De hoek in getrapt van ponymerrie, rotbeest!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:44

Laura schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik meen me een verhaal van jou te herinneren wat min of meer hetzelfde liedje was; Paard moest naar de slager ofzo want jij kon dr niet meer aan. Of was dat dezelfde?


Ik moet bekennen dat dit ook door mijn hoofd schoot. Misschien is het een goed idee ergens les of een cursus te volgen in paarden-opvoeding en communicatie. Wie weet wil een bokker je wel helpen. Om te voorkomen dat je over een tijdje met je andere pony weer tegen hetzelfde aanloopt.

Los hiervan, een jaarling hoort echt in de kudde en niet ergens thuis. Er zijn geen betere opvoeders dan andere paarden.

Sterkte ermee!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:29

jaarlingen zijn naarlingen zegt men vaak.
En een veulen alleen is geen veulen. Beide spreuken gaan vaak op. Een jaarling is in feite nog een veulen en die hoort niet alleen. Een andere jaarling erbij doet soms al heel wat. Laat andere paarden jouw pony opvoeden.
Een jaarling kan rustig tussen volwassen paarden, of andere jaarlingen. Dat maakt niet uit. Opvoeden doen ze bij elkaar wel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 19:55

cissie schreef:
hoi,

Wat doet zo'n jaarling in vredesnaam bij iemand thuis? hup de wei in een hele grootte dan met nog veel grotere paarden.

nee serieus dit wordt een stinkmodder paard als je hiermee gaat lopen 'vechten' tuurlijk krijg je haar wel gebroken, maar kies liever de natuurlijke/veilige manier, daar hou je een veel leuker paard aan over.

gr. cissie


Opfokbedrijven zijn in België niet zo talrijk aanwezig als in NL, in mijn regio zijn er gewoon geen.
Iemand vroeg of ze alleen staat, nee, ze staat niet alleen. Ze staat bij een fjordenruin die ze totaal domineerd en ze heeft per ongeluk 's even bij de tinkerhengst gelopen die ze helemaal in de hoek schopte tot de hengst trillend van schrik zich achter mij ging verschuilen en dat ze mij (!!!!!!) ging aanvallen. Ik heb gewoon moeten ingrijpen voor de hengst z'n leden en de mijne Ik heb toen ook een stel hoeven van dicht gezien. Ik heb ooit gevraagd om 'r bij iemand in een groep te gooien wat ze geweigerd hebben. Ze vonden het een te groot risico om een ponyveulen bij paarden te gooien ... ze moesten 's weten .........

De opmerking hierboven over de andere pony is correct ... dat was haar moeder. Hoop dat dit meteen verklaard hoe ze aan die trekken komt ... het type "heetkoppony" ligt me gewoon niet!!! Zal dan ook nooit meer naar bloedpony's kijken en nog minder naar merrie's. Respect moet je misschien verdienen bij een paard, maar ik weet één iets uit eigen ervaring. Krijgt m'n tinkerhengst van één jaar een berisping voor een fout die hij maakt, dan is hij meteen erg nederig ... doen we dit met haar is ze meteen erg druk en dreigend ... Het individu is gewoon zo! Ze heeft het niet van een hond geërfd!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:25

hoi,

Het hoeft toch ook niet perse een opfok bedrijf te zijn, heb je geen kennis met een lap grond? of plaats een advertentie,
Hier in Ned. gaan veel veulens ook naar friesland, die eigenaren komen misschien 1 keer in de 3 mnd. en blijven voor de rest op de hoogte via de eigenaar van de weide.
Deze veulens blijven daar vaak 2 jaar (ongeveer).

Misschien als je niet tot het hierboven genoemde over kunt gaan, is het wellicht een idee om hulp te vragen van iemand die professioneel gedragdeskundige is, misschien dat die je kan helpen, want je bent heus niet de enige die eenjaarling op stal/wei heeft staan, maar ideaal is het niet nee.

