpaard wordt erop gefokt vroegrijp te zijn. Het gewicht wat ze op hun rug krijgen is rond de 50 kilo, dat is dus niet te vergelijken met het inrijden van een rijpaard. Waar ik het trouwens ook niet mee eens ben, zo'n paardje is daar pas klaar voor rond zn vierde...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:25

wkoekoek"]
[quote="DeesDeBest"][quote="naomi_s schreef:
voor de renbaan worden ze rond 2 ingereden........


En dan zijn ze meestal verrot rond hun 13de als het al niet eerder. Ikheb niet zoveel verstand van de renbaan en alles erom heen, maar er is mij altijd vertelt dat ze dan niet al te veel wedstrijden rennen.
[/quote]

Je hebt er niet zo veel verstand van, zeg je zelf al. Een renpaard wordt erop gefokt vroegrijp te zijn. Het gewicht wat ze op hun rug krijgen is rond de 50 kilo, dat is dus niet te vergelijken met het inrijden van een rijpaard. Waar ik het trouwens ook niet mee eens ben, zo'n paardje is daar pas klaar voor rond zn vierde...
[/quote]

Maar wees eerlijk, hoe zien/zijn de meeste paarden (eruit) als ze 15 zijn? Ze gaat toch snel met pensioen?

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:41

hoe verziek ik mijn paard voor de rest avn zijn leven?