kalkoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14810
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 14:52

ik wil misschien kalkoenen (even voor de duidelijkheid: die dingen onder zijn ijzers dus geen beesten) omdat ik over 2 weken cross heb en het toch wel glad is. ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn en of je dan ook eerder weer naar de smid moet als je ze hebt. en wat kosten ze en rekent de smid meer als er gaten in de ijzers moeten? Koe Lachen

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 14:55

alsik schroefgaten neem moet ik 10,- extra betalen.... verder heb je kans dat het ijzer eerder los gaat zitten omdat je die schroeven erin draait en je het ijzer dan iers opdraait laat maar zeggen....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:20

Als je een cross gaat rijden, raad ik je zeker aan om met kalkoenen te rijden. Zoals je zelf al zegt, het kan daar flink glad zijn, en dus gevaarlijk. Met kalkoenen heb je gewoon veel meer grip. Wat Ingrid zegt klopt ook: met indraaien komt het ijzer soms een of twee millimeter van de hoef af, met het risico dat het eerder los gaat zitten. Maar dat scheelt misschien een weekje, en weegt niet op tegen de veiligheid tijdens zo'n cross. Je kunt ook alleen voor deze keer ijzers met kalkoengaten nemen en dan de volgende keer weer zonder. Dan loopt het toch tegen de winter en spring je niet meer op gladde grond.

Welke cross ga je rijden?

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:37

Ik sluit me helemaal bij Ingrid en Karin aan !
Misschien nog een paar handige tips voordat je de cross (met kalkoenen !) gaat rijden:
- Zorg voor een goede beenbescherming, kalkoenen zijn best wel scherp, en zeker tijdens de cross is een ongelukje zo gebeurd.
- Zet je paard / pony niet met kalkoenen in de trailer i.v.m. verwondingen.
- Nooit met kalkoenen op straat rijden !
Voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten, onze smid rekent 1 gulden per gaatje.
Uiteraard komen er nog wel de kosten bij voor de kalkoenen zelf (een paar gulden per stuk, neem een paar reserve-exemplaren op voorraad voor het geval je er verliest of kwijtraakt), en een goede tap om de schroefgaten uit te tappen.
Vergeet verder niet om een sleutel mee te nemen om de kalkoenen weer uit te draaien !
Veel succes !!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:40

Wat die sleutel betreft: een gewone sleutel waar je moeren mee aandraait voldoet prima. Daar kun je ook meer kracht mee zetten dan met zo'n gecombineerde tap/sleutel, is mijn ervaring. Voor kalkoenen heb je een moersleutel maat 11/12 nodig, en die kun je kopen bij iedere gereedschapswinkel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:14

bij mijn smid zitten er standaard kalkoengaten in de ijzers.
En verder is een oude hoefnagel heel handig om kleine steentjes uit de gaten te peuteren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:50

Ook een handige: Maak thuis (als je paard nog rustig is en niet heen en weer staat te dansen van alle spannende dingen) alvast de gaten goed schoon en prop ze vol met watten die je in een beetje vet doopt. Je kunt ook speciale rubberen dopjes kopen, maar vette watten werkt veel beter. Op wedstrijd peuter je die watjes er uit en doordat de gaten dan ook al een beetje gesmeerd zijn draai je de kalkoenen er zo in. Neem ook een blikje vet mee, als het toch nog stroef gaat kun je daar je kalkoenen ook nog even in dopen en dan draaien. Gewoon hoevenvet of ledervet werkt prima hiervoor, als het maar glibberig is.

loulou

Berichten: 14810
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 13:13

oke, bedankt
nou nog even aan de eigenaar vragen of het mag maar dat zal wel.
ik ga trouwens de cross in princehagen rijden. Koe Lachen