Zoals jezelf al zegt dit soort pony's liggen me niet en ik heb er geen band mee, is het dan niet een eerlijke beslissing voor de pony om haar te verkopen? aan iemand die er helemaal verliefd/verzot en gek van is? want dat verdient toch iedere pony?

heel veel suc6 met je pony
gr. cissie

ps: wat voor ras is het?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:38

Sonja, ik volg jouw verhalen eigenlijk al jaren, ook vroeger op de NH-lijst, en je lijkt elke keer weer dezelfde problemen met paarden te hebben. Op de een of andere manier kun je ze niet aan, ik hou mijn hart dan ook al vast voor je tinkerhengst als die wat ouder is.

Waarom doe je je huidige paarden niet weg, en koop je een makke, wat oudere pony voor je dochtertje? Met jonge paarden ga je elke keer weer de fout in, en je neemt steeds weer een jong paard?

Heus, voor jonge paarden moet je tig keer zoveel paarden"kunde" hebben dan voor een ouder paard. En voor hengst nog ééns zo veel.... die hengst is nou nog hartstikke makkelijk, maar als hij straks 3 jaar oud is kun je je lol op - en zeker als je ook nog een merrie aan huis hebt!

Doe jezelf (en je paardjes) een plezier en doe ze weg, voordat er ongelukkken gebeuren. Voor je paarden is dit ook niks: het is nu al zover dat je de merrie alleen nog met geweld aan zou kunnen - maar zover had het nooit mogen komen!!! Dit had je echt vóór moeten zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:40

sonjabelgium schreef:
Opfokbedrijven zijn in België niet zo talrijk aanwezig als in NL, in mijn regio zijn er gewoon geen.


Ik zie het probleem niet, hoor. Dan breng je haar toch gewoon naar een opfokbedrijf in Nederland...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 21:22

promptertje schreef:
Sonja, ik volg jouw verhalen eigenlijk al jaren, ook vroeger op de NH-lijst, en je lijkt elke keer weer dezelfde problemen met paarden te hebben. Op de een of andere manier kun je ze niet aan, ik hou mijn hart dan ook al vast voor je tinkerhengst als die wat ouder is.

Waarom doe je je huidige paarden niet weg, en koop je een makke, wat oudere pony voor je dochtertje? Met jonge paarden ga je elke keer weer de fout in, en je neemt steeds weer een jong paard?

Heus, voor jonge paarden moet je tig keer zoveel paarden"kunde" hebben dan voor een ouder paard. En voor hengst nog ééns zo veel.... die hengst is nou nog hartstikke makkelijk, maar als hij straks 3 jaar oud is kun je je lol op - en zeker als je ook nog een merrie aan huis hebt!

Doe jezelf (en je paardjes) een plezier en doe ze weg, voordat er ongelukkken gebeuren. Voor je paarden is dit ook niks: het is nu al zover dat je de merrie alleen nog met geweld aan zou kunnen - maar zover had het nooit mogen komen!!! Dit had je echt vóór moeten zijn....


Ik heb een oudere pony gezocht, en geen gevonden naar onze smaak, wel een erg brave fjord van drie, en die is dan ook ERRUG braaf. Verder wat de hengst betreft hebben we op voorhand al beslist moet ie teveel "man" worden als hengst dat hij dan een lichaamsonderdeel zal inboeten. Moet zeggen dat ik met die twee nog nooit tegen een probleem ben aangelopen, met de merrie's mams en dochter wel. Zou ik niet gewoon een "mannelijkpaard"mens zijn? M'n dravertje (merrie) is de uitzondering geweest ; maar vijf jaar oud, en die ging ook alles erg goed, nooit problemen mee gehad! Haar merrieveulen was weer iets anders, maar die is al snel verkocht geweest toen. Ons "probleem" is dat ik het niet aankan op "zwaarstreng" op te treden. De twee mannen zijn al snel onder de indruk van een brul van mijn kant uit of een vlakke mep van m'n hand, zullen ook niet snel het conflict aangaan, we hebben al het bijten het hoofd geboden met succes en het drammen, het geven van voetjes en het wassen ... . De mannen werken gewoon beter mee! Zijn ook helemaal geen leidende types. De twee merries waren beiden juist wel leidende types .... Ik heb lessen NH gehad van Igor Ost, en ik weet niet in hoeverre je hem kent, maar ook hij was toch even onder de indruk van hun "karaktertje", hij vond haar (moeder) toch ook een "pittige".... Of het nu echt aan mij ligt of niet ; wie zal het zeggen Verward het is gewoon een feit dat het om moeder en dochter gaat waarbij het met ons niet lukt, en met de andere gaat het prima. En uh ... hengst en merrie aan huis is niet de bedoeling dit door te zetten, denk dat voor beide partijen (pony en wij) het beste is dat we haar goed thuis brengen.

Wat de oudere pony betreft, volgende week hebben we een afspraak bij een eigenaar van een oudere kleine pony die wel al langer zochten. Wie weet is het die niet die we al zolang zochten, loopt ponykampen mee. Fjordje is erg braaf en eerlijk, maar net wat te groot voor m'n dochtertje, ze hobbeld wel vrolijk rond op hem hoor. Ze kan er niet opkomen zonder hulp, kan hem ook niet helemaal borstelen, laat ze nu net zo'n pennymeid zijn die dol is op tutten, juist daarom is ze zo vaak terug te vinden bij de merrie ... Fjordje, die blijft bij ons, ondertussen is het moeders haar lolletje Haha!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 04-10-03 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:26

Fijn dat je er zo goed over nadenkt Sonja, ik wilde je ook helemaal niet kwetsen, maar puur waarschuwen. Ik hoop dat je je droompaardjes, waarmee het allemaal wél lukt, dan ook gauw zal vinden Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 21:35

Kwetst me niet hoor!!!! Als je de berichten naleest zal je zien dat het alleen over die twee dames gaat, een enkele keer heb ik advies ingewonnen hoe ik het best zou aanpakken om het bijten de kop in te drukken. Meer om zeker te zijn dat ik goed bezig was dan wat anders. Een mens kan niet genoeg informeren!!!!!! En een mens geeft niet graag z'n fouten toe, en nog minder graag geven mensen op .... Denk van de "kudde" hier dat ik wel de koppigste ezel geweest ben Haha! Ik wou en zou het oplossen! ALFA's zijn gewoon niet voor softies, Alfa's horen bij mensen die van aanpakken weten, en die er niet mee zitten om zo'n opdondertje 's goed op 'r kop te geven. Moet nog in je aard zitten ook hé Knipoog

De band met de hengst is erg sterk nu, hij is echt ons maatje!!! Het fjordje hebben we nog niet lang, die zou ik nog zonder al te veel emotionele problemen kunnen laten gaan (al zou m'n dochter wel errrrrrg boos zijn op mij dan denk ik!). Volgens mij is die band een groot onderdeel van wat je "samen" hebt. Ik hoop dat die nog zal sterken met fjordje, wat 't is echt zo'n lieverd!
Juist die "band" is wat me zo koppig heeft doen volhouden wat de meiden betreft. Was er dol op, op beiden hoor! De moeder heeft me flink wat tranen gekost om los te laten, maar nu ik haar zie bij 'r nieuwe thuis weet ik dat het goed is. Ik hoop voor Zoë het zelfde te vinden .......

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:02

sonjabelgium"]
Wat de oudere pony betreft, volgende week hebben we een afspraak bij een eigenaar van een oudere kleine pony die wel al langer zochten. Wie weet is het die niet die we al zolang zochten, loopt ponykampen mee. Fjordje is erg braaf en eerlijk, maar net wat te groot voor m'n dochtertje,...
[/quote]

dus er komt er nog eentje bij ofzo? is deze dan een ruin? geen risico's nemen Haha!

[quote="cissie schreef:
Zoals jezelf al zegt dit soort pony's liggen me niet en ik heb er geen band mee, is het dan niet een eerlijke beslissing voor de pony om haar te verkopen? aan iemand die er helemaal verliefd/verzot en gek van is? want dat verdient toch iedere pony?


ze zoekt dus al heel lang naar zo'n kandidaat maar begrijpelijkerwijze is die niet zo easy te vinden...
als ik een weide had. naja Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 22:30

Als Miss Doubtfire geplaats is kan er eentje bij, ja. Aan de ene kant is twee voldoende, maar de andere kant is m'n dochter zo vaak aan het tutten met Zoë dat ze dit erg zou missen (ze kan overal bijkomen van haar, bij fjordje en Spix'je niet). Ik weet welk genot ik had aan m'n paardje als kind, en wil haar zonder twijfel ook dit plezier gunnen!!!!!!!! Ik PB je even een foto van de pony samen met de omschrijven. Of het iets zal worden moeten we nog zien! Zin om mee t gaan kijken?
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 04-10-03 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:33

sonjabelgium schreef:
Als Miss Doubtfire geplaats is kan er eentje bij, ja.


ligt even dubbel, hoewel het niet bij de situatie past Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:43

sonjabelgium schreef:
Als Miss Doubtfire geplaats is kan er eentje bij, ja. Aan de ene kant is twee voldoende, maar de andere kant is m'n dochter zo vaak aan het tutten met Zoë dat ze dit erg zou missen (ze kan overal bijkomen van haar, bij fjordje en Spix'je niet). Ik weet welk genot ik had aan m'n paardje als kind, en wil haar zonder twijfel ook dit plezier gunnen!!!!!!!! Ik PB je even een foto van de pony samen met de omschrijven. Of het iets zal worden moeten we nog zien! Zin om mee t gaan kijken?


ja hoor, zeker zin!! je laat het me wel weten dan? hmz heb net je pb'tje, ga snel kijken.

edit: gekeken, op eerste zicht, heel leuk beestje. die zal er ook leuk bijlopen: v klein naar groot: bont, ulsblakk ( ), bont

nee, het lijkt me een fijne en vooral betrouwbare pony. 11 jaar is een gevestigde leeftijd, karakter etc ligt vast. dat lijkt me al heel wat.
en hij is mooi!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 23:17

Vraag me af hoe de reacties in het algemeen zullen zijn moest het dus allemaal op z'n plek komen (Zoë'ke een goede thuis, en het ideale maatje ervoor in de plaats). Toen de moeder van haar afgehaald werd wat me erg sterk aangegrepen heeft en de negen dagen later ik de komst van Spix'je bekend maakte (die was al gepland voor de pony geplaats was) heb ik héél wat te verduren gekregen van kritieken. Dat deed pijn!!!! Ik heb zelf het gevoel dat ik al de mogelijkheden benut heb die in ons bereik liggen en toch waren er mensen die me met het gevoel opzadelden dat ik gewoon "dumpte" voor een ander (op zo'n moment raakt zoiets je bikkelhard). Dat maakt me nu wat meer terughoudend om de mening van bokt te vragen in het algemeen. t'Is toch spijtig dat een mens zelfs al op een forum af en toe erg moet uitkijken om niet een hoop **** te verduren te krijgen!

Keep you posted Ponyzotje, en is het niet Bont/Brunblakk/pintalooza? Gelukkig dat Spiekje nog een zekere factor is, die is ZEKER bont Haha!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 04-10-03 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:22

ach, jij kent zelf je redenen, en zolang je zelf weet dat je al het mogelijke op dat moment gedaan hebt, denk ik niet dat je je daaraan moet storen. maar ik kan me heel goed voorstellen dat het zo hard aankomt. mensen zijn nu eenmaal heel snel met hun meningen en vergeten vaak dat de poster geen 3 jaar in een paar zinnen goed en volledig kan samenvatten. jammer daarvoor. toch denk ik dat je met dit topic zo volledig mogelijk hebt uitgelegd hoe de situatie in elkaar zit.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:36

hey sonja anders weet ik nog een ponymerrietje te koop. 1.20 groot maar een merrie Verward . ze schijnt braaf te zijn, aangespannen gereden maar wel met veulen enzo en waarschijnlijk gedekt.dus dat is mss niet zo ideaal. maar normaal moet ze ook wel apart te koop zijn. lijkt me wel een goede tutpony voor je dochtertje Tong uitsteken

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:51

ze staat niet zo ver van waar ik woon. als je eens enkele fotos wil zien pf je maar ofzo. groetjes